AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
921

Teknisk fråga ang. hastighetsmätaren E39

Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Hej, jag har en teknisk fråga angående hastighetsmätaren på våra E39or.

Det jag undrar är egentligen hur den är uppbyggd, vad får den signal ifrån och vad är det för någon sorts signal/ström.

Det jag själv kommit fram till efter att ha läst igenom diverse BMW-forum är att något som på engelska kallas "Meander" är en sorts resistor som ger samma signal som hastighetmätaren får av bilen.
Har dock inte lyckas översätta meander till något på svenska.

Hoppas någon är mer tekniskt insatt i detta än mig, det jag egentligen vill veta är var jag hittar en så kallad meander här i Sverige.

Tack på förhand!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hastighetsmätaren får signalen från det pulståg som ABS-givaren v. bak alstrar. Tror att givaren är induktiv och känner av triggerkransens kuggar. Signalen är troligen fyrkantvåg med +12v till noll är min gissning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Korrekt signal från Absgivare ser ut så här.
Länk
är triggerpunkter som är inbakade i hjullagertätningen på E39 dvs ingen kuggkrans som på äldre modeller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det här med Meander och nån resistor verkar helt vrickat, det måste vara nåt missförstånd.
Speedsignal kommer som redan nämnts från ABS-givare vänster bak, den är inte induktiv som äldre givare, även om slutresultatet efter signalbehandling från en sådan blir en fyrkantvåg som det som Hasso visar. ABS-givaren är av typ Hallgivare som ger fyrkantvåg direkt ut, medan en induktiv givare ger en slags distorderad sinuskurva, som sedan hyfsas till osv.
Speedsignalen används till flera olika system i bilen, hastighetsmätaren är kanske vad man tänker på först, men signal för hastighetsstyrd volym på stereon, styrning av intervalltorkarna, för ev. navi, för varning för öppen dörr resp dragen handbroms när bilen börjar rulla mm är några exempel. Det är rätt många system i en bil som vill veta om bilen rullar, hur fort osv.
Farthållaren är givetvis en annan självklar detalj, men den får sin signal från höger ABS-givare, sen har vi själva ABS och antisladdsystemet som använder och jämför signalen från alla fyra givarna. Säkert har jag glömt något...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.