AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.728

330dA - rasad låda?

Calle_G
Hej!

Har varit s.k passiv läsare av detta forum en lång tid men behöver nu, tyvärr, hjälp med ett problem som uppstått på min bil.

Jag köpte bilen (330dA Touring 2002 17000 mil) i september förra året, skicket är brukskick men priset lågt så efter en snabb genomgång och provkörning så bestämde jag mig för att slå till. Bilen har gick helt underbart de första månaderna och det kändes som jag gjort en bra affär. Tills nu...
Efter några månader upplevde jag en vibration i bakvagnen på bilen vid gaspådrag i ca 100 km/h i en relativt kraftig backe för första gången. Fenomenet kan beskrivas som om man kör på heldragen räfflad linje. IOM att vinterdäcken inte var i bästa skick gjorde jag en snabb gissning att det kanske var obalans i något av de bakre däcken. Efter ett däckbyte insåg jag snabbt att så inte var fallet och jag började leta efter liknande problem på internet.
Efter att ha förkovrat mig i allt från trasiga hardyskivor, bakaxlar och skrotade växellådor bestämde jag mig för att lämna in bilen till Bilia Group i Gbg. Sagt och gjort.
Efter 2 dagar utan att de hittat felet får jag betala 1300:- i felsökning och en rekommendation om att byta olja + filter i lådan för ca 3000:- och om inte det fungerar en utbyteslåda för ca. 45.000:-...

Nu till mina frågor:

• Har någon upplevt något liknande? Vad var felet?
• Jag är ingen superhjälte med verktygen men har skruvat en del så jag tänkte ge mig på oljebytet i lådan själv - dum idé? Svårighetsgrad?
• Om inte oljebyten gör susen så funderar jag på en begagnad låda kontra att renovera lådan hos en expert, vilket rekommenderas?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand / Calle

Inte alls svårt att göra ett oljebyte i lådan om du tänkt göra det. Finns även under mekartips här på autopower.

Men om det hjälper kan jag inte svara på för numera skall oljan inte bytas längre som förr i E 36:orna.

Vad det är som är fel med din bil kan jag inte svara 100% på, men har du kollat dina bussningar i bakvagnen? Innan du ger dig på en dyr reparation med lådan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tänkte även på det att du hade Touring...

Kolla även dina fjädrar bak. De har tydligen en tendens att sista varvet bryts av på dem.

Har själv vart med om det på min E46 sedan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ro
133
roblon
320dT M -06
Tyvärr är det väl en och en annan automat på dessa som ger upp, men man behöver ju inte måla fan på väggen för det...

Tycker symptomen helt klart är de som orakas av dålig hardyskiva, så den borde du testa att byta även om de på verkstan inte hittade nåt fel med den. Jag hade vibrationer vid gaspådrag på framförallt lägre varv på höga växlar må min 330d -04 (manuell), som försvann vid byte av hardyskiva. En hardyskiva kostar väl någonstans mellan 500-1000kr och är inte så komplicerad att byta, så det kan ju vara värt att testa.
Jag bytte på min när bilen rullat ca 12000 mil, och den såg trots allt hel och fin ut, men höll helt enkelt inte måttet ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är bilen svensksåld eller privatimport ? En låda som skulle ge upp efter 17.000 mil är inte riktigt normalt. Dock ä det en GMlåda som inte direkt rosat kvalitetsmässigt, men ofta gett upp pga att KRC boxar installerats på dieslar samt att bilen rullat betydligt mera än vad mätaren anger på en låda som inte servats och är sliten. Eller så har lådorna överhettats, i USA där GMlådorna är vanligare även på bensinbilar, har problemet med övrhettning förekommit vid flertalet gånger.
Oljebyte har aldrig "lagat" en felaktig låda, men som ovan säger så skulle jag leta i transmissionen bussningar och knutar istället.
Jag skulle först kolla den bakre knuten går den torr så fettet blir stenhårt så låser den sig när knuten blir varm och då får du vibrationer, som kan upphöra när den svalnar av igen.
Man kan lossa bultarna och peta isär någon centimeter och blåsa ur, och fylla på med nytt fett, det verkar se lika ut på E46 som på E39.
Länk
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Calle_G
Tack för alla svar!

Clintan 66 - Tack för tipset ang. fjädrarna, ska kolla upp detta omgående.

Roblon - Bytte du hardyskivan själv? Vad ska man tänka på?

Hasso - Bilen är en privatimport men genomgången testad av auktionsfirman jag köpte den via, enligt dem stämmer miltalen. Hoppas att de är seriösa.
Tack för tipset ang. knuten, det ska kollas upp.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En objektiv bedöming av en E46 diesel är inte värt mycket, endast utdrag från BMWs databas eller kontakt med de stämplade firmorna i serviceboken som kan styrka miltalet om bilen varit där överhuvudtaget.
Långa mil på autobahn på kort tid 3-4 år 13-17000 mil syns inte på bilen, och många får huven o fronten omlackade pga stenskott innan de bjuds ut på svenska marknaden med 8-10000 mil mindre på mätaren.
Just historiken är grymt viktigt på dessa bilar, eftersom importtalet är stort på högmilade E46 Diesel.
Och då blir det ofta tråkigheter som rasade lådor, utslitna matarpumpar mm när bilen rullat några år i Sverige.
Det har förekommit vibrationer pga konverterfel vet jag men vet inte om det är GM el ZF lådorna som drabbats av detta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Calle_G
Komplett ifylld och stämplad servicebok finns, hur gör man för att kolla upp bilens historik via chassinumret?
ro
133
roblon
320dT M -06
Hej

Jo, jag bytte hardyskivan själv, nu var det ett par år sedan så jag kommer inte ihåg i detalj... Är inte särskilt svårt faktiskt, största problemet var att palla upp bilen tillräckligt för att man själv ska få plats under. Det underlättar ju naturligtvis mycket att göra jobbet på en riktig billyft.
Sen var det nog bara att lossa lite plast som sitter som skydd, skruvat med ett antal skruv. Sen går det nog komma åt kardan och lossa skruvarna som hardyskivan är bultad med. Eventuellt så måste man lossa stödlagret till kardan också för att kunna vika ner kardan tillräckligt, men det minns jag inte riktigt.
Innan du lossar hardyskivan - kolla noga hur den satt och sätt tillbaka den nya likadant (finns några pilar på den också som skall vändas rätt).
Gör man jobbet på en lyft så borde det vara gjort under timmen, om man inte är väldigt ovan vid liknande jobb förstås...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.