AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.402

Min otur eller verkligheten för alla?

Sida 2 av 3
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Problemet är att alla halvsuspekta bilar ligger och skvalpar och ger ett slags referenspris till spekulanter för specifik modell.
"Varför betala 250kSek när jag kan få "samma" bil för 150??"

Fynden är tyvärr försvinnande få, som någon nämnde.
Man får vad man betalar för gäller!

Dock finns det en och annan som behöver/vill bli av med bilen av olika orsaker och det är väll de enda objekten som trillar ner på riktigt låga priser och är rakt igenom bra köp.
Detta ses dock som praxis på alla fynd, medans de äkta fallen däremot är lätträknade.

När man väljer att försöka sälja sin bil till "rätt" pris försvinner man i botten på sorteringen "välj billigast först".
Dvs det tar väldigt lång tid att bli av med bilen, tills samma entusiast som man själv letar bil, som orkar scrolla sig ner till "de dyra bilarna"

Har man då något mer udda än en Volvo V70 kan det ta ganska lång tid innan någon av den promille i sveriges befolkning som just letar efter "din" bil skall köpa nytt.

Om man inte priskrigar sig till en plats på den nedre halvan av blocketpriserna verkar bilen bli kvar i all evighet.
Det är tyvärr sanningen som säljare.

Jag har själv sonderat blocket, BMW och bytbil efter en M6 ganska länge nu och de dyrare, antagligen med solid historik och bra skick, har nu legat över ett halvår!
Medans man ser objekt med tillsynes samma spec och miltal (helst ännu lägre miltal) komma och lika snabbt försvinna. Inte ett ord i annonserna om några fel eller brister. Dock är priset 100-200kSek billigare. Varför kan man ju undra. Eller inte....

Dvs köparna är lika goda kålsupare som säljarna, billigast smakar tydligen bäst. Man väljer att se mellan fingrarna med abstrakta värdesänkande risker, likt många ägare, import, missljud, onormalt slitage, konstiga färgkombinationer, avsaknad av viktig utrustning för modellen....etc
Och givetvis konkreta avvikelser. Parkeringsbucklor, repor, sliten inredning, sladdrig växelföring, slitna chassidelar, bromsar sjunger på sista versen, tja jag kan hålla på i evigheter med avvikelser man kan pruta med sig själv, bara för att man är sugen på bilen.

Mentaliteten går igen oavsett prisklass
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hoppa över:
-de billigaste. Gå upp kanske 20-30 tkr över "lägsta på blocket"
-de som har registreringsskylten maskerad
-de som inte sätter ut namnet i annonsen. Finns både för och efternamn i annonsen stiger oddsen.
-de som namnet i annonsen inte stämmer med registrerade ägaren (Om inte förklaring till det finns i annonsen)
-de annonserna som ger oseriöst intrycka (kanske självklart)

Med den början så silar du bort i stort alla oseriösa säljare. Tyvärr missar du kanske ett fynd, men du slipper att leta rätt bil i flera månader. Med stor sannolikhet får du dessutom i slutändan en billigare bil efter att ha summerat alla driftkostnader när det är dags för byte nästa gång.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Bra summerat Mats,

Enkla medel att sortera bort 95% brus.
Enligt min egen erfarenhet är det också oerhört bra att komma överrens med bilens ägare att man tillsammans svänger förbi en verkstad som kontrollerar den. Det är nog mitt allra bästa tips.

För nuvarande ägaren blir det ibland en lite otäck upplevelse och för en köpare ger besöket extremt kraftfulla prutargument.

Man får dock ha i åtanke att bilen ändå gått ca 12000 mil. Dvs, att ha som mål att hitta en helt felfri bil är överdrivet enligt mig. Använd felen som verktyg vid prutningen, men självklart ska det inte vara några allvarliga fel. Verkstaden kan ge dig siffror direkt vad det ungefär skulle kosta att åtgärda den (medan säljaren ser allt blekare ut).

