|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla glada! Häromdagen gick avgassystemet sönder, var väntat så fick ingen större panik! Har bestämt mig byta systemet från katten, tittat på simons system rimliga priser. Frågeställningen är hur går jag till väga? Vad behövs för att lyckas med denna expedition. Allt ser ut som "skit" under bilen, gummiupphägningarna/en är risig, diverse rost överallt, ser knappt muttrar skruvar pga av all rost/smuts! Någon vänlig själ som kan knuffa igång mig i rätt riktning, var att börja? | |
|
Det är bara att krypa under och spraya 5-56 eller wd40 på alla muttrar och skarvar du hittar. Rikligt. Låt stå en dag eller två och börja sedan brottas med rost och muttrar framifrån och bakåt. Ser det riktigt mörkt ut är vinkelslipen bra att skära några skåror i det gamla systemet så att det släpper från katalysatorn. Bussningar och upphängningar kapar du i gummit eller banden runt bakdämparen. Ökenarbete men resultatet med fräscha grejer är kul. Gr8ride |
|
|
Smidigast att göra tycker jag är att svetsa det nya. Kapa bara av det gamla och svetsa ihop det nya. Slipper även alla avgasklamrar mellan varje skarv. Har du inte möjlighet att svetsa, så gör som Gr8ride beskrev. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Personligen skulle jag riva hela skiten och bygga eget från grenrör. Men annars ere fram med vinkelslipen och bra smörjmedel, skit i 5-56 och wd40. Ren dynga. Spendera lite extra pengar och införskaffa ex molykote Supergliss, då jävlar lossnar det direkt. |
|
| Bra tips..de uppskattas. Vart kan man köpa dessa gummiupphägningar mina e helt slut?!?! | |
|
Autoexperten: Länk Adcenter: Länk Med reservation för att jag valt fel eftersom jag inte har ditt reg-nummer. /Stefan |
|
|
Adcenter-länken blev inte som jag tänkt mig men klicka på "avgassytem" till vänster så kommer detaljerna upp. /Stefan |
|
| Hm nu börjar jag lessna. Har bara ett fäste för bakre ljuddämparen alltså en gummiupphägning. Förstår inte hur ja ska montera det här. Nån med erfarenhet? Har inga band på min dämpare! | |
|
Är det icke original dämpare du har? Är den rund exempelvis. Kan svetsa på eget stag så du kan fästa Gummi upphängningen i. Eller köpa plåt band på biltema som du drar runt hela dämparen och sedan skruvar fast i upphängningen som du har på bilen som exempel. |
|
|
Enligt bilden här ska du ha 3 gummiupphängningar, men inga band runt dämparen: Länk Jag tycker det ser ut som att de bakre rören nyttjas som fästen för de saknade gummiupphängningarna, köp en monteringssats så du har allt så får du nog till det. /Stefan |
|
| är inte orginal på bakdre dämpare står det simons. den sitter med en "krok" i en gummiupphägning, i den högra. har ingen på vänster sida. Tänkte mig sätta på detta Länk dock förstår jag inte hur det ska gå till. Nån med erfarenhet av detta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.