|
|
|
|---|---|
| Äger en 318i -92 och får känlsan av att hjullager båda sidorna bak börjar ta slut. Vet någon om det är svårt å byta själv på denna bilen? Anledningen till att jag tror dom är slut är att det har börjat "dåna" mellan 60-70 km, som ett dovt dån med svag svag vibration. Har dock 225 runt om men så mycket ska det inte låta, tycker man. Någon som känner till detta? | |
|
du kan avgöra om det är dåligt hjullager dels genom att hissa upp bilen, lägga fingret på stötdämparen ovanför däcket, känna om det vibrerar när hjulet snurrar (e väldigt lite de känns, men de känns om de e dåligt..., så här gör de på besiktningen). ELLER/OCH... köra bilen i den hastigheten du upplever att det låter, svänga höger -> vänster (eller tvärt om) för att se om ljudet ändras. vid kraftig S-körning så ändras ju belastningen på de olika bakhjulen och då kan ju ljudet ändras om det är ETT bakhjulslager som är dåligt t.ex. jag misstänkte/hade dåligt höger bakhjulslager, dels kändes det när ja höll i stötdämparen. sen när ja gjorde en S-körning i ca 80km/h så körde ja först vänster kraftigt, då var ljudet det samma, brummande/ylande(pga belastning på höger bakhjul), när ja sedan slog över till kraftig högersväng då går ju belastningen över till vänster bakhjul istället, då tystnade det för mig. fick plocka ner höger "fjäderben"(eller va de heter), och pressa ur och i gamla/nya lagret, gamla var mycket riktigt skrot. hjulinställning kan ju va bra att göra efter det jobbet. bmw kanske har verktyg för att slippa ta ner allt, dom kanske kan pressa ur/i på plats. lycka till! |
|
| har skickat in ett mekartips om hjullagerbyte med bilder och förklaring. Dyker upp på sidan när som helst. | |
| Super, det ser jag fram emot!! | |
| Tja jag bytte bakhjuls lager på min 325 för knappt 1 månadsen.. det är både svårt och lätt.. att få ut det gamla lagret brukar vara svårt för att yttre lagerbana brukar sitta kvar och inne kvar på navet... men detta kan lösas med lite värme :P jag fick smälta lite på uttre och innre lagerbana för att det skulle lossa och sen är det bara att fetta in det nya och "trycka" in det nya :) Det behövs en ganska kraftig avdragare och en hyllsa på storlek 30 12 kants ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.