AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
688

besök alpinafabriken

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
någon där ute som besökt alpina fabriken? Tänkte svänga förbi i sommar på semestern. De kanske inte tar emot besök? kan man handla delar direkt av dem på plats? Någon som har några tips?

full fart spar tid
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kontakta dom och fråga!
Är man ute i god tid brukar de flesta fabriker stå till tjänst med en visning.

ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co.
Sales/Marketing
Alpenstraße 35 - 37
86807 Buchloe, Germany

Phone: +49 8241 5005 0
Fax: +49 8241 5005 155

info@alpina.de

Länk

Mvh
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
jag har skrivit ett mail men ej fått någe svar, får väl ringa.

full fart spar tid
Här besökte dom 1998:

Länk

B8 Guru förra veckan:

Länk

KenT för förra veckan:

Länk
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Enskilda visningar får oftast bara dom som redan äger en Alpina, helst någon värre variant, i fint original skick, eller om du tänker köpa en ny Alpina. Om du har tur kan du få komma in på en gruppvisning, men då måste man boka veckor i förväg.

Tror inte att dom är så sugna på att sälja delar till en "oäkting" heller;).
tqs
Sen lär det väl hjälpa om man talar bra tyska? Tyskarna verkar så där lagom intresserade av att konversera på engelska?
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Engelsk er i dag pr. definition ikke et problem i Tyskland !

Pointet er imidlertid at I bør ha en formel reference eller i det mindste en bil der signaliserer status og velstand ! Sådan er det bare..., men I skal uanset status/elstand forvente en korrekt og venlig modtagelse/opmærksomhed.

V-max
"Engelsk er i dag pr. definition ikke et problem i Tyskland !"

Tyckjer tyskar idag är urusla på engelska. Gäller gemena man, poliser mfl. Företagsrepresentanter är ngt bättre. Generellt mkt sämre än i tex. Sverige enligt egen erfarnehet.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...det kan da udmærket godt være at ikke alle tyskere forstår perfekt engelsk, men det behøver ikke at betyde at de ikke forsøger at både forstå/tale engelsk !

...jeg besøgte Tyskland for første gang for ca. 20 år siden...den gang var engelsk ikke et sprog til at kommunicere med den almindelige tysker. Man skal primært tænke på at Tyskland er et samfund med ca. 60 millioner mennesker...de har ikke det samme umiddelbare behov for at tale engelsk som f.eks. dansker, svensker og nordmænd.

...sekundært skal man af samme årsag tænke på at både amerikansk og engelsk kultur ikke har samme påvirkningskraft i Tyskland som den har i Danmark, Sverige og Norge.

...pointet var imidlertid at situationen vedr. det engelske sprog er ved at ændre sig i Tyskland !

V-max
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Har precis kommit hem från en fantastisk semestervecka i Tyskland där jag och flickvännen bl. åkte Nordschleife :) och gjorde ett halvdags besök hos ALPINA i Buchloe. Vi skickade ALPINA ett mäjl dagen innan vi åkte på "Slott och Borgsafari" semester till Tyskland där vi önskade att bli uppringda på mobilen. Till vår stora förvåning ringde det nästan omedelbart och vips var vi bokade på en privat guidning. Vi blev mycket väll omhändertagna av personalen på ALPINA. Vi träffade teknikern som hade monterat ihop just vår motor. Diskuterade utveckling och testing av framtida motorer med Herr Körner som ansvarar för motorutvecklingen. Skälva inträdesbiljetten är att man har eller är i begrepp att införskaffa nyare ALPINA. Vill ni veta vad ALPINA håller på att utveckla just nu? :)

ALPINA SWITCH-TRONIC.
WITH PERFORMANCE LIKE THIS,
YOU NEED TO KEEP BOTH HANDS ON THE WHEEL.
Uffe!

Intressant! :) :) :)

Mera detaljer tack! B3 3,4 med 300 hk ryktas det om. Mer info måhända?