Finns en del saker som verkstäder vanligtvis bättre på att upptäcka än en själv. Under en bil finns det en hel del tex. diverse stag, bussningar, länkarmar, spindelleder, stötdämpare, krängningshämmare, samt hur balanserad (eller obalanserad) bilen är. Har man inte dessa i bra skick blir det ingen vidare BMW känsla i bilen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Att bara svänga förbi en verkstad och tro att de står beredda kan man väl glömma. Att boka en timme med dom funkar om det nu funkar med bilägaren. Inte skulle jag vilja va ägaren till en fin bil och höra hur meken hittar - för alltid hittar dom nåt - "och ge köpare extremt kraftfulla prutargument."

Får vara lite måtta på eländet.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sedan skall man inte vara för "milkåt" heller. En bil kan vara i väldigt bra skick trots höga miltal. Jag skulle inte ha problem att köpa en skruvad om skicket är fint och att jag vet om det när jag köper (för priset från min sida blir i nivå med miltal)

Sedan skall man inte dra sig för att ringa på billiga annonser. När jag köpte min E46 var den för billig för att vara sann men det var en äldre herre i stooor och fin villa som hade en till salu. Den hade varit i hans ägo sedan importen 2002 och rullat som "pendlarbil" för hans fru mellan stall - storstaden och hemmet. Servad enligt plan och att han hade bytt det som brukar krångla, mkt dokument med andra ord ;)
14000 mil, välutrustad med nya vinter/sommardäck - 39 000 :- så det finns guldkorn också.
Något som dessutom lönar sig är att sätta in en annons om att du vill köpa en bil. Du specar vad du är på jakt efter och vad du vill betala. Om du bortser från alla kompisar och mattförsäljare så har man vunnit mycket om någon seriös ringer.
Har funkat fint för mig ett antal ggr.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

karlhildning: Det var en extremt negativ tolkning av det jag skrev. ;-)

För det första? Besiktning eller något dylikt i samband med begagnat köp är mycket vanligt, jag förstår inte riktigt vad det är som är konstigt?

Jag uttryckte mig slarvligt. Har alltid bokat tid först innan "jag svänger förbi".

Sedan säger man självklart inte till säljaren. "Kom nu så åker vi förbi en verkstad, för dom hittar alltid nåt.".

Men att det oftast kommer fram saker för en köpare vid en besiktning av en bil som gått ca 12000 mil tror varje fall jag.

För mig och andra som inte är så erfarna själv med det mekaniska så känns någon form av besiktning väldigt tryggt.

Om inte bilägaren går med på att ta bilen till någon form av besiktning så skulle åtminstone jag skippa affären. Däremot kan man självklart ge honom några alternativ, att man inte med envishet promptar på just en viss specifik verkstad!
Tex Motormännens fungerar väl bra också även om det oftast blir i dyraste laget. Tror att man även kan låta Bilprovningen kolla igenom en begagnad bil (fast jag skulle inte ta rekomendera Bilprovningen själv).

Över om mitt tips verkar störa dig så har det fungerat för mig vid köp av begagnad bil. Jag nyttjade Bil & Motorteknik vid mitt senaste köp.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
marin849:

"Det kanske snarare är rätt pris?"
Nej det är inte det, jag sålde min E90 325 för två veckor sedan, den var nästintill fullutrustad, det som saknades var navi och taklucka, men hade det mesta, skinn, sportstolar, Bi-xenon, professional stereo, regnsensorer, pdc, nästan nya 18 sommarfälgar och däck, vinterdäck som gått en säsong på BMW 17" original fälgar dtc, etc etc. Jag fick nånstans mellan 160 och 170 för min.

På blocket finns det 325 E90 snikutrustad, för 180-190. Det är överpris precis som med många E61'or och de fina välutrustade E61'rona är det minst 20.000:- övrpris på enligt mig och saken bli inte bättre att det faktiskt finns en helt ny modell av 5-serie ute nu.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
mats_epost

Du har helt rätt gällande M-test vs. bilprovning

Gjorde själv ett dylikt M-test för att säkerställa skick innan garantin på min tidigare 545a gick ut.

Men så mycket mer än en helt vanlig besiktning är det inte i mina ögon, det som skiljer i form av att M gubben trycker på alla knappar och kollar att det surrar/spolar/och flyttar sig, kan man göra själv gratis.
Samt bedömma visuellt skick behöver jag inte en besiktningsman att skriva i ett papper för att förstå.

