AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.301

varför funkar inte koppling efter renovering?

xg
3
xgas
525i -93
Hej

I vintras när det var cirka minus 30 grader ute, så försvann kopplingen på min 525:a , dvs inget motstånd i pedalen, den la sig på botten, livlös..

Läste runt lite på forum och såg att en möjlig orsak kunde va att slavcylindern blivit kass. så jag demonterade den, reparerade den med rep.sats från mekonomen och har nu monterat tillbaka den.

har nu försökt luftat på lite olika sätt, som man gör på det vanliga viset då man luftar bromsar + genom att trycksätta behållaren (hittade lite olika sätt här på forumet)

Men inget händer, varken luft eller vätska kommer ut ifrån slaven..
jag har kollat och fyllt på vätska i behållaren så det är inte där det tryter

Så nu undrar jag om annat fel brukar förekomma, borde jag ta ner huvudcylindern och kontrollera? kan det vara något annat, eller att det är väldigt svårt att få till en "bra" luftning på dessa, så att det är där felet kan sitta, men det borde väl komma någonting från slaven när jag luftar, eftersom alla anslutningar verkar hela och sitter på plats och inget läckage..
Här går jag bet och skulle gärna vilja ha lite hjälp=)
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Det går inte att lufta en koppling på de viset på en bmw.

Åk och köp en oljekanna med pip på och en slangbit som passar på den.

Öppna luft nippeln på slavcylindern, på med slangen och tryck in olja tills du fått upp all luft i burken.

Men köp en ny kanna som du inte använder till nått annat sen då olja har en viss tendens o förstöra packningar osv.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det inte fungerar med att lufta via luftnippeln och självluftning så får man göra som TheMan säger. Fanns liknande tråd i 3-Serien forumet om liknande problem
Länk

Har inte provat ovanstående metod själv, men den löser nog ditt problem (om nu inte huvudcylindern var problemet). Har själv renoverat/bytt huvudcylinder/slavcylinder på E30/E34 och har då haft "turen" att kunnat få den fungera fint genom kombination av luftning genom luftnippeln och självluftning (några minuters användning av kopplingen).
xg
3
xgas
525i -93
Ok! tack för tipsen, ska ut och testa idag=)

Öppnade huvudcylindern och tittade, det såg inte ut å vara nå större fel på den men det är väl kanske svårt att se, hur pass bra packningarna tätar osv..
skulle helst vilja slippa att lägga ner mer pengar nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.