PS. Några autobahnrejs kanske? DS.
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Hej Gustav!

Jo faktiskt så nämndes B3 3,4 mycket mycket kort av en av teknikerna. Jag trodde först att han sade fel men nu i efterhand tror jag det inte var meningen av honom att berätta. Men hur många hästar en sådan motor skulle ha ville ingen säga någonting om. Inte heller om det skulle komma en B3 turbo/kompressor variant ville ingen svara på. Tyvärr så var det blankt Nein! på frågan om det skulle komma en B8 E46. Det går helt enkelt inte längre rent processtekniskt då ALPINA:s motorer blir monterade av BMW uppifrån nuförtiden. Problemet är att V8:an måste monteras nerifrån. Det fungerade med E36 då ALPINA på den tiden fortfarande monterade in motorerna själva. Dessutom blev det mycket dyrt tillverknings mässigt för ALPINA. Enligt en av teknikerna så blev vinsten för ALPINA i princip obefintlig på B8 4,6 (E36). Enligt ALPINA kommer B8:orna att få ett högt (högre) samlarvärde i framtiden. Så man får väll börja leta efter en fin B8:a :) Det som jag fick bekräftat var att man har borrat upp nya 745i motorn och lagt in minst en, kanske två turboaggregat. Detta var dessutom ett av få ställen i fabriken där det var totalt fotoförbud. Antal hästar? humm jag vågar inte gissa.

Autobahnrejs?
Tja du... Det är inte ofta man får rätt förutsättningar till rejs på Autobahn nuförtiden. jäkla STAU. Men visst. Det blev ett par riktigt skojiga rejs mot Mercor, BMW och AUDI. Hittade ingen Porsche att leka med, snyft. Hade ett rejs i Kassel bergen (Autobahn A7 norrut innan Kassel,mycket kurvig vägsträckning med STOR höjd skillnad och trefiler) helt fantastiskt. Min sambo tycker om att resja mot Alfor :)

/U

ALPINA SWITCH-TRONIC.
WITH PERFORMANCE LIKE THIS,
YOU NEED TO KEEP BOTH HANDS ON THE WHEEL.
Det skulle vara intressant att veta hur stor ägarandel BMW har i Alpina idag? Det sägs vara så enligt vissa kontakter i finanskretsar.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag var förbi där men det var tyvärr stängt då. Kunde bara ta lite bilder genom stängslet. Det var det närmaste som jag kom Alpina fabriken.

//Schnitzer
Uffe tack för trevlig svar. Kul att ryktena om B3 3,4 bekräftades.

Kassel är ett måste i Tyskland, dom backarna är underbara. Där får bilen verkligen bekänna färg!

Åkte en B8 4,6 Touring i helgen, underbar bil. Alpina grän med all utrustning inkl. Vattenbuffelläder med Alpinaemblem på alla säten. 6000 mil. Trevlig trevlig. Men är en helt olik bil än M3 3,2 och det är kul, de har varsin charm.
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Hej Gustav!

Den där B8:an Touring du körde i helgen.
Är den till salu??????

/U
Nej :(

Jag åkte bara i den fö.

Enda B8 Touringen i Alpina grön och vattenbuffelläder, så han kommer behålal den läääänge.

Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Det var ju synd :( snyft..

Apropå B3 3.4 så fick jag mäjl från ALPINA igår att man inte kunde säga så mycket just nu...men att jag var hjärtligt välkommen ner till ALPINA i september för mer info. Hummmm....Undrar om det betyder att man kommer att göra modellen officiell då? På en mässa kanske? Är det någon som känner till vilka bilmässor som kommer i slutet på August eller början på September?

/U
Paris i september :)

Coolt!
Uf
55
Uffe K
ALPINA B3 3.2 Touring-97
BMW 528I Touring -99
Paris ska vara mycket fint till hösten ;)

Kanske en helg med sambon i Paris?

hehhehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.