|
|
|
|---|---|
|
Min 325I-87:a fick plötsligt för sig att den inte ville starta. Ingen gnista på tändstiften och jag tror inte heller att bränslepumpen går igång, men det är jag osäker på. Kan det vara tändboxen, är den avsäkrad på något sätt? Tacksam för tips. | |
|
bränslepumpsreläet? rodge dodge |
|
|
Blir det ingen gnista om bränslepumpreläet e kass? |
|
nickerules |
Kontrollera om du har 12v på tändspolen när nyckeln är i tändläget.Mät mellan förskruvningen på tändspolen som är markerad med + eller +15 och jord. |
|
Gåtan är löst.. Det var övergångsresistans i den säkring som sitter på den mindre av + ledningarna som går från batteriet. Fukt hade kommit in och oxiderat sönder säkringen. Boxen som styr tändning mm. hade alltså inte +12V. BMW verkstaden kollade inte detta utan kom fram till att boxen förmodligen var kass. En beg köptes på skroten, helt i onödan!!! Var nu uppe i 3500:- utan ett skit närmare en lösning. BMW som inte kunde säga hur många tusen en rep skulle ta rådde mig att ta bilen till en bil el. firma, vilket jag gjorde. Felet hittades. Tycker det är skit att BMW som väl ska vara experter på sina egna bilar, står handfallna så fort deras bildiagnos inte fungerar... Nä just det +12V behövs! Någon annan som råkat ut för nåt likande? |
|
|
det är deras standardsvar verkar det som, har en BMW som jag själv med hjälp av en multimeter konstaterade att en svänghjulsgivare inte gav signal alls. Var stiftet som fallit bort, kostade mig 5 kr att laga :) BMW i linköping hade felsökt för drygt 3000kr och gett rådet till dåvarande ägaren att köp en ny box av oss för ca 10k så startar den nog igen. Ingen returrätt på en databox om den varit monterad mumlade dom i förbifarten..... /Per |
|
|
Jepp, pratade idag med en erfaren BMW reparatör (som tidigare jobbat på BMW). Han sa att det kunde vara två saker som felade när det som i mitt fall inte gick att få kontakt med boxen via diagnosen. Boxen kan vara kass eller så får den inte spänning. Annars är det rätt att det kan vara den induktiva givaren på svänghjulet. Han tyckte det var skit att dom inte kollade säkringen på pluskabeln till boxen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.