|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Nybliven BMW-ägare. (320i Coupé -96) Är väl rätt haj på bilar, men USEL på det här med forum, så länkar dit infon finns uppskattas eftersom jag inte är så duktig på att hitta info själv. Så, till frågorna: 1. AC:n fungerar, förutom Autoläget på återcirkulationen. Den hoppar helt enkelt över det läget, o pendlar bara mellan återcirulation på och av när jag trycker. (Det är alltså inte två tryck med lampan släckt, som det hade varit om indikatorlampan i knappen inte funkat.) Vad kan detta bero på? Microfilter som behöver bytas? Dåligt med köldmedel? 2. Diffbroms: Finns det något sätt, förutom att hissa upp bilen, som jag kan veta om den har det? Vad finns det för diffar till min bil? 25%? 3. Vid gaspådrag så hörs det något som låter som ventiltickande. Vanligt på sexorna? Hjälper medel man häller i oljan som skall rengöra? (Såg någon länk till det, men min bil borde ju ha kamaxlar eftersom den har vanos, så jag vet inte om det hjälper?) Finns det något man kan hälla i bensinen istället som funkar? Kan det vara spridare som tickar? Läste något om det... | |
| 2. Om din bil har antispinn (ASC) har du inte diffbroms. | |
|
3. angående sexornas ventilljud går det att acceptera ett visst skrammel. Kör du med helsyntet blir det ofta så. Helsyntet i motorn är klart bäst, men ibland med lite skrammel då tifdigare ägare kanske slarvat med oljebyten. Jag är ingen större vän av tillsatsoljor, men Omega 909(svenk produkt, de som låg bakom Slick50) gör att motorn går tystare och smörjer lite bättre. Gr8ride |
|
| 2. Hittar du 209 i utrustningslistan så har du det. | |
|
Tack för snabba svar! Hällde i en 909 i eftermiddags, innan jag läste detta, o den har redan tystnat, så det var nog rätt :-) ASC har den inte, så jag får ge mig till tåls tills jag får upp den på en lyft för o få svar på diff-frågan. Någon som kan bringa klarhet i AC-frågan? |
|
|
Angående ac:n kan det vara glapp i själva instrumentet. Ganska vanligt om du har stora 2-zons kliman. Det kan vara svårt att kolla, såvida du inte har en bättre begagnad som du vet fungerar att kolla emot. Gr8ride |
|
|
Tack gr8! Nope, har inget att kolla mot, men det verkar ju skumt att just den enda grejen skulle glappa i centerstacken? Men o andra sidan, varför inte... Tänkte mer om den vägrar den funktionen när microfiltret behöver bytas eller liknande, men så avancerad är den kanske inte. |
|
|
Har nu läst in mig lite mer ang AC:n och har förstått det som så att man programerar klimatpanelen när man byter den, för att tala om för den att den har automatisk återcirkulation. Min panel är bytt, ser jag på ett gammalt kvitto. Så antingen har jag fått en panel till en mer avancerad anläggning, eller så har dom inte talat om för min panel att jag har funktionen. Ska åka förbi lämpligt ställe i GBG o kolla upp detta :) /Budda |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.