AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.193

Problem med bromsok fram

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Har börjat få problem med höger bromsok fram. Bromsen låser sig och när jag åker blir det väldigt varmt. Plockade isär oket för att smörja det. Men pumpade ut cylindern och smorde med fett men det var helt omöjligt att få in den igen. Prövade till och med att öppna luftningen för att se om det vill släppa. Kanske oket är paj pga värmen som blev? För det ska väll gå att pressa in cylindern utan att skruva?

Har hittat ett ok från en bmw 540 e39 på en demontering i närheten. Passar det en bmw 530 e39?

/Tomas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skall vara samma artikel. Här ser du vilka fordon du kan ta ett ok från: Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kan vara att du använde "vanligt" fett att smörja cylindern.
Endast specialfett (finns på alla biltillbehörsaffärer) för hydraulsystem kan användas på dom inre delarna i bromssystemet, packningarna sväller med "vanligt" fett.
FAF
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Du har säkert tryckt ut kolven för långt så den har "kantrat" hamnat lite snett, då får man inte in den igen. Ta isär, byt och tätningar blir som nytt!

Bo N
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
hur får jag isär den då?
cr
183
criiille
540 IM -98
ta lös hela bromsoket. lossa luftnippeln töm på olja!, sen är det bara att dra ut hela.. kolven.. enkelt renovera okej:)
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
byt helst o-ring åsså
å på med "red rubber grease"

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom bromsen låg emot hela tiden (och skapade mycket värme) så kärvar bromsoket någonstans.

Antingen är det kolven som inte kan röra sig fritt i cylindern. Eller så är det bromsoket som inte kan flyta fritt på de två glidpinnarna, detaljer #8 i skissen nedan
Länk

Båda saker bör således kontrolleras.

Bromsoket bör du demontera, rengöra och montera ihop med nya delar från ett reparationskit. Renovering kräver att du tar ut kolven och rengör fullständigt och är metodisk och noggrann. Är du osäker i något steg, avvakta tills du kan få hjälp eller lämna in hos verkstad.

Ta loss bromsoket. För att hindra att bromsvätska rinner ut brukar jag skruva på en gammal bromsslang eller slangkoppling som jag tätat - samt att jag har bromspedalen lätt nedtryckt hela tiden med en kort träpinne eller liknande monterad mellan bromspedal och framsäte (detta hindrar att bromsvätska i behållaren rinner ut - såfort du trycket ned bromspedalen lilla minsta så spärras flödet från behållaren - annars skulle ju bara allt bromstryck försvinna upp i behållaren).

Ta bort kolven. Enklast med tryckluft. Lägg en träbit mellan kolven och insidan av bromsoket - när kolven flyger ut (vilket den kommer att göra) så slår den i något mjukt. Ha INTE några fingrar emellan här! Den kan komma ut med en bra smäll! Ta bort luftnippeln och mata in försiktigt tryckluft där så kommer du att se att kolven börjar röra sig utåt och till slut ploppar den ut.

Ta ut o-ringen som sitter i cylinderloppet. Använd gärna bara blyertspenna eller något vasst plastredskap - använda gärna inte metallföremål då det är lätt att göra repor i den släta cylinderloppsytan.

Inspektera både kolv och cylinder. Är damasken skadad finns det stor chans att du har rost på de krombelagda ytorna. Är det bara lättare skador kan du slipa bort dessa genom att våtslipa med WD-40 och tex 800/1600-korn våtslippapper. Se till att både kolven och cylindern är skinande rena. Försök även få det så rent som möjligt i spåren där damasken sitter. Lite fint sandpapper som trycks in med något som passar i spåren brukar fungera bra (annars är en Dremel liknande mini-nylonrondell bra att ha här - men var försiktigt och håll den borta från den släta kromytan).

Rengör nu kolv och cylinder grundligt genom att spray RIKLIGT med bromsrengöringsspray. Låt det flöda...

Köp bromscylinderfett. ATE Bremszylinder-Paste kör jag med (finns bla hos AutoExperten). Köp samtidigt ett reparationskit där du får o-ring och damask.

Fetta in o-ringen mycket lätt (bara ge den ett tunt tunt lager) och montera den i cylinderloppet. Smörj innerväggarna med ett tunt tunt lager av bromscylinderfett, lägg lite bromscylinderfett även i spåret i cylinderloppet där damasken kommer att sitta.
Trä på damasken på bromsoket, men låt den sitta längst ned på kolven och dra ut den maximalt - så den sticker ut en bit utanför kolven. Håll kolven med ena handen och försök nu få damasken att komma på plats i spåret i cyliderloppet - var noga med att den kommer på plats HELA vägen runt!
Tryck nu in kolven en liten liten bit i cylinderloppet - när allt ser bra ut så smörjer du ett tunt tunt lager av bromscylinderfett runtom på kolven och trycker sedan in den helt (man kan smörja in kolven innan men det brukar bli ganska kladdigt då). Du ska kunna trycka in kolven för hand - annars är något fel. Kan krävas man får en trycka en del - men det är otroligt viktigt att den går i helt rakt - annars får du aldrig in den - det är otroligt lite spel mellan kolv och cylinder.
När kolven sedan närmar sig sitt innersta läge kommer damasken att "poppa" tillbaka i sitt naturliga läge (du hade ju den utdragen när du monterade kolven) och sätta sig i kolvens spår. Vill du kan du lägga lite extra bromscylinderfett i kolvens spår för damasken precis innan damasken når dit (men damasken kommer att dra med sig en del fett själv då den skrapar av en hel del från kolvens yta).
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mekonomen har också ATE bromscylinderpasta, tub på 180 gram för 95 SEK (artikelnummer 41-700009).

