|
|
|
|---|---|
|
jag har fått vibrationer i framvangnen trodde först klonkar som f.. när man kör i gupp och hjulet flyttar sig bakåt några cm om man bromsar själklart har jag mina misstankar men det kanske finns någon annan som har råkat ut för nått likbande Tacksam för förslag /dpl | |
|
Det låter som tryckstagen. Kallas även för casterstag. /Olof |
|
KlantPelle |
Kommer faktiskt just in från gården och har bytt bägge bussningarna + ena casterstaget. Hade samma problem som dig men nu känns det ok i bilen. Om du ska byta själv: 1. Ha en RIKTIG avdragare. Kulleden sitter av bara faan. 2. Försök inte att pressa ur/in bussningarna med ett skruvstäd. Jag fick det tipset från en van BMW-mekare men jag lyckades inte. Man ska ha tillgång till en press så är det gjort på 5 minuter. Mvh Pelle |
|
Har också haft en massa "klonkande" och instabilitet i framvagnen på min 525 E34. Bytte tryckstagen (casterstagen), nedre länkarmarna och stabiliseringsstagen för några veckor sedan. Det gick alldeles utmärkt att pressa i bussnigarna i nya casterstagen med ett stort skruvstäd. Lägg bara lite såpa på bussningen, typ diskmedel och sedan är det bara att pressa. Jag pressade bussningarna på en gds hall hos OK. Kulleden lossnade också ganska lätt efter ett antal slag med en stor hammare, slägga. Lossa först ändan i bussningen så armen hänger ned och inte ligger i spänn, sedan är det bara att dunka. Bärarmarna lossnade ganska lätt efter ett par slag med hammaren. Sabiliserings inga problem, du kan hålla emot kulleden på "baksidan" med en nyckel om kulleden börjar snurra. Generellt kan man säga att kullederna vill börja snurra när försöker lossa låsmuttrarna, bara pressa ihop kulleden mot godset med en kofot eller en stor polygrip. Jag måste säga att hela "operationen" gick förhållandevis smärtfritt. BMW for ever!! |
|
| Tackar för alla svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.