AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.239

Viloström när batteri kopplas in?

je
112
jesplind
740 iA -99
Nu börjar bilen tjura igen.
Har misstänkt att batteriet är dåligt, men det är bara två år så jag mätte hur stor ström det går när man bara kopplar in batteriet.

Jag fick lite olika resultat beroende på öppna dörrar osv.

Men 2,9 A drar den från batteriet, stillastående utan innerbelysning och utan belysning i bagaget, vilket jag tycker är väldigt mycket.
Det betyder ju tomt batteri på lite över 30 timmar...

Nu har jag inte gjort mätningen under nån lägre tid så jag vet ju inte om den går ner när alla enheter har fått sitt så att säga.

Någon vet kanske vad som jobbar och hur länge efter tillkoppling av batteri.

I annat fall, var ska jag leta efter tjuvström någonstans?

Ett sätt att kringgå problemet är att ständigt ha en CETEK-laddare inkopplad när bilen inte används om den möjligheten finns. Alla moderna bilar med elektronikboxar drar mer eller mindre ström kontinuerligt ,denna laddare betalar sig självt på nolltajm pga färre batteribyten och en bil som alltid startar. Har inte orkat mäta eller söka strömförbr. på min 750, utan har alltid laddaren på mellan körningarna på den lättåtkomliga pluspolen i motorrummet./ vedbotrimmarn.
je
112
jesplind
740 iA -99
Nu har ju inte jag ett uttag i närheten utan det blir en kabelvinda varje gång och det känns väl lite sådär...

Grejen är den att bilen har tidigare stått flera veckor utan att ha dragit ur nån ström ur batteriet, det har alltid gått att starta ändå.
Nu har uppenbarligen något hänt som gör att den förbrukar orimliga mängder ström stillastående.

Ett par hundra milliAmpere är väl ok för klocka och diverse smågrejor.
Men när strömmen kan mätas upp i nästan 3 Ampere då är något riktigt fel.

Är det ingen som har haft samma bekymmer och hittat orsaken?

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Bilen skall gå in i sleepmode efter 10-15 min om alla dörrar är stängda och nyckeln urtagen. Koppla in mätaren sätt dig på en stol, ta en öl :-), stirra på mätaren och se om strömmen går ner.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Problemet är att kretsen måste vara sluten och i rätt mätområde brinner din amperemeter innan bilen gått ner i sleepmode. Därför måste du koppla en kabel parallellt med amperemätaren som du plockar bort efter att bilen gått i sleep mode, utan att bryta kretsen. Ölen går förstås lika bra att ta trots detta :)
je
112
jesplind
740 iA -99
Det är nog inga problem.
Precis när jag kopplar in batteriet så drar bilen 9-10 A och nån sekund senare är jag nere på 2,9 A.
Men jag får ju absolut inte starta bilen i det läget för då kommer det att brinna i både instrument och mätsladdar.
Jag vill ju bara komma åt viloströmen i Sleep Mode för att se om bilen drar för mycket ström.

Som Lasse skrev så går Sleep Mode in efter 10-15 minuter.
Jag anade att det var så. Det var bra att få det bekräftat.

Nu får jag rigga upp mätsladdarna så att jag slipper stå och hålla i dom en kvart...

Det kan ju hända att bilen är ok i strömförbrukning.
Då kvarstår ju batteriet.
Kan det tappa laddningen fortare för att det är dåligt?

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Det som händer med slitna batterier är att de lagrar mindre och mindre energi hur lång tid du än försöker ladda upp det.

Ett batteri kan vara kass efter 2 år om det dras tomt ofta eller hela tiden har dålig laddning.

Som Toomas skriver här ovan så är bästa medicinen för våra bilar, som ofta bara används till finåkning, att ha en CTEK inkopplad så fort bilen inte används på ett tag.

Använd också ett kvalitetsbatteri. Själv kör jag BMW original 110Ah och använder CTEK under hela vintern när bilen står avställd.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett dåligt batteri kan vara delvis kortslutet invändigt. Då den urladdande strömmen internt och kan inte mätas.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
40 milliamper är normal max vilström i sleepmodeläge på de flesta modellerna E38 har dock 50 milliampere som riktvärde.
Du ser när indikatorn på växelväljaren slocknar efter 16 minuter om det fungerar som det ska , även belysningen i skuffen slocknar efter 16 minuter om den är öppen. Har man en manuell kan man koppla en voltmätare på startuttaget under huven och sedan vänta 16 minuter, då ser man när spänningen ökar när bilen intar sleepmoode.
Med BMW inpa dignos kan man sätt bilen i sleepmode med laptop
En tångamppermeter är ett bra vertyg även om den förmodligen visar lite instabilt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
je
112
jesplind
740 iA -99
Tackar för de uppgifterna.
40-50 mA låter låter faktiskt ganska snålt med tanke på larm och radiostyrd klocka mm.
Bara en liten lysdiod drar ju mellan 10 och 20 mA...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.