AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.888

vad händer om man tar bort kabeln till impulsgivaren?

ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
Hej!

Jag har precis bytt tändkablar på min E30 325 -88.
På en av kablarna så sitter en impulsgivare påträdd på kabeln. Vad händer om jag inte kopplar in denna?

Jag har för mig att jag körde utan den på min förra e30.

På bild nr: 2 sitter impulsgivarkabeln.
Länk

mvh//chrille

Christian Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där är CID (Cylinder IDentification) signalen som används av Motronic styrsystemet för att köra spridarna i semi-sekventiellt mode. Får Motronic inte denna signalen så hoppar den tillbaka till batch mode.

Skillnaden mellan att köra semi-sekventiellt och batch på M20B25 är små - det är absolut inget som du någonsin kommer att märka skillnad i "daily driving" så att säga. Semi-sekventiellt skall dock (enligt Bosch Automotive Handbook) kunna ge möjlighet till en något lägre bensinförbrukning och avgasvärden.

I ett pulsat multi-point bränsleinsprutningssystem kan man dela in hur spridarna (bränsleinsprutningsmunstyckerna) kontrolleras i tre huvudkategorier: batch, semi-sekventiellt eller sekventiellt. I batch fyras alla spridare av samtidigt, i ett semi-sekventiellt grupperar man spridarna i grupper som fyras av samtidigt och i ett sekventiellt är varje spridare individuellt styrd.

I och med Bosch Motronic 1.1 (introducerades runt -88 eller liknande på E30 modellerna och ersatte 1.0 systemet - har du en sensor vid vibrationsdämparen på din E30 har du 1.1 men har du två sensorer så har du 1.0) så kom möjligheten att styra spridarna i ett semi-sekventiellt mönster. Det tidigare 1.0 systemet arbetade enligt batch principen. Semi-sekventiell och sekventiell styrning ger en möjlighet till en bättre kontroll av hur bränslet tillförs till varje cylinder jämfört med batch - vilket ger möjlighet till förbättringar från bränsleförbrukning till lägre avgasnivåer.

Nu kräver semi-sekventiellt och sekventiellt mycket mer beräknings- och styrkapacitet vilket nog förklarar varför man körde med batch i 1.0 och introducerade semi-sekventiellt i 1.1.

Vad Bosch Motronic 1.1 styrsystmet gör är att den helt enkelt grupperar de sex spridarna i två olika grupper och fyrar av en grupp åt gången. För att veta vilken grupp som skall fyras av behöver den information - vilket den får från just "cylinder identification sensor" som ju ger en puls varje gång sexans tändstift tänds. Därmed inte sagt att alla BMW modeller med 1.1 styrsystemet verkligen använder denna funktion, Bosch Motronic 1.1 ger ju bara möjligheten att använda denna funktion. Jag misstänker att om styrsystemet inte får någon signal från "cylinder identification sensor" så går den helt enkelt över till vanligt batch läge. Exakt hur det fungerar på de olika BMW motorer vet jag tyvärr inte.

Denna "cylinder identification sensor" feature finns ju även på 1.3 styrsystemen (som används i E34 535i) och även i 1.2 styrsystemen (som används i E32 750i).

Enligt Johan & Sean Länk så fungerar inte denna V12 motor i E32 750i om inte signalen från cylinder #6 och #12 finns (motorn är ju ur ett styrsystemperspektiv egentligen två sexor - dubbelt av allt såsom styrsystem, rotor, kablage, sensorer etc). På denna motor fyras den ena banken 1-3-5 spridarna av samtidigt och sedan 2-4-6 spridarna (samma gruppering gäller även för M20 och M30 motorerna).
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
BMW-slangen --> respect!

Snacka om att ha koll, imponerande!

I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy!
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
grymt utförligt svar. :)

tackar tackar...

//chrille

Christian Johansson
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lugnt, frågan har dykt några gånger tidigare så jag hade ett svar förberett så att säga (kunde dock inte hitta inlägget vilket inlägg jag svarade förut i så jag fick kopiera in texten igen).
I princip all info kommer från Bentley E30, Bosch Automotive Handbook och Bosch Fuel Injection & Engine Management böckerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.