AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.763

Något speciellt man bör tänka på om man är spekulant på denna bil?

Länk

Något speciellt man bör tänka på

Själv så reagerar jag på bmw garanterar milen, något sånt tar jag för givet att dom inte kan göra men kan han ha något intyg eller likn som kan vara bra att spara när man säljer själv?

Import 08, sen 3 ägare i sverige 1a antar jag vara importfirman sen 2 privatpersoner

Reagerar lite på att han bara ägt det sen november.....men antar att han kanske är som mig och byter bil som de flesta byter kallingar (nästan)

Kom med alla åsikter ni har

Hur är 04ans motor jämfört me de tidigare 330 motorerna?
Ser bra ut, men kolla stenskotten och dörr uppslagningarna. Likaså klädseln som tydligen var skitiga. Själv är jag lite allergisk mot sådant :) .

Lyssna och testa den en bra runda så det inte är något som kommer efter ett tag osv.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En av de mest skuvade modeller av BMW som finns i mitt arkiv.
De brukar rulla som företag/leasingbilar 15000-20000 mil på 3-4 år och blir osäljbara i Tyskland.
Ta reda på vilket sätt BMW garanterar mätarställningen, har de bara läst av datorn i bilen så är det inte värt pappret det står på, men det är du säkert medveten om. dvs inget intyg utan en ren avläsning av minnet i ljusmodulen . detta har ju kallats intyg av div skumma handlare i 10 års tid.
Finns det däremot garantiserviceutdrag som man kan köpa av BMW eller verkstadshistorik från tyskland från BMWs databas kan det vara OK om inte se till att skaffa det INNAN du köper bilen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej igen

Tack för infon

Jo ljusmodulen vet jag är bara bondfångeri

Ska ringa han idag och höra om han har ett garantiserviceutdrag

Är 330d en av de mest skruvade bilarna?, hade jag ingen aning om, hade själv tippat 5 eller 7 serien (men som sagt jag är bmw novis)

Hur är drivlinan och 330in i övrigt om man jämför med modellen före facelift (förutom att den fått 20 extra hk)

Tänkte förresten passa på att tacka igen för 528an du kollade på åt mig för ett par år sedan, ägde den 3 år och bytte endast vattenpumpen

Och 3 år är rekordlångt för mig som byter bilar som kallingar ;)
Kontrollera stämplarna i serviceboken genom att kontakta de serviceverkstäder som finns där och stäm av med dem och de är äkta. Ett annat enkelt sätt är att kontrollera vilket år serveboken är tryckt. Är den nyare än bilen kan det vara något fuffens.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Drivlinan är nog bra, men någon vagn har drabbats av lossnande insugsmembran med i princip totalrasad motor som resultat...

Ok,ok, jag vet inte alls hur många som har rasat pga detta, men det förekommer vet jag..

Mvh Janne.
Ringa och snackat me killen och det han har är ett muntiligt löfte från bmw att bilen gått de milen han säger, känns ju mer än bara lite osäkert

Enl honom så fick han inte ens närvara vid kontrollen för han kunde störa utrustningen och det kostade 1000kr
Antar att det dom läst av ljusmodulen då?

Har endast möjlighet att åka ner imorgon kväll och titta på den, hur länge kan det ta för bmw att skriva ut ett garantiserviceutdrag är det gjort på 2sek eller måste det faxas och trixas med tyskarna för att få ut ett sånt?

Servicebok fanns dock så det är ju ett litet plus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om nu BMW vill hjälpa till brukar kosta nån 500 hundring, för ett garantiutdrag
Behöver inte ta så långtid.
Serviceboken har inget värde alls om stämplar och miltalet inte kan verifieras av de verkstäder som utfört servicen.
Du får ringa och kolla detta om inte BMW vill hjälpa till med garantiutdrag, nått annat sätt att verifiera miltalet finns inte kontrollen som gjordes har inget värde.
Allt för många ggr så har firmorna aldrig sett bilen ifråga. Importerade E46 dieslar är högriskobjekt pga att de lågmilade var dyrare i tyskland mfl länder än i sverige så förtjänsten måste ju in nånstans, kolla även upp vilken firma som importerat bilen finns ökanda skruvarfirmor

Länk
Ägaren skulle kolla upp om han får tag i ett utdrag imorgon så det låter bra, hade varit nerlagt direkt om han börjat slingra sig

Drog ut från transportstyrelsen och bilen har 3 ägare sen import 08 dock är de 2 senaste herrn och frun i familjen (antar för att få billigare försäkring)

Intressant är dock att 1a ägaren inte är importfirman utan privatperson och på utdraget står det privatimporterad, kan detta bara vara för at importfirman inte skriver bilen på sig själv utan direkt på kund?

Såg också något som jag inte riktigt fattade på faxutdraget från transportstyrelsen, stod såhär:

Följande brister finns konstaterade för åtgärd:
Alternativ kontrollmetod miljö visuell kontroll (konstruktion)

Vad betyder detta?
Är det förresten GM lådan som sitter i 04an?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alla bilar som inte är importerade av auktoriserad handlare har privatimport i regbeviset. Är dock vanligt att importören inte vill synas i regbevisen, många bilar är målvaktsreggade eller reggade på köparen direkt för att firman ska slippa betala importmomsen. Ibland kan man få ringa trp.styreslen för att få reda på vem som var registrerad vid registreringsbesiktningen, om det passerats de tre sista ägarna, för det är ofta så att ägarens som är reggad på bilen inte syns alls , innan bilen tagits i trafik i sverige, dvs enbart den ägare som var ägare när bilen togs i trafik visas som då också kan vara första köparen/brukaren. men inte ägare vid regbes tillfället, så gör många skumimportörer såväl firmor som privatimportörer som har detta som födkrok.

Länk
Är 3 ägare på den så jag ser alla på regbeviset 1a killen en privatperson sen dom andra 2 är herrn och frun som äger bilen nu
Killen har snackat med bmw idag och tydligen så skulle det ta ett par dagar att få fram infon och dom lät tydligen inte så sugna på att hjälpa till

Det jag fått av killen är bilder på serviceboken så jag ser var den är stämplad

Det är en italien import och tyvärr kan jag inte många ord på italienska, det råkar inte finnas någon vänlig själ här som pratar italienska som skulle kunna ringa och kolla stämplarna åt mig? provade med engelska i telefon men killen i andra ändan förstod inte mycket av det jag sa

Betalar givetvis för det
Har fått tag på det italienska reg numret CL885RE nått jag kan kolla med hjälp av det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.