AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.921

Speciella upplevelser på våra vägar

ka
38
kanonen
530xdT -07
Hej,
Tänkte att det kunde vara kul att dela med sig om speciella upplevelser vi haft längs vägarna, kanske har någon sett något häftigt, kört 100 mil utan möte (föga troligt) eller andra saker som gett ett leende på läpparna. Kan ju såklart även vara saker som inte ger ett leende på läpparna..

Kan börja med att dela med mig av en händelse som inträffade i februari på E4an södergående mellan Piteå och Skellefteå. Jag var på väg från Luleå till Uppsala med min 540iAT -94 för att få växellådan bytt (sprckt backhus) och skulle köra om en Saab 9-3 av nyare snitt. Väglaget hade varit hyfsat bra dittils men jag tryckte en aning för hårt på gasen och lådan hoppade ner ett steg, bilen saknade såklart ASC. Så där hamnade jag på ett ganska schysst ställ i 80-90 blås på en hal E4 (landsväg utan mitträcke där).
Min första tanke var "F*N, nu åker jag i diket", min andra tanke var "I he****e eller" och jag började ratta på , tror jag fick två returer innan nosen återigen pekade åt rätt håll. När sladden var hävd låg jag dessutom på den mötande körbanan, och hade inget möte (lång raksträcka) så jag valde att fullfölja min omkörning.
Blicken jag fick av saabföraren kommer jag sent glömma :D

Dela gärna med er av era upplevelser.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
låg bakom 3 bilar varav 2 av dem låg jämn-sides, en i mopedfältet och den andre som vanligt i över 1 mil. bil nr 3 körde om på raka medan de låg bredvid varandra. segaste omkörningen jag nånsin sett och kanske en av de farligaste.

BMW ownz
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Körde taxi en helg kväll i stan. Låg bakom en Saab 9-5 i ca 40-50 km/h då plötsligt Saaben gick upp i ett moln av rök så sikten blev nära 0...han stannade på busshållplatsen och det bara bolmade ut en massa vit rök från grillen :-) Det är kvalite !

BMW 4 Life
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Snöoväder, tror det var den 23 december 2003. Var på väg mellan Örebro-Uddevalla tillsammans med farsan i hans arbetsbil, en Citroen Berlingo. Det snöa nåt sjukt mkt och blåste rejält. Far kör och jag sitter bredvid och håller koll på snöpinnarna eller vad de nu kallas. Sikten är i det närmaste noll och det kommer drivor med snö. Självklart är det tämligen mörkt ute då klockan närmar sig tolvslaget. Vi hamnar framför en översnöad vägskyltar varpå vi blir stående och dividerar om vi ska ta till vänster eller höger. Jag var helt övertygad om att vi skulle ta av till höger men det tyckte inte farsan.... Det blev höger till slut då jag kört sträckan i fråga ett par ggr i veckan i ett års tid. Det roliga i det hela var att vi samlat på oss en hög med bilar bakom som följde våra bakljus och också stod och väntade vi skylten. Det var ca fem bilar och samtliga följde sedan efter när vi tog av till höger vid götene för att närma oss såtenäs och flygrakorna... Kan säga att flygrakorna inte var roliga att åka på den natten... Har för mig att det tog oss ca sex timmar att köra de 25 milen.

Mvh Martin
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
En morgon i rusningstrafiken in mot Stockholm vid Henriksdalsklippan. Som vanligt en och annan, som tar bussfilen trots förbudet. Vid reningsverket efter kurvan står polisen och tar dem, som fuskar.

Det, som fick mig att le stort, var en fuskare som, när han fick syn på polisen, försökte byta fil, för att undgå upptäckt, men istället kör rakt in i sidan på bilen, som redan kör i den filen. Detta skedde alltså mitt framför ögonen på poliserna. Ridå!

Dubbel otur för honom, men oerhört kul för oss andra.

Göran

FWD - Nej tack!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Var en av de sista bilarna som släpptes vidare norrut från Uppsala kvällen när Gävle blev insnöat. Bakom min golf-86:à låg en fet BMW som blåste om i 10 cm snö på E4:an. Fick fetsladd och snurrade ut i mötande som var tomt som tur var.... Sedan passade det honom minsann fint att ligga 10 meter bakom golfen hela vägen upp till Gävle, tror det tog drygt 3 h att köra mot 1 normalt... Roade mig ibland med att köra i 60 istf 40, gissa om han blev svettig då...

På morgonen efter såg jag bara antennen på bilen, var det jävligaste jag sett någon gång :)
Åkte lite spontant Göteborg - Linköping under nyårskvällen, åkte hemifrån lite innan 21 och var där 23. Mötte inte mer än någon bil på vägen och perfekt underlag med tjock packad snö och uppehåll, vilket bjöd på underhållande körning.

Värre var det på vägen hem då det var isgata, 5h och två nära-döden-upplevelser senare var jag hemma och upptäcker att jag glömde nycklarna till hemmet i Linköping...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sommaren 1996: Jag och sambon var dagen före midsommarafton på väg söderut från västerdalarna längs RV70. Strax innan ingången till en S-kurva i en pytteliten by som heter Snöån kommer en Renault R5:a ur den samma i lite för hög fart. Fullt bredställ i vänsterkurvan (lite löst grus på vägen kanske?) Sneddar över på vår sida ett stycke framför oss, ner i diket, halvflygandes upp ur diket och lägger sig på vänstersidan och glider en bra bit på sidan men lyckes missa stenar och stortallar.
Oj, här har det korkats av lite för tidigt till midsommar tänkte jag. Vi stannade och dörren uppåt öppnades och ett väldans liv från fem damer i Järnadräkt hördes därinne. Hälpte dom ur bland allt glassplitter och ingen var onykter eller allvarligt skadad. Föraren var ung och lite chockad. Troligen en överskattning av en fullastad R5:as gokartegenskaper skulle jag tro ;)
En liten iakttagelse jag måste dela med mig vad gäller våran kära poliskår. Under mina 15år som aktiv bilförare har jag inte en gång stoppats av en polis med blåljus, endast i fasta rutinkontroller. Förra året skaffade jag mig en Mustang GT-05. blev stoppad 3 gånger med blåljus under en sommar.

-Första gången för att jag glömt tända ljuset(USA import).Var full sol vid 17.00 ändå tvingade han på mig böter.

-Andra gången var för att polisen vill titta på min bil. tänka sig att gasa ikapp med blåljus för att få titta under huven. hans kvinnliga kollega var hyfsat ointresserad men den manliga polisen fick sig en rundtur. Var dock en mycket trevlig prick denna Polis.

-Tredje gången var när jag körde fel och var tvugen att ta en vänstersväng för att inte dra rakt ut i mötande trafik för att komma tillbaka i högerfilen som gick rakt fram. Förklarade hur det låg till men det var tvär nej och även denna gång sladdade dom in med blåljus för att stoppa mig. Hade inget att invända mot böter då jag faktiskt gjorde en förbjuden vänstersväng men alternativet var värre men konstaplarna tycket ändå att jag skulle valt det. Fick även reda på att om man får flera böter på en och samma gång är det rea på beloppet. helt sjukt. Om jag tex haft en oskattad bil samtidigt som jag gjorde en förbjuden vänstersväng drar dom av på den senare bötern.

Fick nog och sålde åket och skaffa en m5 i stället. Inget jag ångrar då det både är mer prestanda och körglädje. Dessutom slipper jag bli stoppad stup i ett av kling och klang.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tror nog att det blir böter om du drar förbjudna vänstersvängar mitt framför nosen på bängen även med M5an :)

Men håller med om att det är lätt konstigt med detta rabattsystem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.