AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.074

Farthållare går inte igång

CE
29
CE-GE
523iA -98
Jag har en 523 automat från 1998 som gått 9000 mil. Mitt problem är
att jag inte kan få igång farthållaren. Bilen är utrustad med multifunktionsratt i original. När jag trycker på kontakten på ratten händer ingenting. Normalt ska ju en grön lampa tändas
på instrumentpanelen. Denna kontakt på ratten är den enda manövreringen som finns för farhållalren. Tidigare E39 hade en kontakt på instrumentpanelen, men det har inte min. Jag har felsökt men inte fått några felkoder. Läste i någon tråd att farthållaren kan luras att tro att man bromsar etc. för att någon givare "ligger på". Var sitter dessa givare? Ett annat fel tycks vara att ABS sensorn höger bak stänger av farthållaren. Kan det vara fel få ABS-sensorn utan att man får en felindikering för ABS?

Mvh
CE-GE

na
394
nasse
528i-98
Hade samma fel på min bil,kopplingspedalen fick jag hjälpa upp med foten lite den fastnade i ett läge för långt ner
Den gröna lampan skall alltid tändas och lysa, oavsett om man bromsar osv, medan själva farthållningen kopplas ur av broms eller kopplingspedal osv.
ABS-sensorn höger bak styr även farthållaren, den bör vara hel, annars hade du garanterat haft lysande ABS-lampa.
Om det inte går att tända gröna lampan alls så kan felet tänkas ligga i styrenheten för farthållaren, möjligen i bussystemet som förmedlar knapptryckningen från ratten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.