|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har ett problem med min 328, och det är att den är för låg (sunkig) i röven. Jag har helt nya 15mm sänkfjädrar från lesjöfors och nya stötdämpare från en e46 med sportchassi. Men trots detta byte bara sunkar den ihop och blir skit låg i röven, kan det vara dags för att börja byta bussningar? Kör med e36 alpina fälgar som är 9tum bak med 245/40/17. Är tacksam för hjälp!! För detta börjar bli riktigt drygt att knappt kunna ta en snäv kurva utan att det ska bara skrapa i innerskärmarna bak. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Förutsatt att inget är modifierat i bakvagnen så är det fjädrarna som uteslutande avgör nivån. Sjunker den ihop även i ett statiskt tillstånd dvs när bilen står still? Ett bra mått som du kan jämföra med andra är mellan centrum av hjulnavet och skärmkanten. Att den fortfarande sjunker ihop trots nya 15mm sänkfjädrar från Lesjöfors är lite förvånande. Men som sagt, mätt ovan nämnda mått så kan du jämföra med andra E36 ägare vad de har men även mäta vilka nivåskillnader du får mellan lika typer av fjädrar. |
|
Ingenting är modifierat vad jag vet. Börjar mest bli trött på att den är så låg. Det enda som har hjälpt att coilovers bak, då fick jag riktigt bra höjd på den. Så om man kanske skulle köpa justeringarna bak och höjt upp den. Fjädrarna kommer till och med från en touring. Vet en som bor i närheten som och kör 30/15 och hans är betydligt högre i bakändan. |
|
|
Du har kollat så inte bussningarna som sitter ovanför dämpaen är hela? (kommer inte ihåg vad de heter) Fungerar bilen annars som du vill förutom i kurvorna? Är allting helt, så hade jag försökt få fatt i justeringarna till coilovers. Nackdel för dig där är att de inte går i fjädern som du har. (Om jag förstått dig rätt har du enbart sänkfjäder för tillfället eller orginal). Blir att du får kapa av ett varv för att justeringarna skall gå i. Nu har jag själv kraftigt tyskstuk på min och den måste vara och jag vill att den skall vara hård, så jag kör med dubbla fjädrar bak. Är ett alternativ du kan pröva. Så fall är det mercedes fjädrar som du behöver. De passar inne i Bmw:s fjäder. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Det har jag inte kontrollerat att dom är. Men kan dom ha så stor betydelse? Annars blir de att skaffa coilover justeringar bak eller köpa coilovers igen, för de förra passade inte där fram för hjulet tog i stötdämparen. Får se hur jag ska lösa det:) |
|
| Glömde skriva att jag tycker den ligger bra i kurvorna förutom att de skrapar i. | |
|
Okej, så fall är det nog inte de stödbenslagringarna som sitter ovanför dämparen. Är de kass, så åker dämparen in i karossen och bilen vilar enabart på fjädrarna. Är den ok i kurvorna annars så är de antagligen hela. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag har iallafall ett stort problem som jag ska föröska lösa på bästa sätt hehe :). Tack för hjälpen! |
|
|
Om bussningarna till bakbalken/bakramen/subframen är så slut att de separerat så åker hela ramen ned en bit och hjulen åker upp. Övre länkarmen är ju som en gungbräda över fjädern mellan ram och hjul. Kolla alltså de fyra stora bussningarna som ramen sitter fast i karossen med. |
|
|
Får väl börja inspektera, funderade på dom främre bussningar som inte sitter i bakvagnsbalken. Jag har en bakvagnsbalk från en e36 m3 som jag funderade på att slänga på med nya bussningar. |
|
|
Vad är det för Mercedes fjädrar som passar inne i bmws bakfjädrar Clintan66? För jag jobbar nämligen på Mercedes i Malmö. |
|
| 190 och 200:a seriens bak fjädrar. | |
|
Tackar, behöver man göra något speciellt när man lägger dessa i mitten eller ? tex, kapa och ha sig? |
|
|
På Bmw fjädern får du kapa ett varv, så du blir av med avsmalnaden i ena ändan på Bmw fjädern. Sedan kan du stoppa i Merca fjädern också får du kapa av den i samma längd som Bmw fjädern. Merca fjädern är nästan dubbelt så lång. Skall du göra det, så tänk på att du måste få merca fjädern ner i botten så Bmw och merca fjädern ligger emot chassit/anliggnings ytan båda 2 samtidigt. Bmw: ens avsmalnad som finns kvar i ena ändan klarar inte av att bära den betydligt högre kraft/påfrestning som blir med 2 fjädrar. Om du sedan använder coilovers som jag, så får du svetsa på en plåt i ovankanten på fjädrarna så de hålls kvar på plats. Detta är för de skall inte kunna kasa i sidled och i mitt fall, för jag skall kunna använda höj och sänk funktionen fortfarande. (Bmw har ju de här små styrknopparna på chassit) Sedan svetsar du ihop Bmw och Merca fjädrarna på det översta och understa varvet. Själv har jag lagt en sträng på c:a 4-5 cm och fungerar klockrent. Tänk även på att bilen niger knappt någonting, så det kan vara att du får pröva och måtta dig fram därefter när du monterat dem en gång med fälgar på och bilen nersänkt. Mina fjädrar är totalt 15 cm höga, men nu har jag möjlighet att justera höjden pga coiloversen. Jag har dem i botten och ett rätt så kraftigt tyskstuk. Lycka till om du tänker pröva. Hoppas du förstår vad jag försökt förklara. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
Tulle_e30 : Har du hittat några defekter i bakvagnen som kan förklara den mycket låga ride-heighten? |
|
Nä tyvärr har jag inte gjort det. Men varför de skrapade i har jag löst. Den hade har varit krockad på vänster sidan. Så har dom inte gjort det ordentligt. Men de har jag själv löst nu så de inte skrapar i. Funderar på att byta de främre bärarmsbussningarna i bakvagnen till PF eller standard. |
|
Ok, en gåta löst iallafall :-) Något är uppenbarligen fel i bakvagnen som orsakar att den går så lågt. Inte helt omöjligt det uppkom i samband med den krock. Men då borde mest vänster vara dålig och höger någorlunda ok. Är det lika dåligt på vänster och höger sida? Vad är måttet mellan hjulnav och skärmkanten? Både höger och vänster sida. Så vi får en uppfattning om hur "illa" det är. Samt att du har en baseline på vad du har nu och vad olika modifieringar du eventuellt utför kommer att göra för skillnad. |
|
Jo det har jag iallafall:). Jag kan tyvärr inte ge några mått, då jag har lyckats att valsa sönder den vänstra skärmkanten. Så när bilen ser normal ut igen, då kan jag ge några mått:). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.