AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.815

Märkligt bromsproblem E3 2500!

Har råkat ut för ett märkligt bromsproblem på min 2500-77. Efter ca 30 min normal körning(ej överdrivet kraftiga inbromsningar etc.) så går pedalen nästan helt i botten och bromsverkan avtar mycket kraftigt. Detta kommer inte succesivt utan "allt på en gång" och kan sedan återgå till det normala efter 4-5 bromsningar, ibland tar det lite längre tid.

Har idag bytt huvudbromscylinder till en helt ny utan någon märkbar skillnad...
Har luftat igenom totalt ca 1 liter bromsolja, till en början för att skölja ur gammal olja som jag misstänkte var förorenad med vatten, men utan förbättring.
Alla oken är bytta för ca 1 år sedan till nya och bör således inte vara orsaken.

Några ideer mottages tacksamt!
Har funderat kring bromsslangar eftersom det i princip är det enda jag kan tänka mig efter att jag bytt allt annat, men kan de verkligen orsaka ett så markant bromsbortfall på en gång för att sedan återgå till det normala?? Bromsarna tar bra och är inte svampiga när de väl tar.

Någon som har liknande erfarenheter från E3/E9?

Tack på förhand för hjälp!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Slangarna kan vara orsaken. Om gummit är väldigt dåligt expanderar det när du bromsar. Okulärbesiktiga dem :)
Om torpeden är väldigt kexig kan det vara den som flexar så mycket att det upplevs på liknande sätt, men gummit är nog mer troligt.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Bromsslangarna eller vacumservot skulle jag inspektera, för du har väl inte anliggande bromsar som orsakar kokande bromsvätska?

/Johan
Tack för svaren, vid närmare inspektion så satt en av kolvarna på grund av långt stillestånd och trasigt dammskydd, och slangarna såg inte heller så roliga ut så nu är två nya ok och slangar inhandlade, fortsättning följer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.