AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.882

Hur använder man lackstift bäst?

Min cab har blåmetalic lack. Jag har fått några djupa repor på bakre stötfångaren som går in till den vita grundfärgen. Det finns också ett område på några kvadratcentimeter på främre spoilern som är avskavd så att grundfärgen lyser igenom. Frågan är hur man bäst åtgärdar detta med lackstift. Till stenskott brukar jag använda tandpetare eller en tunn vattenfärgspensel. Den penseln som sitter i lackstiftet är alldeles för grov. Ett problem med lackstiftet är att färgen torkar väldigt snabbt. Finns det något lösningsmedel som man kan tunna ut färgen med? Thinner? Hur gör man med klarlacken på ett lite större område? Förslag och tips emottags tacksamt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag såg ett tips på ett annat forum att man ska blanda färgen och klarlacken, det brukar ju vara flaskor.

Blanda ihop dom o inte lägga på efteråt osv, utan mixa i en skål eller nåt o köra på snabbt.

Jag ska prova detta. För övrigt är det thinner som är lösningsmedel i lackstiften. Man kan ha en skvätt thinner i en burk bredvid för att mjuka upp penseln och ev tunna ut färgen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag brukar klippa penseln smalare.

Byta upp sig? Till vad då?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag brukar tejpa med maskeringstejp runt större stenskott. Riva bitar och tejpa med raka kanter runt stenskottet/skadan. Då kan man måla "hårdare" med penseln och få in färgen i skadan. Tvätta med sprit först också.

Det går ju aldrig att få en skada osynlig med bättring men det funkar hyffsat med denna metod tycker jag.
72
37
728_vrooom
728iA E38
När man lagt i stenskotten kan man efter några dagar våtslipa ner bulan som blir. Det gör stor skillnad.

Jag vårslipade hela huven på min bil. Jisses vilken skillnad det blev.
Originallacken är så "gropig" från början. Efter våtslipning så är den perfekt platt.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Om du reparerar en metallic lack, oavsett om det är lacksktift eller spray/pistol så kan och ska man INTE slipa på metallic.
Klarlack och vanlig basfärg går bra.

lite tips.

1 rengör skadan från rost och / eller löst sittande partiklar, tvätta med sprit eller lösningsmedel.

2 Ta en bit kartong ca 30 x 30cm. Klipp ett hål i mitten på kartongen som motsvarar skadans yta + 1cm i diameter.

3 Håll kartongen 2-3cm från skadan, spraya genom hålet.

4 Om du sedan behöver lägga klarlack "zooma ut" med kartongen till ca 4-5cm från ytan, spraya genom hålet.

Genom att använda denna teknik slipper man skarpa kanter och skarvar på reparations området. ytan blir dessutom lätt att "polera in" (Klarlack/basfärg)

Är skadan djup kan man behöva att spackla innan steg1.
Använd då finspackel och ett rakblad som spackel (om skadan är liten).
Våtslipa sedan med liten klots.
När ytan är jämn, gå till steg 1.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Glömde... naturligtvis börjar man med grundfärg innan lacken ;)

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.