AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.739

Köpte precis en bmw e34 525a 92a det är en ASA modell och vad menas med det?

Sida 1 av 2
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
köpte precis mig en e34 ASA modell!

Vad exakt menas med ASA ? ägaren sa något om lägre utväxling och M chassie stämmer det? något mer som skilljer?

Tacksam för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aldrig hört talas om ASA modell för att vara ärlig. ASA fälgar och ASA kompressor men aldrig någon ASA modell. Det var inte en AGA modell på differentialen du fick? :-)

Nej allvarligt - be förra ägaren specificera exakt vad ASA tilläget innebar...
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Jag har aldrig hört de helle:S ägaren var inte så inne på det där så vet inte riktigt står ASA i grillen samt att det ligger papper på tyska där det står massa om det :P någon som vet?

Om ni vill se märket i grillen så finns det bild på www.garaget.org/beangt
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Googlar man lite verkar det som ASA tillverkade kompressorkit till bla E34 för typ 20 år sedan :)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
okej nee kompressor har jag inte i bilen de hade jag nog märkt=)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beangt : Nu har jag snurrat runt ett tag på den där garage-siten men någon bild på ett ASA märke hittar jag inte :-( Var har du gömt bilden!?!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Bilen blev låst för jag bara hade en bild haha men ska ladda upp nya så fort det inte regnar ute haha
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Nu har jag fixat bild! Länk

Har fått i uppgift av förra ägaren att ASA står för Aoutohaus sathoff aurich och att det ska vara en trimm firma i Tyskland

bilen ska ha annan data box, vassare kamaxel ,stegad låda samt en bakaxel med bättre utväxling mm, samt att det ska vara M-inredning samt m-chassie

MEN jag vill gärna ha mer info om detta stämmer!

köpte bilen för 4 tusen spänn och den går som in i helvete gasresponsen är bättre än på någon annan bil jag någonsin ägt. behöver bara svetsa avgasystemet och hoppas på att den går igenom besiktning dock så har den gått 30tusen mil men samma ägare sen år 2000 i sverige samt att han som ägde den innan mig köpte den av sin farbror i tyskland som ägt den sen ny.

tror ni detta är skit snack eller sanning?

Tacksam för mer info om någon kunnig om ASA =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar för bild - och info från säljaren! Riktigt intressant det här!

Såhär spontant tror jag inte på det - men har å andra sidan inga konkrekta bevis (förutom att jag aldrig hört talas om någon tuning som märktes som ASA).

Idag så finns Autohaus Saathoff och ligger i staden Grossheide och som ligger i "över-kommunen" Aurich
Länk

Men detta är numera bara en helt vanlig bilförsäljare. Men kan ju ha varit något helt annat på 90-talet.

Låter någorlunda rimligt med modiferad databox och annan kamaxel. M-chassi kan också vara rimligt. Men byta bakaxelklumpen till någon med högre utväxling låter dock inte lika rimligt.

M-inredning är ju enkelt att identifiera. Hur ser det ut inuti?

M-chassi bör också vara någorlunda enkelt att kolla - tex krängningshämmarna bör vara grövre...

Men vad menar du med "stegad låda"?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Ja det är hel skumt, bakaxlen ska ha lägre utväxling inte högre:-P vet inte riktigt heller vad man ska tro på som sagt, har haft en exakt likadan bil innan och denna går mycket bättre, tror det är m inredning ska fixa bild på den dock så är den sliten,vad det gäller vxl lådan så var de förra ägaren som skrev att den var stegad har ingen aning om vad som menas med det, kom på att det var massa papper med där det stod om asa ska fixa bild på det med! Tackar för svart så länge
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Varför inte maila Autohaus Saathoff och fråga om dom vet något om ASA-modeller eller din specifika bil?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Får nog ta och göra det dock så är jag inte jätte bra på att skriva på engelska:-P
Engelska? Nä, tyska får du väl skriva på!!!
Följer tråden med spänning....

/Magnus, BMW CS # 07317

Bostongurkan: Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Synd att jag inte kan ett enda ord på tyska bara :(

Här är lite ny info iaf! Har lagt upp lite bilder på papprena jag fick till bilen!

bilder!! Länk

Pratade även med polarens farsa som är bmw intreserrad och han sa att han åkte i en bmw som var ASA trimmad För ca 15 år sedan, vilket borde betyda att det har existerat en trimmningsfirma som heter så?

om någon kan översätta något av det som står i papprena kanske kan ge lite svar!

Tack i förhand!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Googla efter "asa-trimning bmw" så får du en massa info.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt med bilder! Följer som sagt det här med spänning (då jag är mycket tveksam till detta och inte hört talas om ASA överhuvudtaget).

Men antingen är jag onykter, det är damm på min skärm eller så är dina bilder på dokumentationen oskarp? Jag kan inte läsa någonting :-(

Bara håll koll på kamerans närgräns och fokus och ställ på max kvalitet/upplösning så ska det fungera (såvida det inte är en mobilkamera för då är det nog kört).

Om garaget.org minskar ned bilder och förvanskar dem, så kan du maila över originalet till mig så lägger jag upp dem!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag ha googlat lite efter ASA nu och det enda relevanta jag hittar är att det finns en firma som tillverkar och säljer superchargers till bland annat M3:an. Den firman heter ASA Ingenieurbüro och grundades 1997.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"köpte bilen för 4 tusen spänn och den går som in i helvete gasresponsen är bättre än på någon annan bil jag någonsin ägt. behöver bara svetsa avgasystemet och hoppas på att den går igenom besiktning dock så har den gått 30tusen mil men samma ägare sen år 2000 i sverige samt att han som ägde den innan mig köpte den av sin farbror i tyskland som ägt den sen ny.
"

Då måste du ju vara nöjd oberoende om den är trimmad eller inte.
Möjligt är ju att du har en slutväxel från 520 = lägre utväxling och mera surr.
Lite sportväxel kan man kanske översätta det till.
Du bör ha vid 1000 varv på femman 40-42 km på en 525. = 120-126 vid 3000 varv.
Har du under det, 35-36 nåt, så har du samma utväxling som en 520.

Byta upp sig? Till vad då?
humm.. den här ASA bmwn din,, låg den inne på blocket för bara några veckor sen? känner igen dedär märket nämligen, antingen var det din jag såg eller så är det inte så ovanligt trots allt =)

jahaja såpass.. då har du väl en 210-220 häst i honom om du har tur då. men om detta med databox o kammar verkligen stämmer bör motorns karaktär ha förändrats.
när kommer rycket o var har du varvstoppet?
sådär ja då har man nog luskat ut vad det här är för företag..

"asa autohaus siebels aurich" med förkortningen "asa" med små bokstäver. så heter/hette de en gång i tiden iallafall.

den som kan tyska kan söka info på detta företag, det finns nämligen mycket skrivet i den lokala tidningen o eftersom jag bara fattar var femte ord som står skrivet så lämnar jag över till nån kunnig tysktalare =)

det kan ju vara så att de bytt lokaler nån gång under sent 90 tal eller början av 2000 och bytat inriktning mot att endast sälja bilar. därav misstolkningen av denhär Daihitsu försäljarn som kanske köpte upp asa's gamla lokaler.

till det avgörande.. är inte emblemet på Beangt's 525a skrämmande BMW firmans? ;)
Länk
hel bild: Länk

i lokaltidning om företaget:
Länk
Länk
osv osv
var bara o läsa vad det stog på glaset o mkt riktigt så flyttade de tydligen ännu en gång. nu har företaget tydligen slåtts ihop o kallar sig nu tekken.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.