Jag fick fö. själv påpeka ett par punkter jag önskade få med som "anmärkningar"

Inte faan har en M gubbe koll på hur en uddabil tex. "skall" låta vid lastväxling.
"Thudd thudd" kanske är ok medans "thadd thadd" är ett generalfel från Getrag.... Lådbyte med en gång..... á 50 000:-

Dvs ha ingen övertro till att dessa kontroller upptäcker annat än klockrena fel / uppenbart trasiga detaljer.

Dvs min rekomendation är i så fall det samma som du skrev, M-test light.
Åk till sbp med bilen. De punkter man inte själv fixar att kontrollera, och är viktiga för drift och "rullfunktion" kontrolleras på besiktningen.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag tycker inte det finns någott som heter överpris. är köpare å säljare överens om priset så är det vad bilensaken är värd end of storry . sedan kan det ju va så att många trånar efter bilar som dom inte har råd att köpa å äga. där av kan det komma diskusioner om överpris.
hade
mika

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag tror att du får gå upp i budget då bilarna du beskriver lär ja toklåga priser.
NPe:

Ok,

Men mitt absoluta förstaval vore en verkstad som Bil&Motorteknik eller en annan verkstad man har goda erfarenheter av.

Verkstadens namn spelar egentligen inte så stor roll för mig personligen. Det som är viktigt är att man får en erfaren mekaniker som verkligen kan BMW.

Det är inte självklart att en verkstad eller säljaren för den delen går med på en besiktning hur som helst, men det skadar ju aldrig att fråga.

EN M test variant eller Bilprovningen vore enbart reserv alternativ om säljaren kräver ett så neutralt alternativ som möjligt.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
mats_epost>>

Du har helt rätt, en erfaren person på just den bil man skall testa är guld värt som köpare (Även som seriös säljare)
Tror tyvärr att intresset från en säljare av en svenssonbil med 10-15000mil på mätaren är ganska svalt.
På en bruksanvänd bil kommer alltid hitta mer eller mindre allvarliga brister, vilket resulterar i att en 100kSek bil skulle behöva skänkas bort gratis om man vill åtgärda allt till flawless mint.

Personligen, eftersom jag pedantsköter mina bilar, skulle jag tryggt kunna erbjuda något liknande. :)

Som säljare är det bättre att belysa ev. brister och säga att utsatt pris är baserat med detta identifierat, det klär av argument för prutning.
39
41
39
M5 2013
En reflektion som jag har är att många är så rädda för lite högre miltal, när man jag tycker att man borde titta mer på skick och historik.

Min 528i från 2000 (till salu för övrigt) har just idag varit i trafik exakt 10 år.
Den har gått drygt 25.000 mil, vilket ger 2500 mil/år, inte ovanligt för en välutrustad 528. Bilarna håller väldigt bra om man bara sköter dem rätt.
Perre på Bil & Motorteknik sa vid något tillfälle att det är sällsynt med några större motorproblem innan 50.000 mil. Dock måste man byta bussningar och annat för att behålla den fräscha känslan.

Jag köpte nyligen en 540iAM från 2007 som gått 14.400 mil. Känns som ny, och då jämförde jag med brorsans 520dT som ÄR splitt ny. Men då hade den (precis som 528:an) klockren historik och skötsel.

Jag avskyr taffliga bilar, folk som inte förstår sig på skötsel, snålar på än det ena, än det andra. Tar man hand om bilarna så håller de - länge!

/Stefan
NPe:

Jag håller med dig och jag är fullt medveten om att en 100k SEK bil oftast har sina fel och brister. Men jag tror det är relativt vanligt att även säljaren inte riktigt har koll på alla befintliga brister med bilen. Folk tenderar lita för mycket på tex Bilprovningen. Men prutmånen är självklart oftast begränsad (med rätta), det är ändå en begagnad bruksbil som säljs.

Men för mig handlar det huvudsakligen om att veta vad jag köper. Så att man vet ungefär vilken summa det handlar om innan den är "tillräckligt ok" (syftar inte alls på "flawless minst").

Det finns massor med fällor när det gäller begagnade BMW. Just att det finns gott om skruvade bilar är väl den kanske största fällan man kan ramla i. Något inte ens en verkstad kan hjälpa till att kolla upp, däremot kan de kolla det allmäna skicket på bilen.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
39>>

Jag håller med om att miltal inte skall fälla ett avgörande på en ett par år gammal bil.

