|
|
|
|---|---|
|
har köpt ny olja till bakaxlen på mekonomen enligt dom skulle jag ha denna den heter castrol manual smx-s tycker det verkar som man ska ha den i växellådan men de kanske inte spelar någon roll? Det är bara att tömma och fylla på vid insektsskuven ? Tacksam för svar! | |
|
Oljan kan jag inte svara på, men annars är det rätt Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Det där oljevalet verkar skumt. Castrol rekommenderar SAF-XJ 75W-140 (ok även till bakaxel med diffbroms). mvh/ Anders |
|
|
De e fel olja, utan diffbroms ska du Castrol SAF-XO och till dom med diffbroms så ska de vara SAF-XJ. För att krångla till de lite så kan man även ha SAF-XJ till dom utan diffbroms med. Detta medför alltså att bästa köpet är Castrol SAF-XJ som passar bågge typerna. |
|
|
okej men jag har ingen diffbroms på min va? får bli till att åka och byta oljan då... Det är ju 2 st insekt vilken storlek har dom och är det den som är "Lutad" som man fyller på elller tappar av?:S |
|
|
SAF-XJ passar som nämnts oavsett diffbroms eller ej. Det stora felet med den oljan som du köpte är att den inte har de EP tillsatser som krävs iom att det är en hypoidväxel det är frågan om. Avtappning längst ner och påfyllning/nivåplugg något högre upp. Är det lösa packningsbrickor skall de bytas. Aluminiumpackning brukar ärja friskt i saltslasket, bättre med kopparpackning. Storleken på insex är jag dock osäker på. Lossa först påfyllningspluggen så du ser att den går att få loss (bra när oljan är urtappad och det är dags att fylla på). Bra också att kontrollera nivån före byte så ev läckage kan spåras upp innan ny olja fylls på. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.