|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 520 Touring -96 som är lite svajig i kylsytemet. Har nyss bytt viskokopplingen efter hög motorvärme på tomgång (kö i sommarvärme) och tycktes ha fixat problemet. (Kan tillägga att vattenpump, termostathus + termostat byttes hösten 2007 = ca 3000mil sedan + elfläkten fram är helt död men här uppe i norr spelar det väl ingen större roll?) Noterade en regning dag att jag inte fick någon värme i kupén på låga varv, men så fort jag kom över 1500 så kom värmen för att sedan sakta försvinna om jag stod på tomgång. Hamnade återigen i en bilkö efter 40 mil motorväg och såg då att motortempen gick upp dramatiskt, slog då på kupévärmen och varvade upp motorn varpå motortempen sjönk ganska omgående. Jag misstänker att cirkulationspumpen är död men har även läst att ngt spjäll kan kärva? Var sitter det isåfall, något man kan fixa enkelt? Vad tror ni? | |
| Har du testat att lufta? | |
| Nej, jag hade den iofs på verkstad för viskon och då skulle även kylaren ev fyllas och kollas men inget nämndes om luftning...har läst en del om det här och det verkar krångligt att få bukt med luft i systemet? Finns det en bra guide? | |
| Impellern på vattenpumpen har lossnat inget ovanligt fel på e39...kolla d | |
|
Impellern....hm...men borde inte motorn isåfall gå varm på höga varv också? Har aldrig nå't problem över 40km/h... |
|
| Ska kanske förtydliga att min bil är en e34... | |
| Sådär blir det om den elektriska tillsatsvattenpumpen inte fungerar. Har du en sån? Sitter i underkant av kylaren eller i närheten av värmeventilerna. | |
| Cirkulationspumpen kallas den. Troligtvis den som är ditt problem. | |
| På tomgång slirar impellern men redan vid typ 1500rpm så hänger den med därav inget problem när du kör...39a LR saab 3takt spelar ingen roll.../M | |
|
Tack för alla tips, lite mer frågor kopplat till era svar och andra tips på forumet: Vattenpumpen: Om det skulle vara impellern på vattenpumpen som lossnat borde inte motortempen rusa direkt när jag står på tomgång? Nu verkar det vara lite sporadiskt bara vid enstaka tillfällen. Ok den kanske är "på väg att ge sig" men den är ju bytt hösten 2007 för ca 3000 mil sedan, borde varit en ny, jobbet gick på 3500kr på auk verkstad då man även bytte termostat, termostathus och kylvätska. Måste dubbelkolla detta. Cirkulationspumpen: Låter rimligt kopplat till dålig kupévärme = ingen alls vid tomgång. Dock borde den väl INTE ställa till det för motortempen vare sig den funkar eller ej? Men givetvis måste jag kolla den. Om jag varmkör motorn och sätter på kupévärmen och sedan slår av motorn men behåller tändningen på så borde cirkulationsmotorn höras väl? Luft: Låter kanske mest rimligt just nu med tanke på både svajig motortemp och kupévärme på tomgång. Får väl börja här antar jag. Såg Hassos tips, fan vilket meck för att lufta, dessutom med helt osäkra resultat beroende på tur/erfarenhet. Min = 0 Ventilerna vid cirkulationspumpen: Nja kanske det som känns minst troligt eftersom värmen sakta försvinner igen när jag går från höga till låga varv på motorn...men rätta mig om jag tänker fel. |
|
|
Cirkulationspumpen ska låta när den är igång. Du kan testa om den funkar genom att aktivera restvärmen och sedan lyssna innanför motorhuven vid förarsidan. Den lär knappast ha ngt att göra med att din temperatur gick upp nej. |
|
|
Restvärmefunktionen (om den finns på den aktuella bilen) aktiveras endast vid temp under +12° utetemp, kan vara knepigt att testa på sommaren. Dålig cirkulation pga luftficka eller felaktig pump är troligt. På tomgång genereras inte så mycket spillvärme, då kan tempen stiga rätt sakta, till skillnad mot när man belastar osv. FP |
|
|
Åh fan vad UNDERBART! Jag tror jag fick ordning på det bara genom luftning! Först kollade jag cirkulationspumpen och den snurrade på fint när jag hade full värme på (men motorn avslagen). Den är väldigt tyst så jag fann det enklast att dra ur elkopplingen ovanför pumpen medan jag höll handen på slangarna som går ur pumpen. Man känner tydliga vibrationer när pumpen är inkopplad. (Visst, man vet ju inte hur impellern (skoveln?) ser ut så det är kanske ingen garanti för att allt är frid och fröjd men pumpmotorn var det iaf inget fel på.) Sedan var det då dags för luftningen och där valde jag den enklare varianten (som verkar räcka för oss med e34) här kommer den: 1 Körde motorn varm med full värme påslagen i brant backe med nosen uppåt. 2. När arbetstemp uppnåtts (tempmätaren kl 12) varvade jag upp till 2500-3000 under ngn halv minut och sedan stängde jag av motorn. (kollade givetvis tempmätaren hela tiden så den inte stack iväg) 3.