Allt handlar om skötsel. En välskött för att inte säga pedantskött bil håller sig fräsch väääldigt länge, långt förbi 20 000mila strecket. Men det kräver givetvis att man kontinuerligt underhåller och vårdar, och inte bara byter slitagedelar.
Utan även det kanske viktigaste för det allmänna intrycket är att man vid brukande är försiktig och varsam i allt man företar sig.

När jag sålde min då 6år gamla diesel, som gått runt 21000mil, var köparen uppriktigt överraskad av skicket interiört på bilen.
- "Har du inte använt den?"
Det enda som skvallrade om att bilen inte var ny var att förarstolsitsen inte längre var nybilsmatt i lädret.
Resten såg bokstavligt talat orört ut sedan den hämtades ut ur bilhallen.
Detta är inte svårt, men kräver att man är försiktig med prylarna.

Om man iaktar hur gemene primat beter sig på en storköpsparkering så skall ni se,
Rycker upp dörren som om den vore fastfrusen mitt i sommaren, låter den gärna studsa på ändstoppet.
Flänger sig in i bilen, sparkar på dörrsidan på vägen in, och studsar ner i stolen som om det vore en åkattraktion på Liseberg.
Ungar som står i sätena, föräldrar som sätter sina feta knän rätt i sitsen och häver sig över för att knäppa bälten od.
Glass å mat förtärs i bilen.
Transportera gärna brädor i bilen med sidorutan nervevad, stödda på dörrpanelen.
Fullgas med kall motor, Bryt å bänd i allt utan att tänka på morgondagen.
Så handterar 95% av befolkningen sina transportmedel.

Utan omvårdnad och med missbruk ser en bil nergången och sunkig ut bara efter något år oavsett miltal, även om all service är gjord och slitagedelar är bytta.
39
41
39
M5 2013
NPe,

Jaa, jag skrattade gott åt ditt välformulerade inlägg.
Naturligtvis har du helt rätt i varenda ord du skriver, och du beskriver målande väl det jag helt kort betecknar som "skötsel".

Även jag tillämpar "interiör som förblir i nyskick" och hade förmodligen blåst en säkring om någon skulle få för sig att behandla min bil enligt dina exempel.

Sen får man vara lite diskret med sina skötselvanor för att omgivningen (de andra 95% av befolkningen) inte ska tycka att man är smått pervers i sitt bilägande.

/Stefan

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
För medelsvensson så innebär pedantskött att köra igenom bilen i snabbtvätten var fjortonde dag och så några drag med dammsugaren utanför tvätthallen. Allt utöver detta betecknas som sjukt beteende.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Grannen skakade på huvudet när jag var inne på andra dagen av vårstädningen inuti bilen. Men bara att tvätta och smörja in lädert tar sin tid.

Jag tillhör defenitivt de 5% som vårdar sina bilar. Resten av familjen är vid det här laget vana att det tar tid att hitta en pakering som duger och sen gå en halv kilometer.

Vidare så när jag säger att jag bara ska spola av bilen vet tjejen att det minst tar 45 min.

Och jag väntar inte till sista kilometern på att byta tex olja när datorn säger till, eller med 300 övermil som verkar vanligt.

Det tog en massa månader innan jag hittade rätt bil i kombination med rätt säljare. En som liknade mig i sitt betende när det gäller pakering av bil, service och kunskap om bilen han ska sälja.

Sen när bilen väl var köpt började jag jaga efter en verkstad för service. Till slut hittade jag en som verkar bra. Första servicen är gjord och jag är riktigt nöjd. Han som servar bilen har själv en 535D E61 och ägaren till verkstaden har en M5 E61 så intresset för modellen finns på den verkstaden fast de inte är en BMW verkstad.

/Rikard
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
NPe, 39, Newman, melzon, mfl!
Så jäkla gott att höra att man tillhör de 5%.
Min hustru har efter 17 år fått klart för sig att det är ingen idé att klaga när jag letar parkering fri från Volvo 745 o dyl och hellre går 500 m än att jag skall vara orolig för uppvräkta dörrar, kundvagnar, väskor o dyl.
Men hur gör man på bilfärjor???

Byta upp sig? Till vad då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.