|
|
|
|---|---|
|
Är inne på att köpa en beg bil antingen Audi A6 eller BMW. Har läst på köpråd på forumet. Och jag har inte hittat något "knappt" om oil sludge på BMW. Blev förvånad när ägaren visade kvitton på utförda reperationer och jag tyckte det lät som oil sludge. Olja hade tryckts ut genom ventilskåpspackningen och han sa att vevhusventalationen hade satt igen. Eller är det något annat? Kan man köpa bilen? Arbetet gjordes av en icke BMW-verkstad gick på 15K I övrigt är den serverad av BMW verkstad enl plan. Bilen i övrigt kändes ok efter ålder och mil 21K på mätaren. Lite mjuk i framvagnen, inga bussningar eller stötdämpare är bytt. | |
|
Ett klassiskt problem på bilar med m54-motorn. Inget i motorn som tar skada av det förutom packningen som behöver bytas. Årsmodell 01-02 är mest utsatta. Denna motor lider av ett konstruktionsfel som gör att det kondensvatten ihop med oljan i vevhusventilationen skapara en gulaktig sörja i slangarna till vevhusventilationen som i värsta fall kan frysa vintertid och skapa ett mycket högt tryck under ventilkåpan och trycker då ut oljan den enklaste vägen. Ventilationen sitter utsatt längst fram vid motorn och det finns ett utbyteskit med isolerade slangar att byta till. 15 000 låter dock som mycket pengar för byte av dessa detaljer. Borde inte gå på mer än ca 4 000. I värsta falla kan olja sugas genom insuget istället och ner i cylindrarna varvid motorn tvärdör. Har man otur kan en eller flera vevstakar krökas beroende på varvtal vid stoppet. Då kan det så klart bli betydligt dyrare. Men det är väldigt sällan det blir såpass allvarligt. |
|
|
Sök på: frusen vevhusventilation för mer läsning om just detta problem. Annars en extremt tyst och bra bil om bussningar och stag mm är fräscha. Vid 21k borde dämpare mm bytas. Har precis bytt på min vid 15k mil samt pendelstag, casterstag mm och den är som ny i framvagnen |
|
|
Nu var man BMW ägare ... Lite skillnad mot gamla SAAB:en Men nu till mina frågor. Åtgärden av den frusna vevhusventilationen gjordes av icke BMW verkstad. Servicelampan släcktes inte och nu är det enligt indikatorn dags för insp 2. Eftersom de bytte olja i mitten av mars, kan man vänta lite med insp 2 eller skulle Ni gjort det när indikatiorn indikerar det. Någon som har erfarenhet av BMW nacka? Annars talar alla sig varma för Per Larsson i Huddinge, men det är lite längre och krångligare för mig. Efter inspek 2 tänkte jag göra oljebytena själv en gång om året men nog lämna in den för insp 1 och insp 2. Några synpunkter? Sedan hittar jag ingen färgkod på bilen den borde väl finnas på karossen någonstans? |
|
| Färgkoden finns mormalt i motorutrymmet på höger sida ska det finnas en lapp. | |
| Har för mig att färgkoden sitter på vänster fjäderbenstorn i motorrummet. I vårt klimat bör man göra ett extra oljebyte i halvtid på long-lifeintervallet då kylan vintertid gör att mycket kondens fälls ut i ventilkåpa och ventilation. Själv tänker jag göra det estetiskt tilltalande stylinggreppet att lägga en gullfibermatta på ventilkåpan som kläms fast av huven till vintern om jag ska använda bilen då. | |
|
Stämmer bra det, hittade färgkoden. Tror att det blir en service ganska snart skadar inte och byta olja innan vintern + få en allmän dom kring vad som behöver göras med den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.