AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.169

Smörja på fälgarna? (E36)

me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Undrar vad detta kan vara för smörja som sitter på fälgarna?
Var just och tvättade bilen och tvättade även fälgarna ganska noga och sedan körde jag hem och då såg fälgarna ut såhär..
Måste ju komma från bromsarna på något vis eller?

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, det är väl skit som du lyckats få upplöst via något avfettningsmedel och som nu runnit kring fälgarna..
Inte ett helt ovanligt fenomen när man försökt göra fälgarna rena.

Mvh Janne.
me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Tack för snabbt svar..

Har inte använt något avfettningsmedel så isf är det avfettningsmedel från förra ägaren som ligger kvar..
Har haft bilen nu i 1,5 månader och tvättat den 3 gånger och varje gång samma "problem".
Känns surt när resten av bilen "glimmar"..:(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kommer troligen från navet!

Lossa hjulen och gör rent anläggningsytan mellan skiva och fälg, så blir det troligen bra!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Roffa1
Tror det kommer från bromsskivornas ventilation, har sett samma sorts sörja på mina fälgar i samband med tvätt. (det är rostvatten)
Har samma på mina. Är bromsdamm och skit bakom ekrarna som löses upp lite grand när du tvättar av dem.
Nästa gång du tvättar dem, så pröva att ta med svampen bakom varje eker, så ska du se du slipper det.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Ojojoj, vad många olika gissningar det blivit =)

metallicats, nu blir det till att undersöka ordentligt.
me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Tack för tipsen..
Som sagt så blir det till att undersöka ordentligt..:)
:) Ingen gissning här.:).. Kan garantera dig att tvättar du av varje eker på insidan, så blir du av med det c:a 2-3 gånger i högtrycks tvätt hallarna, sedan blir det så pass mycket bromsdamm igen som måste tvättas bort, för högtrycken tar inte där bak när du spolar av den.

Själv skruvar jag av fälgarna 1 gång tredje månad och tvättar dem riktigt ordentligt, sedan vaxar dem, så håller det längre mellan gångerna.

Bara ett tips:)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
me
73
metallicats
E36 320i Coupé '97
Clintan66:
Ok.. Tack för infon. Skruvar troligtvis fälgarna loss nästa gång jag tvättar bilen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.