Öppnade luftventilen bredvid expansionskärlet/påfyllningslocket och i första vändan kom ingen vätska alls - alltså massa luft! Stängde luftventilen. 4. Öppnade expansionskärlet/påfyllningslocket och hällde i vatten (glykolblandat). Fick i ungefär en liter till max-linjen. Skruvade på locket igen. 5. Startade motorn igen med full värme på, varvade upp motorn någon minut och stängde av. 6. Öppnade återigen luftventilen och fortfarande ingen vätska. Stängde luftventilen. 7. Öppnade återigen expansionskärlet/påfyllningslocket och hällde i vatten (glykolblandat). Fick i ytterligare en liter till max-linjen. Skruvade på locket igen. Gjorde sedan punkt 5-7 igen och nu började det pysa ut vätska med bubblor vid luftningen och till slut kom det bara vätska. Fick på ytterligare en halv liter vatten. 8. Tog en 15minuters sväng med lite 90km/h landsväg, körde med full värme i bilen, Fick med lite köbildning och trafikljus - nu med en stadig tempmätare (kl 12) inte en tillstymmelse till rörelse mot varmt! Fan vad underbart! 9. Återvände till min backe och luftade en 4e gång men nu kom det i princip bara vatten med en gång, kanske några bubblor bara. Någon vätska behövde inte fyllas på i expansionskärlet. (Men nu var ju motorn varm) 10. Lät bilen stå några timmar tills den kallnat. Kollade sedan nivån i expansionskärlet och fick på ytterligare i en halv liter vatten. 11. Startade motorn, lät gå på tomgång och satte på full värme - och halleluja -kupévärmen kom direkt! 12. Hällde upp en kopp kaffe och njöt en stund i augustisolen och kunde även konstatera att jag förmodligen bytt viskokopplingen (fläktkopplingen) helt i onödan. Men man lär sig. Givetvis ska jag kolla vattenmängden och lufta några fler gånger innan jag helt vågar andas ut. Man får vara ödmjuk inför vad gamla bilar hittar på! Nu ett par följdfrågor kopplat till kylningen: 1. Jag fick ju på ca 3 liter vatten och man undrar ju givetvis var/när den vattenmängden försvunnit från systemet. Ska man vara orolig eller är det normalt? Det pyser fint när man skruvar av locket till expansionskärlet så jag tar det som ett tecken på att systemet är tätt? En gissning är att inget har gjorts med kylaren sedan pumpen havererade för 3 år sedan. Motorn går superfint, inga spår/tecken av läckage eller sprucken topp. Så ett svinn på en liter vatten om året, eller en liter på 1000 mil? är det rimligt? 2. Jag har ju nämnt att min elfläkt (framför kylaren) är tvärdöd. Går knappt att dra runt med handen. Totalkärvad. Är den främst till för att hjälpa ACn eller är det för att hjälpa motorkylningen vid extremvarma dagar? När kickar den in? Tycker ni att jag borde fixa den? Återigen, tack för alla tips! |
|
|
Jag är ledsen men jag är övertygad om att du har ett läckage i systemet någonstans. Har själv liknande problem och luften i termoshuset har dykt upp igen efter luftning efter dryga 1.200 mil. Har nu bytt termostat, termostathus, vattenpump, cirkulationspump till ingen märkbart bättre effekt. Har inga avgaser i kylsystemet och verkstaden hittar ingen läcka i systemet heller. Har nu precis testat med att byta kylarlock så får vi se om det hjälper ... Har sagt det förr. e39:s kylsystem är bara det en tillräcklig anledning för att inte köpa bilen. |
|
| För att svara på din fråga 2 så låter det som kondensorkylarfläkten som du refererar till så jag misstänker att du inte har så mycket fungerande AC längre om inte den är juste. | |
|
Jaha, läckage alltså men jag får vänta och se hur mycket som försvinner helt enkelt. 1 liter på 1000 mil kan jag leva med - men det kan ju vara/bli värre... Nu har ju jag en e34 men kanske menar du att kylsystemet är lika illa som på e39? Annars tycker jag e34 sista årsmodell verkar vara en av de bättre bilarna om man läser på forumet...? Men jag vill inte starta en sådan tråd så vi kan väl säga att gamla bilar är mest skit och ibland OK ;) Vad gäller den trasiga elfläkten som sitter mellan grillen och kylaren så kan jag rapportera att jag har iskall AC även när det är uppåt 30 grader ute, den funkar superbra, kylan kommer blixtsnabbt. Så frågan kvarstår vad fläkten är till för och om den på ngt sätt skall hjälpa motorkylningen eller ACn och isåfall när? Den skall väl knappast vara på hela tiden utan jag antar att det är en hjälpfläkt vid bilkö på sommaren...? |
|
| Den kallas för kondensorfläkt och vill du att AC:n ska fortsätta fungera bra är det nog en fin idé att byta ut den. Vad den har för uppgift kan du lätt söka fram här på forumet. En ny sådan fläkt kostar inga mängder med pengar, finns exempelvis att köpa på tyska ebay för rimlig peng. | |
| Ok, tack för detta tips! Får nog bli till våren om jag har bilen kvar då... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.