|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var och bytte framdäck på min bil precis. På väg hem från Verkstan så körde jag motorväg bara för att känna så att allt var okej. Men när jag gasar på lite extra, inte fullt bara lite mer, så tänds antispinn lampan och gasen stryps. Det är snustorrt ute. Men kopplar jag ur antispinn funktionen så kan jag gasa på bästa jag vill. Nån som har nån ide om vad det kan bero på? Alla hjulen hängde fritt när dem hissade upp bilen, men det ska ju inte påverka....? Har stängt av bilen flera gånger men samma fel hela tiden. Kopplingen slirar inte heller. MVH | |
|
Troligen skiljer rullningsdiametern på de nya däcken lite för mycket. D.v.s. ABS-givarna registrerar redan vid normal körning i jämn fart en några procent högre hastighet på bakhjulen. Det finns då för små marginaler, så endast lite lite släpp vid acceleration triggar anti-spinn. Kontrollera om du inte är bombsäker att du har rätt dimension. Har du samma däckbredd fram och bak är det bästa att skifta VB > VF och HB > HF så du får de nya däcken bak. Då slipper du med största sannolikhet problemet. |
|
|
Vad det för dimension på däcken fram/bak? mvh/ Anders |
|
|
Jasså det är så känsligt. Fram har jag nu 225/45-17 och bak 235/40-17. Finns det man kan göra åt det, förutom att byta däcken bak också? :P köpte dem här däcken för polaren gjorde samma sak på sin 328, men den var iofs en -95 utan antispinn... |
|
|
Du har en uppsättning hjul som skiljer 2,3% redan vid oslitna däck runtom. 255:or bak med 40-profil så hamnar du mest lika framhjulens rullningsdiameter. 225/45-17: ø634,3 235/40-17: ø619,8 245/40-17: ø627,8 255/40-17: ø635,8 |
|
|
Tack för hjälpen! Blir till och köpa fetare bakdäck då :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.