AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.517

Billia blir störst på BMW!

Njuren
Länk

Yepp!
Vad ska man säga?

En bra och smart affär av Bilia som med tiden säkert kommer visa sig vara mycket lönsam. Tror att Bilia gjort ett riktigt klipp, överraskande enligt mig.

Jag gissar dock att de inte kommer sälja Volvo, Renault, Hundai, Ford och Dacia i samma butiker som BMW. Det kanske skulle kännas lite underligt för oss BMW ägare, att bli en del av det gänget. ;-)

Tror att de kommer försöka bevara BMWs premium stämpel i Sverige.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Länk

Mvh/ Niclas
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Man vill inte blanda BMW med dom andra bilmärkena!

En gång Bmw alltid Bmw!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Då kanske nivån höjs på BC. Inte en dag för tidigt isf.

Göran

FWD - Nej tack!
BCR
Det är tyvärr bara att ställa in sig på att BMW kommer att vara ett märke bland Volvo, Ford, Hundai, Renault, Dacia.

Bilia köper BMW av strikt kommersiella skäl och på sikt får man som BMW-kund vara beredd på att runt knuten kommer de andra märkena att finnas.
Känns lite trist att Volvohandlare kontrollerar Sthlm + Gbg i det svenska BMW-åf nätet.
Dessutom märkligt att inte BMW är med som märke på Bilias hemsida...

Den enda trösten är att Förenade Bil expanderar och nu nästan kontrollerar hela Skåne ...

/Håkan
- BMW är roligast på två hjul -
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Men varför? varför kan inte BMW bara vara BMW som man är van vid, varför måste nåt så bra och uppskattat ändras? vägrar att ta det till mig! BMW är BMW inget annat! BMW byggs fortfarande hos BMW, inget annat skit ska va inblandat i produktionen hoppas jag.

En gång Bmw alltid Bmw!
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Man kan va glad att BMW inte är med som märke på bilias hemsida, fatta villken skandal

En gång Bmw alltid Bmw!
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Bara för att Bilia AB köpt Bilcentralen och BMW Group Göteborg finns det väl ingen anledning att tro att BMW kommer stå bredvid Dacia, Ford och Volvo i bilhallarna. Bilhandlarna känner mycket väl till vikten av att hålla isär varumärkena. Det är ingen slump att BMW inte finns med på bilia.se.

Bilia AB är ett moderbolag. Försäljning av exempelvis Volvo, Renault m.m. sker i det självstyrande dotterbolaget Bilia Personbilar AB, medan exempelvis BMW i Göteborg numera säljs av det likaledes självstyrande dotterbolaget Bilia Group Göteborg AB. Det senare bolaget har samma ledning, personal m.m. som då BMW ägde det. Försäljningen av bilmärkena Volvo och BMW har således inte mycket mer gemensamt än att det sker inom samma koncern.

Någon nämnde Förenade Bil vilket är intressant som jämförelse. Förenade Bil tillhör Söderströmgruppen som även säljer bl.a. Kia, Honda och Subaru. I Göteborg är exempelvis Förenade Bil numera återförsäljare för Kia och Lexus.

Tror inte någon behöver vara orolig för att mötas av en Volvosäljare nästa gång det är dags att handla BMW eller en Daciamekaniker nästa gång det är dags för service. BMW-återförsäljarna i Stockholm och Göteborg har väl dessutom förbättringspotential att döma av många inlägg i detta forum så om nu något skulle förändras som en följd av nya ägarförhållanden kanske det snarare kan vara i positiv riktning?
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Vem sköter om reservdelar då?

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Ingen skillnad mot tidigare när det gäller reservdelar. Man går naturligtvis till sin vanliga BMW-handlare (i detta fall Bilia Group Göteborg) i samma hus, samma personal, samma service och samma reservdelar som tidigare.

Hur ägarkonstellationen ser ut behöver inte ha så mycket att göra med hur man upplever det som kund - kundupplevelsen har nog i såna fall mer gemensamt med hur generalagenten och biltillverkaren sätter sin prägel. Trenden de senaste åren har snarare varit att de bilfirmor som säljer flera märken har lyft ut premiummärkena till egna anläggningar med egen organisation, service m.m. Se på exempelvis Din Bil (visserligen i sin tur ägt av Volkswagen) där man de senaste åren skapat egna anläggningar för de olika märkena.

Visst, ledningen för Biliakoncernen skulle i framtiden kunna ta ett principbeslut att lägga exempelvis Volvo- och BMW-försäljningen i samma bolag och sälja bilarna i samma anläggning, men varför skulle man göra det egentligen? Det skulle möjligen vara vid nyetableringar av anläggningar där man då lägger bilhallarna vägg i vägg.

Allt tyder dock snarare på att Bilia låter BMW-handlarna leva vidare som självstyrande dotterbolag och bidra till koncernens resultat snarare än att införlivas i Bilia Personbilars övriga organisation. Sedan kommer det säkerligen att finnas en del koncernövergripande samordningsaktiviteter som möjligen kunden kan märka av på ett eller annat sätt, positivt eller negativt.
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Man kan ju hoppas, men om dom vill kan dom ju sälja Bmw och Volvo i samma hall oxå?

En gång Bmw alltid Bmw!
Förstår inte upprördheten, på mindre orter så är det inte ovanligt att BMW samsas med andra märken hos återförsäljarna. Rover såldes i många år i samma hallar som BMW, ingen slutade väl köpa BMW för det.

Så länge lokala konkurrensen inte sätts ur spel så ser jag inga problem med att "Volvohandlare" börjar sälja BMW.
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Gillar bara inte Volvo Ford Renault

En gång Bmw alltid Bmw!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men varför?? känns ju inte som deras verksamhet gått dåligt..?
I vilket fall tror jag inte vi som konsumenter märker så mycket...inte en chans att det kommer stå en massa andra märken inne på BC nu.
I segeltorp ligger ju volvo bara ett stenkast ifrån så...
Känns varje fall som bra business av Bilia. Nu känner jag inte till tidigare ägareförhållanden för tex Bilcentralen men jag gissar att någon/några blivit riktigt rika på det här.

Money talks.

Sedan är jag osäker på vilka eventuella krav som en premium tillverkare likt BMW och tex Mercedes kan ställa på sina återförsäljare.

Men det är högst tveksamt om BMW skulle tillåta att de säljer nya BMW i samma hallar som tex Ford, Hundai, Renault, Dacia. Möjligtvis Volvo i så fall men inte ens det är självklart.
Med tanke på hur Bmws verkstäder drivs av förenade bil så hade bilias verkstäder som servade bmw bilar varit en frisk fläkt i skåne...

Länk
"B
28
"Budda"
320i Coupé -96
Jag gick in på BMW group i Göteborg som nybliven BMW-ägare för någon vecka sedan, och gick ut, något förvånad, med många tankar i huvudet, varav en var, ordagrannt: "Det här är ju lika illa som bilia".
Sedan förstod jag...
(Ja, jag förstår givetvis att det inte har något samband (än) eftersom personal, säljare o.s.v är oförändrat, men jag tänkte exakt de orden, och fick efter det reda på att bilia kommit in i bilden)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
wendtan: Jag har iofs inte någon erfarenhet av Förenade Bil överhuvudtaget, men Bilia är väl knappast kända för att ha bra verkstäder?

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.