AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.415

Skillnad i väghållning mellan 17"/19"

Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Hejsan,

Har nu fått tag på en uppsättning av M dubbeleker225 19" fälgar efter att ha letat några månader.
Har varit lite rädd att det skulle bli problem med spårning och stötig gång eftersom mina nuvarande/tidigare framförallt varit väldigt spåriga. Blev därför positivt överaskad när de nya fälgarna nu är på och den spårar mycket mindre och klarar också mindre gupp/brunnslock och dyligt bättre, större ojämnheter är lite stötigare men inte så det stör.
Trodde nästan jag inbillade mig men damen säger likadant.
De däck som sitter på båda fälgarna är Bridgestone Potenza RTF så det är ju samma sorts däck på båda?
Fälgarna jag hade innan var M dubbeleker 194 17"
Kan tillägga att trycken i däcken är "rätt" på båda uppsättningarna.

Vad beror det på? Trodde helt klart det var "sämre" egenskaper på större fälgar.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Du kanske körde med högre lufttryck i 17"? Prova med non-RFT istället så kommer du att uppleva en STOR förbättring oavsett fälgdiameter.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kan inte hålla med R1000. Med 17 tum har du högre profil och däcken är "svajjigare" i kurvor medan med 19 tum ligger bilen som klistrad på vägen. dock är komforten till fördel för 17 tummarna. Jag har inga RFT däck på varken mina 17" eller 19". Men RFT gör att dem spårar mer och låter betydligt mer också.

"Riktiga män kör diesel"
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag vidhåller med en dåres envishet att non-RFT fungerar bättre på 17, 18 och 19" än vad RFT gör, d v s oavsett fälgdiameter. Att sedan 19" med lägre profil ger bättre väghållning än 17 tummare med balongdäck kan vi nog vara överens om :-)

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Kan även tilläggas att om man får hjulspinn med 19" så släpper det på en gång. Eftersom 17" "svajar" mer så har du lite mer att "spela på" om du tar en kurva snabbt. Men är man duktig på att köra så kanske 19" är att föredra.. u be the judge :)

/Jonas
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Körde MYCKEt i kurviga vägar längs bergen i sydeuropa nu i somras med 19 tum, 275 bak och 235 fram och kan inte säga att jag kände bilen släppa i kurvor. Nån gång släppte det men då pga 500Nm diesel vrid som fanns på bakhjulen...men då hade man DTC halvt inkopplat och ändå kunde jag styra in bilen enkelt så den följer vägen med den lilla hjälpen som inte var frånkopplat. Hade jag kört med full stabilisering på så hade bilen skött sig alldeles utmärkt utan någon som helst oro bakom ratten. BMW stabilisering är helt sjukt bra!

"Riktiga män kör diesel"
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Nu har jag kört lite mer och testat och den spårar som jag sa innan betydligt mindre än förut och stötigheten vid brunnslock och sådant är bättre. Den är dock klart mer stötig vid större hål och liknande i vägen.
Trycket på 17" var 2.4 fram och 2.5 bak medans 19" var 2.6 fram och 2.8 back.
En annan skillnad som jag såg var att 17" var tillverkade i början av 2006 och 19" är tillverkade slutet av 2008, kanske kan göra någon skillnad eller vad tror ni?
Hur som helst är jag sjukt nöjd med att den spårar så mycket mindre, tjejen höll på att bli galen pga av detta nämligen. Blir nog ej RFT när jag byter hur som helst.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Om du går ner till 2.4 fram och 2.5 bak så kommer den att spåra mindre och bli mindre stötig. Även greppet blir bättre då.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Det blir inga problem med att däcken slits mycket eller "fel" om man gör det? Är lite rädd då jag slet ut 17" sjukt snabbt, blev varnad innan att 335an skulle äta mycket däck men men det kan det ju vara värt :)
Trycket jag har är vad bmw rekommenderar.

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Nej det är inga problem med att ha lite lägre tryck. Det KANSKE sliter lite mer men det är det värt genom att bilen blir mer komfortabel, spårar mindre och du får mycket bättre grepp. Om man prioriterar grepp är det snarare 2.3B/2.2F som gäller om du åker på bana eller får för dig att köra väldigt fort på kurvig väg. Det låga trycket, som egentligen inte är lågt annat än avseende lite högre rullmotstånd ger bra komfort och grepp.

BMW¨s rekommendation täcker körning med ett antal passagerare och last och körning i potthål och har inget med prestanda att göra. Med lägre tryck blir däcken varmare och greppigare.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Beror ju helt på vilka däck du kör med oxå. Fick då klart för mig från diverse däckfirmor att däcken SKALL köras med tryck närmare 3 bar. Annars "väcklar" inte däcket ut tillräckligt, alternativt fungerar dåligt då du börjar komma upp i hastighet. Gå under 2,5bar anser jag vara dumdristigt.

/Jonas
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Att däcken SKALL köras med nästan 3 Bar för att de annars inte vecklar ut sig är rent struntprat från däcksfirmorna. Det finns kanske inte så stor anledning att gardera sig för full last och att råka köra i ett potthål om man t.ex. kör på bana. Där och i en del andra tillfällen är det bara max-grepp som gäller och då fungerar det inte bra med överpumpade sulor.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag tror nog däckfirmorna har mer koll än vad du har. Vi stog delvis och snackade om däckstryck vid körning på strippen bl.a. Och visst kunde man gå ner till 2,5bar, men det var inget som dom rekommenderade. Just pga det jag just skrivit.
Sen vet jag inte vilket tryck R-däck har, men det är ju en annan typ av däck oxå, inga vanliga gatdäck dvs.

/Jonas
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Bredden på däcket är väl mer avgörande oavsett storlek? Mina erfarenheter är att RFT spårar så mycket ibland att det är obehagligt, spec på e90 05-07.

Ska man ha bäst väghållning tror jag dock att 17" är det bästa, inte minst med tanke på hur de styr jämfört med 19".

Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Dudda:

Men det är ju det som är grejjen, mina 19" funkar ju så mycket bättre(spårar mindre) än mina 17", samma bredd samma märke/modell på däck.

Det är det som är så konstigt...

Sjukt nöjd hur som helst.

Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Okej, ja det verkar märkligt men i det läget skall du väl bara vara nöjd :) Jag tycker att mina 19" kan kännas tunga i styrningen ibland. Kan också vara bredden som sagt.

Ut och njut av dina 19" så länge du kan, snart kommer den tråkiga 17" vintern tillbaka :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.