|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har en 540ia med slirande låda (5hp30) och köpt mig en 5hp30 låda från en 93a som rullat mindre en min undra vad för verktyg som krävs för bytet ? vet att den sitter i torx bult runt om men vet ej vilken storlek :P Tips och trix är oxå välkommna ;) Mvh Alexander | |
|
lådan sitter med runt 5 bultar mot fästet fram, en eller 2 bult bakåt har jag för mig. och du måste INTE kapa downpipen eller vad man ska kalla det.. bara lirka ut lådan o ta det försiktigt med 110kg! den e tung.. |
|
| okej sitter i torx bultar så vitt jag kan se men vet inte riktigt vilken storlek dock. Jo tack funderar nästan på o tömma den på olja först för o lätta den lite :P | |
|
Hej. Lyfte ur en automat ur en 540 i förra veckan och det är en del saker att tänka på om det är första gången du gör det. Vid lådan skall du lossa elkopplingarna till kattarna och givaren på höger sida av växellådan ( den vid sidan av lådan vrider du motsols ett halvt varv) Demontera avgassystemet, inklusive hedderset på höger sida(för att få ner lådan smidigt) Tag bort bultarna som håller kardanen vid lådan (låt gummit sitta på kardanen gärna ihoptryckt med en stor slangklämma). Pilla bort gummiplutten som sitter i motorblocket (mitt under skarven mellen lådan och motorn).Där inne sitter de skruvar som håller samman turbinen och flexplattan. Tag bort dessa skruvar som håller turbinen mot flexplattan (startkransen) (tror det var 4 eller 5st) Tag bort växelväljaren från lådan. Nu är det dax för torxskruvarna. 2 st är i dim12 och de övriga dim14 (OBS 2 st sitter med kontramutter). Växellådsfästet i bakkant sitter med 2 skruvar. När du drar ur lådan så tänk på att säkra motorn med en träbit mellan tråg och frambalk så att du inte skadar något. JAG GJORDE EN FIXTUR TILL DOMKRAFTEN FÖR ATT LYFTA NER LÅDAN DEN ÄR TUUUNG! |
|
|
har rivigt ur den gammla var packboxarna på utgående axel som rasat helt. Nu är problemet att få upp den nya lådan då grenrören tar emot på båda sidor och vill inte lossa vatten rören ifall dom skulle gå av. Mvh Alexander |
|
|
Som jag skrev i hur man tar ner lådan så är du hjälpt med att ta bort grenröret på höger sida, vid demontering respektive montering. |
|
|
Passagerar sidan menar du nu va ? för på förar sidan ser man ju inte grenrören för att abs enheten och lite annat sitter i vägen :) Vad sitter dom i för bult storlek ? eller det kanske du inte har i huvudet just nu ? :P Mvh |
|
|
God morgon. Ja passagerarsidan och grenrören sitter med 13 mm hylsa. Några tar du loss underifrån och resterande från ovansidan. |
|
| Tusen tack :) | |
| Självklart när man slängt upp nya lådan och kört ett par vändor och på vägen hem så går bultarna som håller turbin och startkrans av :( 0 drivning men lådan felkodar inte och inga missljud från motorn så förhoppningsvis är det bara o byta ut dem ska dom va moment dragna eller något ? blir att kika imorron men blir nog 4a nya bultar om inget annat är ras men det tror jag ej för lådan lägger i växlarna osv lika fint som innan. Antar att bultarna var slitna efter 31 mil och kört med trött låda dom senaste 2 så klart när man har en frisk låda finns ju risken att dom brister men men blir till att skruva imorgon jag e inte en bitter 540 ägare för det finns ju iallafall kraft i maskineriet :) | |
|
God morgon. Ja alla skruvar och muttrar på hela drivlinan skall vara momentdragna och i vissa fall skall man inte återanvända skruvar respektive muttrar. Jag är även en trogen användare av gänglåsning på alla förband som flexar. |
|
|
Karlsson91; Packboxarna helt slut - läckte lådan...? Vad fick du pröjsa för den bättre begagnade? Köpte du den a la' "grisen i säcken"? Morsans och farsans (numera) 540IA 1995 med 28 mil känns ochså jävligt seg och 'slö', men motorn käns pig som fan och drar ingen olja etc. Tror det är sliten lådan som 'trollar' bort allt vrid och hästar..... Tänkte eventuellt kanske köpa och montera 6 vxl manuell på den från en 540i med manuell låda. Någon som vet om det är samma fästen för manuella och automaten. Borde vara så tycker man.????? Mvh uttern |
|
|
Ja det kan man säga fick ge 5 700:- inklusive frakt då 5 för lådan endast då var den oprovad. Köpte den av eskilstuna bildemontering jag och en kille därifrån försökte konstatera skicket på lådan inga sprickor eller skador osv men fick ialllafall 1 månads garanti ifall lådan inte skulle funka. Den gammla lådan pissade ut olja när vi lossade momentomvandlaren och även på lite andra ställen. Kört för länge med dåliga plastkulor. Så har du tur kanske du behöver byta plastkulorna bara brukar vara symtom att den är slö att komma iväg med och håller kvar växlarna längre under körning. Att byta kulor kostar ca 600 om jag inte minns fel men jag bytte olja i lådan samtidigt. Kör du för länge med dåliga plastkulor skadar du lådan i övrigt mina lamellpaket separerade tillslut och resulterade i att när man skulle köra iväg så slirade bara lådan och gick in i *Transprogram* läge. Och att konvertera till manuell kan bli bökigt om du inte har en hel bil att plocka delar ifrån. Kardanen e längre på dem instrumenthuset annorlunda och har för mig att bakaxeln inte är samma inte så high på manuellkonvertera men är bra sugen själv när automataren strulat så :P |
|
| Självklart gick nya lådan sönder under provkörningen 1-2 mil han jag köra kollade oljan ett fler tal gånger under körningen oxå va full hela tiden rev ner tråget och ventilhuset för o se vad som hänt. Fick se att någon tidigare ägare vart inne och svetsat i lådan blir till att skicka tillbaka den och hämta en annan. | |
|
Karlsson91: tror det är många här på forumet som gjort samma misstag som dig o sedan fått transläge o inte fattat vad problemet vart. iallafall så kan jag rekommendera att du håller ett öga på Arons bildemontering i Malmö. där köpte jag min låda som gått dryga 18k mil för 3 lök jämt o den har funkat utmärkt! eller ja hyffsat efter min återanvändning utav gamla oljan :P köp ny är mitt tips annars kan det nog sluta rätt illa. finns nån bildemontering i skövde med som du säkert känner till. de nästan skänker bort sina växellådor.. kolla upp me dom e mitt tips :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.