AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.678

Optimalt ET-mått för E39

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Vill börja med att poängtera att jag sökt ordentligt efter detta och trots att jag plöjt igenom ett 30-tal trådar har jag inte sett något svar på min fråga.

Frågan är alltså vilket som är optimalt ET, inte vilket ET som passar.

Jag har tröttnat på att hjulen sitter så långt in i hjulhusen både bak såväl som fram på Alpinan och hade planerat att bredda spårvidden lite. Målet är att få hjulen så "flush with fender" som möjligt. Detta fick jag experimentera en hel del med på min förra R34 GTR, men lyckades rätt bra till sist och skickar med en bild/länk för att visa hur jag vill få till det:

Länk

Hjulen som sitter på nu är original Alpina med 18X8J ET20 och 235 mm breda däck fram samt 18X9J ET24 med 265 mm breda sulor bak.

Man kan tycka att detta borde vara så enkelt som att mäta med exempelvis en tumstock mellan skärmkant och övre delen av hjulet, men då tillkommer det faktum att jag planerar att montera en sänkningssats på bilen inom kort (finns en annan tråd som förklarar varför). Då måste man ta med i beräkningen att hjulen inte ska ta i skärmkanter/hjulhus när den är både sänkt och spårbreddad.

Enligt herr Axel Rimpler på Alpina ska deras hjulupphängning sänka bilen cirka 20 mm både fram och bak jämfört med en standard E39 540i. I bakkant är jag egentligen nöjd med höjden (15 mm mellan däck och skärmkant), men där fram finns en hel del att önska (60 mm mellan däck och skärmkant). Jag har kikat runt en hel del efter vettiga sänkningssatser och fastnat för en som ska sänka 50/20.

Måtten med tumstocken säger att ökad spårbredd med 20 mm på bakaxeln och 30 mm på framaxeln skulle passa rätt bra, men hur blir det som sagt när sänkningen kommer till?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.