AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.414

Anti Spin problem

Hej

Har köpt nya bakdäck, efter detta så har DSC systemet börjat hugga i ovanligt lätt.

Om jag gör ett filbyte lite snabbt och knycker till bilen eller går in i en kurva som jag normalt före hjulbytet åkte i utan problem så hugger nu systemet in och man ser att lampan blinkar och det känns att bilen bromsar vänster/höger framhjul.

Någon som har varit med om att detta?

Känner bilen av och kan reagera så här om däcken är olika slitna? Mina framdäck är slitna och bakdäcken är nya, tänkte om den känner av att de rullar snabbare pga rullomkretsen och därför griper in eller något?

Glömde säga att bilen är en 330ci -03

Bmw Original M-135 fälgar
Fram 225/45 18 Bridgestone Potenza
Bak 255/35 18 Hankook V12(Satt Potenza däck på tidigare)
Ja, bilen kan bete sig så som du beskriver samt även kännas slingrig och ostabil om du har olika märke på däck fram och bak. Speciellt om däckmönstret är olika bak resp. fram.

Är det samma dimension på däcken bak nu som innan?

Nya däck kan vara lite hala innan den yttersta beläggnngen har slitits bort - går ofta ganska fort, typ någon mil eller två. Verkar variera lite från märke till märke dock.
Jag tycker den känns mer slingrig nu än tidigare.

Ja det är samma dimmension som tidigare.

Men det konstiga är att det är framdäcken som bilen bromsar och inte bakdäcken som är nya när man svänger.
DSC (bmw:s benämning på Antisladd) kan bromsa alla hjul individuellt, så det behöver inte betyda något i sig att framhjulen bromsas.
Jo det vet jag.

Men varför börjar detta ske nu efter att jag krängt på nya bakdäck?
Förmodligen för att systemet upplever skillnader över toleranserna sannolikt orsakat av för stora skillnader i mönster och gummihårdhet mellan framaxel och bakaxel.
Är däcken fram mycket slitna?
det är ca 1mm kvar till slitage varnaren så de är inte så mycket kvar av dem.
There's your problem.

Förmodligen skiljer det för mycket i rullomkrets mellan hjulparen.
det lär vara så då... beställer två nya fram i morgon då.
"Fram 225/45 18....Bak 255/35 18"

Ett skrivfel? det borde vara 225/40-18 fram. Om 225/45-18 är det nog på gränsen att DSC griper in för minsta lilla.

mvh/ Anders
AKN hmm tog siffrorna ur huvut, kan nog mycket väl vara /40 för det är bmw original fälgar till bilen ska titta imorgon för att vara säker. Men problemet fanns inte där innan jag skodde på nya däcken bak.
pe
204
petrob
320i -18
Löste sig detta problemet för jag har samma på min 330i, hoppar i då och då, kan va helt torrt ute på motorväg så slår det på. eller ligger i 40-50 inne i stan så hoppar det igång, kan det va ngn givare som är glapp i?
Ka
8
KaxAx
320 D-10
Har ni hitta vad som va fel?
För efter jag bytte till vinterdäck så upplever jag samma problem.
Det räcker med att man gasar fån 100 till 120k/h så blinkar antispinn lampan till.
Så har det aldrig vart med sommardäck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror på att gummit är så mjukt i vinterdäcken att de "raderar" lite vid häftig gas.

Samma fenomen om än mindre utpräglat om man har nya fräscha bakdäck med mycket mönsterdjup och gamla hårda framdäck med lite mönsterdjup kvar. Då spelar även mönsterdjupsskillnaden in.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
För mig tror jag att det var problemet att framdäcken var lite mer slitna än bakdäcken så det blev rotations skillnad som abs givaren kände av.

Men eftersom du har en e9x så har du också dätrycksvarningssystemet, har du nollställt det efter bytet till vinterdäck? Kanske är det som spökar?
Ka
8
KaxAx
320 D-10
Japp jag har nollställt däcktryckssystemet.
Men vinterdäcken är nästan nya så det kanske är anledningen.
Jag trodde att det va nått trasigt eller att nått däck var av felaktig dimention.
Men då är det väl bara att köra och vara glad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.