AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.748

byta försäkringsbolag innan huvudförfallodag

jo
114
josc
525 Touring -05
Hej på er

Kommer hem från semestern och upptäcker att mitt jävla skitförsäkringsbolag moderna tr4ygghetsförsäringar ( tidigare Vesta ) har höj premien from 1 aug med 30 %. eftersom jag upptäcker detta 3 dagar efter min huvud förfallodag och betalning skett på autogiro så har jag därigenom ingått avtal 1 ytterligare år.

Ringd e till kundtjänst och frågade om det gick att lösa på något snyggt sätt då jag ville byta till trygg hansa men det var kalla handen. Dessutom blev jag upplyst om att premiehöjningen jag åkt på var eftersom jag inte var kund hos Nordea. ” Dom vill egentligen inte ha icke-Nordea kunder i stocken så därför har de höjt ” . Är inte detta en jävligt skum anledning, låter nästan olaglig kan jag tycka. Men men.

Då tänkte jag att man kanske kunde ställa av bilen och då få en garageföräkring för de vet jag att man kan säga upp. Sen är det bara att ställa på bilen igen och ta vilket bolag man vill. Men dom verkar ha garderat sig även här då det står i villkoret att vid avställning så står man ändå med en trafikförsäkring – och en sådan kan man ju inte säga upp innan hffd.

Innebär detta att jag åker på 2 nya ägare på bilen ( min fru och sedan jag igen ). eller finns det någon annan lösning ?

Hjälp

/Johan
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Nu har jag inte läst villkor på Trygg-Hansas försäkring, men det var just vad jag gjorde, när min vagnskada gick ut. Jag ställde av bilen, sen ringde till T-H och nämnde att jag inte vill ha deras garage försäkring. Dagen efter ställde jag på bilen och tecknade försäkring hos Atava. Allting gick på 60:- i påställningsavgift.
Sparade nästan 4 loppor / år!!!

jo
114
josc
525 Touring -05
Hos T-H skulle det ha funkat att ställa av och på det är dom jag vill byta till. men inte hos mitt nuvarande bolag Vesta eller som dom heter nu Moderna Trygghetsföräkringar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Skriv över bilen på nån i familjen nån vecka dvs ägarbyte så kan du säga upp försäkringen och byta bolag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
josc: Skulle det bli 30% billigare om du blev kund hos Nordea?
Kan du inte öppna ett konto hos dem och sätta in den respektabla summan hundra kronor eller har de mer specifika krav än så?
Har svårt att tro att dom kan tvinga på dig en försäkring om du ställer av bilen-Gissar att dom är ute å åker båt isåfall rent juridskt.
jo
114
josc
525 Touring -05
Murpz: Jag har faktiskt inte frågat rakt ut , utan bara läst i villkoren. men tror du man kan komma runt det ändå, trots att det står som det gör i villkoren ?

har försökt få prata med någon som har mandat att ta beslut men det är ju stört omöjligt. Blir väl att göra ägarbyte - men det är så jävla störande.

jo
114
josc
525 Touring -05
då är försäkringsbolaget utbytt. fick prata med nån chef igår som gick med på att låta mig flytta till t-h per den 1 aug - antagligen väl medveten om att det inte går att teckna försäkringar bakåt i tiden. så så föreslog han avställning - påställning så nu är det fixat. Hur som helst ett riktigt stökigt att ha kontakt med med MOderna trygghetsförsäkringar.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Menar du 1 september?

Mvh/ Niclas
jo
114
josc
525 Touring -05
Nej det ska stå 1 aug - Han ville på riktigt att t-h skulle ta försäkringen bakåt i tiden. Finns nog ibnte ett enda försäkringsbolag som gör det.....
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Skumt förslag måste jag säga. Iofs så skulle det fungera även om T-H inte vill ta försäkringen från 1 aug. Det som händer är tyvärr att TFF kommer skicka ut ett inbetalningskort på en nätt liten summa på dagarna mellan den 1 aug och dagens datum.

Mvh/ Niclas
Hej!
Jag har samma problem med min försäkring hos länsförsäkringar. Jag fick inte säga upp försäkringen men om jag ställer av bilen, säger till dem att jag inte vill ha garage försäkring och sedan ställer på den igen och tecknar med nytt bolag då ska det väl gå?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
MichMich: ja, det ska gå.
Kom i håg bara, att bilen kommer att vara oförsäkrad i 1 dag,
pga att det inte går att ställa av och på under en o. samma dag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.