AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.114

Problem med värme anläggningen

BMW M5 E34 -89

Fläkten fungerar bara på full fart och då kommer det endast full värme.

Svärden har jag testat från en annans bil samt fläktvreds panelen.

Svärdet har 12V + om jag mäter mot jord, känns skumt eller ska det vara så?
Då menar jag ute på den stora metallplattan på svärdet.

Vet nån nått om det?
Luft och värme är två skilda system. Har du både fasta steg och ett autoläge för fläktens reglering? Det borde sitta ett effektmotstånd isf för de fasta stegen, och när det blir avbrott i detta så får man exakt ditt symptom. Den elektroniska regleringen (svärdet) jobbar bara i klimatanläggningens autoläge.
Värmen regleras med elektriska ventiler på kylvätskeledningen in på värmepaketet. Det är vanligt att dessa hänger sig (kärvar) i öppet läge = full värme. Ventilerna påminner om magnetventiler i uppbyggnaden, de är fullt öppna när de är strömlösa, kolla därför så att kablaget är anslutet osv.

FP
Okej, så det finns alltså ett till fläktmotstånd förutom svärdet.
Ska kika på det. Tack så länge.
Nån som vet vart det fläktmotståndet sitter? Hittar inte...
Har suttit och kollat i sök resultaten..
Jag har inget fläktmotstånd vid gaspedalen som alla skrivar.

Nån skrev nått om ett chip som styrde fläktfarten men varat sitter det?

Jag har AC knappen med flingan på.
Höger och vänster värme vred och en fläkthastighet 1-2-3-4 samt med ett steglöst läge.

Har testat bytt svärd som sagt, fläkten går endast på full fart.

Ac.n är borttagen av förra ägaren sen 6 år tillbaka och fläkten har fungerat tills i höstas. Då började den fungera bara ibland och nu fungerar den bara på full fart.
Det är inte så att motstånden sitter integrerade i svärdet? Om inte så kan du alltid följa de grova kablarna mellan fläktmotor och fläktens vred med de fasta stegen osv, då måste du passera effektmotstånden på vägen. Ofta sitter motståndet monterat inne i luftkanalen för att få kylning när fläkten arbetar osv, men på vissa äldre bilar sitter det utanför. Det är keramik och plåt runt motståndet för att klara värmen.
Folk blandar ibland ihop delarna för elektronisk styrning av olika enheter. Man kan säga att det sitter ett "chip" i klimatstyrningen, eller rättare sagt flera stycken. En styrsignal från detta går ut och påverkar effekttransistorerna som sitter i "svärdet", som sedan styr huvudströmmen till fläktmotorn i det steglösa autoläget.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.