|
|
|
|---|---|
|
Är inbiten Audi-ägare men skall nu köpa min livs första BMW! Har kikat på 523i & 525i Touring. 06:a M-paket är ett måste. Har ännu inte provkört någon Frågan jag har är om 523i på 176 hk är för slö för en så pass stor & tung bil? Tyvärr finns det inte många 525 ute till salu med M-paket. Kör idag en turbo 200hk A4 Tacksam för lite åsikter kring ämnet. //MVH | |
|
Hej och välkommen! Skillnaden är ju att Audi åker man med och BMW kör man:) En provkörning, eller rättare sagt 2-3 stycken är den bästa erfarenheten man kan göra för att bilda sig en bredare bild. Du kanske känner till att fr o m 07 kom det LCI, en facelift på E60/61 och det förändrades en del optiskt och en hel del interiört som definitivt höjde känslan av högsta klass för föraren och bilens passagerare. Vidare uppdaterades en del motorer mm. Om du använder forumet eminenta sök inlägg-funktion Länk och söker på de bilar, en i taget, du är intresserad av så har du dygnsvis med läsning framför dig:) Personligen tycker jag BMWn är rymligare i förarplatsen samt ger en annan vägkänsla än audin. Dock är audis motor pigg å fin, sex cylindrar ger en annan gångkultur och vridmoment. Därför rekommenderar jag att du kör en sväng. 523ans motor räcker till även om det är lätt att bli bortskämd med större motorer när man kört en sån, cylindervolym är ju just cylindervolym:) Lycka till! Asken |
|
|
Tack för svar. Tyvärr har jag ingen möjlighet att provköra en 523 i närheten av där jag bor så det blir en chansning när jag åker och provkör för ett ev köp. Är som sagt van vid en pigg 200hk turbomotor så 523i blir nog i klenaste laget. . |
|
|
523 aer for trott! Sjaelv bytt till 520d |
|
|
523i manuell med M52-B25 kan knappast betecknas som "trött" (givetvis beror det på vad man jämför med). Grejen med den motorn är att det inte är särskilt mycket vrid under 3000-4000 varv. Visst, draget är helt ok men väldigt snällt och välstädat, beskedligt skulle man kunna säga. Det är mellan 4000-6000 varv som motorn vaknar till, vilket betyder att man får lära sig använda växellådan litet mer aktivt än vad man behöver med tex en vanlig turbo-bestyckad Svensson-volvo. Själv har jag inget emot den här motorkaraktären. Tvärtom gillar jag den här branta vridmomentspuckeln och det fina motorljudet när man varvar ut ordentligt, och det sköna draget såklart. Motorn ändrar alltså karaktär fullkomligt i de högre registerna och blir riktigt pigg och rolig, samtidigt som den är supertyst och supersnål när man kuskar på med konstant fart och lågt varv. Perfekt för mig, jag kan välja vad jag vill ha för beteende i varje läge med något så enkelt som en växelspak. 523i enl ovan är inte att rekommendera om man föredrar bilar med rejält "bottenvrid", då finns betydligt bättre motoralternativ. En liten diesel tex. |
|
|
Ojsan, det är nog jag som är trött... läste ett decennium fel på vad det gällde för motor...! Har ingen aning om motorkaraktären i en -06 523i / touring så "I rest my case". |
|
|
Tror inte att det är känns så stor skillnad mellan 523 och 525 vid normalkörning, det skiljer bara 20 Nm i maxvridmoment. Jag har inte själv testat en 523:a men det borde främst vara vid rejält varvande som 525:ans 41 extra hästar märks. Jag tycker inte att min är speciellt slö men lite tunn på lägre varv är den allt och har man kört med turbo tidigare så är det nog extra märkbart. Jag hade däremot inte bytt ut sexans gång på en turbofyra. |
|
| ...och med det menade jag att om en 523:a är för slö ska du nog skippa 525 och gå direkt på 530 | |
|
En hyfsad indikator på hur pass pigg en bil känns är att kolla på prestanda 0-100 km/h tycker jag. Det är bara att kolla litet på tabellerna i modellguiden här på forumet så ser man skillnaderna rätt väl mellan bilmodellerna som är aktuella: -96 523iT: 0-100 på 8.8 s (9.5 aut) -96 525iT: 0-100 på 7.8 s (8.3 aut) Min gamle 523i -97 som jag yttrade mig om ovan (i nattmössan men ändå): 0-100 på 8.0 s, en litet lättare bil. Med den som referens så kan jag förstå om man upplever -96 523iT som en smula slö, nästan sekunden långsammare och det är klart märkbart. Nästan lika märkbart som att jag känner en tydlig skillnad med min bil vs. brorsans 530 som är sekunden snabbare 0-100. Om jag skulle byta mot någon touring -96 så skulle det bli antingen en 530d eller en 530i. Du kommer från en A4 200 hk turbo David, antar att det är en relativt lätt bil i sammanhanget vilket kräver att du kompenserar för det för att inte bli besviken. Kort sagt, jag instämmer med föregående talare! |
|
|
Tack för svar är helt med i ert resonemang. Audin gör 0-100 på 6,9 sekunder dessutom är den 4wd. För att förtydlga så är det årsmodell 2006-> som jag kikat på. Tyvärr finns det en uppsjö av 523 (beroende på tjänstebilarna tippar jag ) Betydligt svårare att hitta 525 & 530 tyvärr. Ska försöka hitta en bil på vettigt avstånd så jag får en känlsa. Hur som hellst får jag nog ställa in mig på att jag byter ner mig i prestanda om jag går över till BMW för en vettig peng. |
|
| Jag har en 523i, visserligen 190hk versionen men samma grundmotor som 177hk. Tycker den funkar i touringen men det är inte så man blir upphetsad av prestandan. Trots bara 30nm skillnad mot 525 skulle jag nog ta den om jag köpte idag. Vridet ligger mycket längre ned i 3 liters motorn och den känns klart starkare överhela registret (har den motorn i min 325cab med nästan samma bilvikt som 5 serien). Känslan är som alltid fin även i 523 men är det prestanda för pengarna du söker så är nog 520d valet trots bara en fyra. Men som sagt allra helst 3 liters motorn i 525. Förbruknignsmässigt är nog skillnaden 0 eller tom att 525 är lite snålare i praktiken för den får jobba mindre vid normal körning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.