AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.249

Svårstartad 530i E60 (M54 motor)?

Ma
17
Macinfosh
530i M SMG -04
Jag har en 530i -04, bensin med SMG låda.

Problembeskrivning:
På morgonen så startar den alltid "klick" och om jag stänger av och startar den igen inom loppet av 5-10 min så startar den "klick" igen utan problem..

Men om den har hunnit bli varm o jag stänger av sen startar den efter 15 min eller upp till 6-7 timmar senare (t.ex. efter 7 tim på jobbets garage) så håller den på "zezezezezeze" innan den

startar (dock startar den alltid första gången)...
och då luktar det bensin och i vissa fall känns det som om den inte har riktigt startad trotts att motorn är igång..
i dessa fall kan jag inte ens växla (SMG låda), sätta på PDC eller på/av på volym reglaget..
alltså datorn har inte startat och då måste jag ge en rejal gaspedal innan tomgången stabileseras och allting fungerar..

Jag har haft problemet i ett halft år nu och under tiden så har jag bl. a. bytt:
# tändstifter
# Batteri
# en relä med art nr: 61366915327 på rek. av en kille på BMW i Göteborg..

har även fått felkodarna avlästa via datorn och det visar inga fel!

Tacksam för alla tips..
Ma
17
Macinfosh
530i M SMG -04
hej..

Jag va och mätte över batteri-polerna.. 12.16V visa den.. efter 10 min körning visade den 12.65V! både gångerna med tänningen av!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Jag har nyligen bytt batteriet då mitt gammla la av. Har mätt över polerna två gånger efter bytet och aldrigt varit under 13v.

Detta med att du inte kan sätta på olika saker kan tyda på dåligt batteri samt dålig pluskabel. Vid dåligt batteri så stänger bilen av olika saker för att säkra start och ström till drift.

Vilken volt har du på batteriet när du har bilen igång?

Kan mycket väl tänkas att det är pluskabeln som spökar. Det kan göra att laddningen blir dålig och att bilen beter sig konstigt rent elektroniskt sett.
Ma
17
Macinfosh
530i M SMG -04
testade imorse då bilen hade stått hela natten..
innan jag startade: 12.06
när jag startade: 14:65
efter 5min körning, fortfarande på: 14.65
efter att jag stängde av: 12.65
:S
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Du har bra laddning i bilen men batteriet är dåligt. Du har bara ca 1/5 av full kapacitet kvar i batteriet. Ett friskt och fulladdat batteri ligger på ca 12,7 Volt. Sitter det ett BMW-original batteri i bilen?
Om så är fallet så är det tid för ett byte. Kör du många "kortkörningar" så behöver man ladda batteriet i mellan åt.
Testa först med att åtgärda batteriet. Låg spänning och dåligt batteri kan orsaka många knepiga fel och fenomen i moderna bilar.

//H
Ma
17
Macinfosh
530i M SMG -04
Batteriet är ett Nordström 100AH ca ett år gammal..

idag så testade jag följande..
#Mätte över vatteriet som visade 12.16V
#kopplade start kabler från brorsansbil (528i) som redan va igån direkt till batterietspolar..
#Startade min mil... zezezezezezezeze sa den :(

borde inte det ha startat bättre om det är mitt batteri som krånglar??

felsökning fortsätter ..
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

om du bara har 12,16 Volt så behöver batteriet laddas i minst 24h, beroende på laddare. Det saknas 80Ah i det, och har du en laddare som ger 4A så tar det minst 20h att ladda upp det. Tycker att du borde satsa på ett riktigt batteri till din bil. Vad jag vet så har inte Nordströmsbatterierna fått så bra betyg.

Mvh Håkan
Ma
17
Macinfosh
530i M SMG -04
hej igen..

Igår lånade jag ett BMW original batteri med 100Ah (samma som min så jag slipper IBS programmeringen) och denna visa 13.3, 13.4.. :( tyvääääääärr så löste INTE det problemet! bilen beter sig lika dan "zezeze" innan den startar och imorse så startade den klick som vanligt!

kan jag då utesluta att det batteri eller kan det fortarande vara batteri i kombination med annat??

MVH
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Symptomen låter som kam- eller vevaxelgivare kanske?

Ladda batteriet så snart som möjligt: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.