AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.975

elhiss trög

np
87
nplus
330i lim
på förardörren på min 330 har jag råkat på lite trubbel.
någon som vet vad det beror på om fönstret låser fast sig?
den går alltså ner en bit men går då fruktansvärt trögt o låser fast sig efter c:a 10 cm, det går dock o trycka upp den igen.
har lite samma fenomen på passagerarsidan men där går det o köra hela vägen utan den kör fast iaf.

går nog hursomhelst säkert och fortsätta tvinga ner den om man trycker gång på gång, men det vågar jag inte testa på förarsidan.

tänkte iaf ge det en chans o montera isär dörrsida o fuktspärr och försöka ta reda på va det är som får rutan o sega ihop.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade samma på min förra Compact från -00. Efter att ha fettat in glidytorna blev det full fart igen!

Montera ner dörrsidorna, ta bort gammalt intorkat fett och lägg dit lagom mängd nytt fett!

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Har inte kollat så noga på dessa nyare än, men antar att det är någorlunda som E 36:orna.
Så fall när du plockar av dörr sidan, så kan du se 2 stycken så kallat sockerbitar som glider i en skena som Mats skrev. Smörj upp den skenan så inte sockerbitarna fastnar som antagligen är problemet. (Kan ligga gammalt fett och smuts som tar emot)
Likaså om du har någon silicon spray kan du spreja där metall stagen sitter som ett kors.
Spreja även silicon in i gummilisterna där rutan går. Kolla också se den gummilisten inte vikit sig någonstans.

När du endå har sidan nere, så kolla också att sockerbitarna är hela. Är gjorda i plast och kan gå sönder. Kostar c:a 20:- styck på BMW.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
np
87
nplus
330i lim
låter nästan kristallklart vad jag behöver kolla efter nu! tackar så mycket för tipsen !
np
87
nplus
330i lim
har åtgärdat elhissen hyfsat nu, tog väck dörrsidan, smörjde upp gummit i skenorna samt vajermekanismen. En skena var helt intryckt i mitten så den fick jag bända upp. (har inte den blekaste aning hur o varför den kunnat bli intryckt på det viset) så nu funkar det o få ner rutan hela vägen men det kan gå en aning trögt, tror glidskenorna behöver bytas om man vill ha det helt hundra.
Skönt att du fann felet alla fall.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.