|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Det ante mig att denna dag skulle dyka upp - dagen då man finner olja på marken under bilen. Jag har tidigare bara ägt bilar som man bara kunnat lämna in hos BMW och säga "Make it happen", men nu har jag ju investerat i en X5a så jag antar att då får man lösa problemen som uppstår på annat sätt. Jag har tagit en bild och laddat upp som ni finner här:Länk Det droppar lite från "flänsen" bredvid det rostbruna partiet. Och nu hoppas jag att någon vänlig själ kan tipsa mig om vad det kan vara för fel, samt hur jag effektivast åtgärdar det. Tilläggas skall att bilen skall in på 15000 mila service i slutet av Augusti - kan jag köra med bilen tills dess? Vad ingår i den servicen, och finns det någon prisindikation på den service samt åtgärdande av läckaget? /Andreas. | |
|
Tjena Andreas! Det där verkar inte farligt, om jag tolkar bilden rätt så är det packningen/ packboxen som fuktar lite mer än vanligt men jag kan ha fel. Det finns ingen riktig 15.000milaservice utan serviceintervallen styrs av hur länge 2500 liter bensin räcker för din bil. Betroende på vilken service din bil fick sist den var på verkstan(Oljeservice, Inspektion 1 el 2) så ska den nu ha någon av de. Om du tittar i serviceboken vad som är stämplat sist för åtgärd så ska den passa in i mönstret "Oljeservice, Inspektion 1, Oljeservice, Inspektion 2, Oljeservice, Inspektion 1 osv osv." Prismässigt kan det variera men på en BMWverkstad i sthlm kanske Oljeservice kostar 3kkr för den, Inspektion 1 5-6 kkr och Inspektion 2 8-9 kkr. Vartannat år ska man byta bromsvätska, när det sist är bytt finns också noterat i serviceboken. Mvh Asken |
|
|
Du kan lungt köra med det där om det inte är något som komligen rinner ut, dvs fläcken blir några decimeter i diameter på marken. Fyll i bilens chassienr här Länk sen kan du leta fram delen. Räkna grovt på att priset i Sverige är i SEK plus 20-40% för delen. BMW har ett internt program som gör att de kan se hur lång arbetstid det tar och kan ge dig ett pris i förväg på reparationen så det enklaste är nog att visa upp bilen för verkstan så kan de även beställa hem nödvändiga delar tills du har servicetid. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.