AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.386

Den öppningsbara bakrutan E39

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Alla som har E39, hur gör ni med rosten som samlas i den öppningsbara bakrutan på era E39?

Har själv försökt rensa i en dryg timme nu, men det tar aldrig slut. Planen var att ta bort ytrosten, lös färg, torka rent med T-röd och därefter pensla på med hammarlack. Men ju mer man rensar desto mer rost upptäcker man. Speciellt under gummilisten som går runt mellan glaset och ramen. Jag vrängde (korrekt svenska?) listen utåt med en liten flat mejsel och jisses vad skit det var där. Mycket fukt blandad damm och sand. Inte konstigt att det kommer rost där, då det aldrig riktigt torkar. Har försökt rensa och spola uppifrån för att få bort så mycket som möjligt. Nu får det torka. Men hur ska jag nå med penseln hela vägen in? Omöjligt.

Förstår verkligen inte tanken med den listen. Den går inte hela vägen runt ens. Bara på sidorna och i nederkant. Den gör bara att skit och fukt samlas innanför den. Skulle det inte vara bättre att ta bort den, så det kan rinna och andas fritt där?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har ingen lösning utan kan bara konstatera att problemet finns.

//Magnus

Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Jag har samma strul. Byte av bakruteramen kostar ca 10 kkr hos BMW. Den övre delen skall ju lackas i samma färg som bilen.
Har ingen ba lösning än. Men hoppas slippa byte.
/Lovan
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Det har inte gått så långt så att jag behöver byta den. Men, tja...det är väl bara att ta bort så mycket man kommer åt o fylla med färg och hålla tummarna.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Det har inte gått så långt så att jag behöver byta den. Men, tja...det är väl bara att ta bort så mycket man kommer åt o fylla med färg och hålla tummarna.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag bytte hela luckan..

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Vad går ramen på? Eller hela luckan? Köpa nytt, kolla skroten eller ebay.de?
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Inte funderat på heller.. Även jag har en ny lucka/ram så den ska väl hålla några år tycker man.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den inåt böjda listen är väl den största problemt förutom den totalidiotiska felkonstruktionen i sin helhet.
Listen är ju böjd och blir som en hängränna där skiten och fukten blir kvar.
Är ju alltid ett baksug som suger in damm som fukten samlas i.
Jag tog Dremmelsn och ett fint smalt slipstift av metall och slipade så långt in det gick, därefter målade jag med svart hammarlack. När det torkat efter 2 dygn så lade jag igen springan med svart fönstertätning istället för gummilisten. sedan lär man få hålla efter det då och då, specellt om bilen står utomhus förjämnan och det regnar mycket så torkar ju det aldrig upp i badbaljan och underkanten på fönstret. Har det gått för långt är ju enbart byte som gäller

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När jag fick min lucka bytt på garantin, så bytte man aldrig glasluckan. Påtalade att det fanns lite bubblor i kanten på vänster sida. De slipade ur, lackade om. (Den övre remsan lackades om i bilens färg oxå. Konstigt för den biten var inga fel på). Sedan smetade dom i svart fönstertätning på sidorna som går ut till rutan och ramens kant. Men uppifrån är det ju öppet. Suck, trots alla kunniga ingenjörer på BMW har ännu ingen av dom kommit underfund med hur vatten kontra gravitationen lirar tillsammans. Finns ju en del vattensamlare. Under rutan som Hasso nämner på Touringen och den odränerade tankholken m.m.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hasso, har jag förstått dig rätt. Du tog bort denna list, rensa, måla och fyllde med tätningsmassa. Korrekt?

Som sagt, förstod verkligen inte syftet med den listen. Kosmetiskt? Med andra ord är det safe att skära bort den. Åtminstone skära bort listen som går i nederkant och låta de som löper på sidan vara. Det är trotsallt listen i nedekant som gör att skiten samlas där, tar man bort den, så borde det rinna fritt och bli lättare att rengöra.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Gammal tråd detta. Men efter min första halvhjärtade lagning så kom naturligtvis rosten tillbaka med besked. Den fick gro länge, för jag hade inte tid att fixa. Men nu tog jag tag i det. Skar bort listen hela vägen runt rutan. Rensa med morakniv och därefter slippa så gott det gick för hand. Därefter pensla jag på rikligt med turte rostomvandlare i två omgångar. Det fick verka i 24h. Sen måla med zink baserad rostskyddsfärg. Vänta 4h. Måla med hammarlack i två omgångar. Efter några dagars tork, sprutade jag in butyltätmassa. Enbart i underkant dock. Det var det enda vettiga tätmassan jag kunde hitta och såhär i efterhand så vet jag inte om jag kommer få ångra det. För det var kletigt värre. Fick en relativt slät yta dock med hjälp av lite vatten o yes. Men med tätmassan väl på plats så lär jag aldrig få bort det om det skulle behövas.

Hasso, fyllde du på med tätmassa hela vägen runt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.