AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.152

Servoolja läcker, vad göra?

Hej!

Min bmw 740i (-96 +30000 mil) läcker rätt mycket servoolja. Vad jag märkt så är det i ytterlägena vid rattutslag som det läcker. Så länge jag undviker fickparkering och liknande så slipper jag fylla på olja, men annars kan det vara ett par gånger i månaden som jag fyller på.
1. Finns det något jag kan göra (är novis på att mekka, men kan få hjälp av vänner)?
2. Om jag behöver byta hela systemet, vad kan det kosta?

Behöver ni mer information så tar jag reda på det.

mvh

/Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, du måste ju först kontrollera var det läker...
Kan ju bara vara att byta någon slang eller bara byta/dra åt en slangklämma el. dyl...

Byta "hela systemet" ?!? för att det läcker någonstans gör man inte..

Mvh Janne.
Ok!
Jag har försökt lokalisera vart det läcker, men det är inte så lätt att att se något alls.
Jag antar att jag får lämna in bilen helt enkelt. Någon som kan rekommendera en bra verkstad i stockholm?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du kan ju prova att lägga under något pappark under motorn(kring servostyrningen) och låta den vara där under natten eller så...om du sedan ser någon oljefläck på arket så kanske du kan lokalisera läckaget.

OBS! Vid påfyllning av servosystemet/hydrauliksystemet så måste du ha i rätt sorts olja(kontrollera vad som står på locket till hydraulikbehållaren)..

Mvh Janne.
Tack för svar!

Ok, det kan jag testa. Kan ju även prova att göra några rattutslag stillastående oxå.
Ja, jag kör med bmw:s rekommendera olja för ATF

Läste även någonstans om en förtjockande olja (Omega 917) Törs man hälla i det och kan det verkligen fungera?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Omega har bra produkter, men se då till att du får rätt Omegaolja till just ditt system...kanske just är 917 du ska ha, men jag vet just nu inte säkert.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...du ska ju ha ett visst blandningsförhållande när/om du ska försöka börja täta med omega, någon/några % bara, men det står på burken.

Mvh Janne.
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Omega 917 är rätt olja, och oljan är inte förtjockande, den gör packningar, tätningar och oringar mjuka igen. De blir som nya sägs det.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Omega är kanon! Lagade moderns Fiesta vilken hadde en läckande packbox(vevaxel) som skulle kosta 7k att byta.
Slog i Omega körde 4-5 mil, har nu varit tätt i 3 år! :)
Köpte
ra
45
ramq
740iA -95
Hakar in i en gammal tråd.

Min bil har nivåreglering och har således samma system som styrservon.
På locket (och i instruktionsboken) står det uttryckligen att det ska vara CHF11S olja i behållaren. Kolla upp detta innan i försöker er på att blanda in ATF eller CHF7...

Själv har jag problem med trög styrning. En slag från reservoaren hade lossnat tidigare så systemet läckte rejält. Bilen servades med nya rör till bakvagnen och även ny slang, men någon luftning av systemet hade dom tydligen inte gjort. Till en början "högg" det rätt bra åt olika håll, men det verkar bli bättre och bättre. Är dock fortfarande inte riktigt nöjd ännu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.