Reparationskit innehåller både damask och o-ring finns också att köpa hos Mekonomen.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
BMW-slangen! Du verkar ha koll på detta med bromsar. Min högra frambroms har också fastnat. Tog bort damasken och tryckte ut kolven så mycket jag vågade utan att den trillade ut. Damasken verkade inte ha suttit på riktigt och det var lite rost. slipade med fin smärgelduk och smörjde med 5-56, motionerade kolven några gånger och torkade rent, smörjde med bromsfett. Kolven verkade röra sig lätt. Satte på ny damask. Det blev betydligt bättre men beläggen ligger fortfarande emot. Tar man tag i oket och drar det utåt för hand så släpper det ganska lätt.
Har även rengjort och smörjt in glidpinnarna så oket rör sig lätt på dem.
Har också kollat att beläggen kan röra sig.
Finns det nåt annat som kan vara felet? Vänster sida fungerar utan problem.
Är det bara att plocka isär allt enligt din beskrivning ovan? Såg ingen rost eller repor på kolven mer än längst ut.
Har plockat isär nåt ok för länge sen men har ett svagt minne av att det inte var lätt att få i kolven igen.
En skum grej är att det på utsidan av skivan är en 1 cm bred yta längst ut som är lite rostig, som att belägget inte ligger emot där (inte på insidan dock). Man kan även se att det har varit en rostkant på samma sätt på vänster skiva men den är nästan borta.
Skivorna och beläggen är nästan nya.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, man har väl plockat isär några bromsok nu...

Men det verkar som du gått igenom så mycket du kan på din högra frambroms. Jag hade misstänkt glidpinnarna eller att bromsbeläggen inte kan glida. Men detta har du ju sett över...

Enda jag kan tänka mig är att det finns antydan till rost i cylinderloppet (inte helt ovanligt om det har haft rost på kolven). Och om det varit rost på kolven kan det dessutom vara läge att byta tätningsringen.

Jag tror man får ta det här metodiskt. Helt enkelt ta bort oket, ut med kolven och även undersöka cylinderloppet. Det är absolut inga problem att få tillbaka kolven. Kan du inte trycka in den för hand är det något som är fel. Enda som är lite trixigt är att man får på damasken korrekt RUNTOM hela kolven - man behöver göra det några gånger och sedan är det inga större problem.

När du gjort ovanstående vet du iallafall att bromsoket är 100% friskt. Då kan du fokusera på glidpinnar och ytorna som bromsbeläggen glider på.

Hmmm, angående din sista observation så låter det som att oket inte kan röra sig fritt. Kan du kolla bromsbeläggen, om brombelägget längst in (dvs det som sitter fast i kolven) är mer slitet än det yttre kan det vara en indikation på oket/bromsbeläggen inte får röra sig fritt. Eller att det trycks snett - ändå ett tecken på att oket/bromsbeläggen inte får röra sig fritt.
Kolven trycker och dess bromsbelägg trycker mot skivans insida, men eftersom oket inte kan röra sig fritt klämmer det yttre belägget inte åt alls hårt från utsidan.

Fixade nyligen bromsarna på en Mer***es A140, där hade vänster fram bromsok kärvat fast. Jag menar rejält kärvat fast. Ena glidpinnen hade rostat fast - det gick liksom inte se var gränsen mellan glidpinne och bromsokhållare gick någonstans. Resultatet var att det yttre bromsbelägget var flång nytt (det var inte slitet alls) medans det inre bromsbelägget var på väg in mot metallen!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tack för tipsen!
Får prova en sak i taget. Tror kanske att det kan vara kolven/ cylindern ändå. Glidpinnarna har jag smörjt upp och oket gick mycket lätt. Ska nog ta och byta tätringen också, det är ändå dax att byta bromsvätska.
Måste tyvärr stå ute och göra detta då garaget är fullt med byggmaterial och nu dessutom har hantverkare hemma som har ockuperat garageuppfarten.
Ja damasken är lite knepig men jag lyckades få dit den efter lite trixande. Gäller att få bort den nu igen utan att skada den bara.
Tack för råden i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.