|
|
|
|---|---|
|
Året var 1969 och Alingsås Tidning släppte ett jubileumsnummer när staden fyllde 350år. I denna tidning, som jag fann hos min farmor, hittade jag den här roliga annonsen från BMW i Alingsås. Länk | |
|
Härlig nostalgi! Skönt att utvecklingen har gjort framsteg även på marknadsföringssidan ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Man måste ju kunna bilar för att kunna köra BMW. Man får ju laga dom hela tiden :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| Galant turbo: Människor som inte begriper sig på något om bilar, de köper vilket schrott som helst:) | |
Buspelle |
Helt underbar;) |
| Det är ju givetvis bara innehavare av BMW 1600 som det handlar om;) | |
|
På något sätt stämmer det ännu. Vissa kör ju riskokare och en del äter soyakorv. Vi andra har både stolthet och självbevarelsedrift.. |
|
|
Tänk att redan då visste man vad som gällde =) En gång Bmw alltid Bmw! |
|
| Samma företag hävdar ju i samma annons att BMC "nästan" är en sportbil med sina 60 hk, dubbla förgasare och "lite lagom lyx" så trovärdigheten i annonsen kan ju diskuteras | |
| Men BMC:n är ju en MG och alla vet väl att MG är en sportbil:) | |
|
Jag har fulla årgångar Teknikens värld och Motor från sextiotalet bevarade och under en period hade BMW "följetångsannonser" där de ingående beskrev BMW:s tekniska fördelar och hur de fungerade. Tätskriven text för ingenjörer... **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag tyckte att bmcn påminde mycket om volvo 164, i utseende, eller jag är ute och seglar?? men det är kul litteratur att läsa, finns kanske samlar värde i den, vad vet jag =) Skåne upplevs bäst i 250 kmh |
|
| Rätt bra garantier på BMC:n tycker jag. | |
|
Konstigt att de har fel om effekten på MG:n den har 70hk Lars |
|
|
Har inte helt koll på MG. Men engelska märken angav ofta motoreffekterna, i inhemska publikationer, i generösare effektnormer än DIN som annonsen hänvisar till. Så där kan diffen på 10 hkr ligga. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
I Bhp så har den 75 hästar. Den har 70 DIN hästar |
|
|
Det kan stämma att man angav i bhp (brake horsepower) som kan motsvara SAE-mätning utan yttre hjälpaggregat osv, vilket inte var ovanligt vid denna tiden. Men varje gång man kollar på Clarkson & Co i TopGear så pratar dom brake horsepower hela tiden, men då med samma DIN siffror som i övriga värden utanför ö-riket. Allt om hp här:Länk FP |
|
|
Nu är vi OT, men jag äger en Triumph nu, och har ägt flera tidigare. Samma bilar har haft olika effekter angivna i engelska originallitteraturen, i svensk reklam "från tiden" och i bilregistret. Men det är ju det som är charmen med engelska bilar:) För övrigt, för några år sedan så såldes det, i Stockholm, en likadan MG som hade rullat endast 30-40 mil sedan ny!! Det ger ett snitt på ungefär en mil om året. |
|
|
Mats: " För övrigt, för några år sedan så såldes det, i Stockholm, en likadan MG som hade rullat endast 30-40 mil sedan ny!! Det ger ett snitt på ungefär en mil om året. " Undrar litet hur man tänker när man köper en dylik bil. En bil som i princip stått stilla sedan den lämnade fabriken för decennier sedan, man måste givetvis undra varför. Gigantiska varningstecken för ohjälplig gravrost i alla centrala system typ motor... etc. Antar det är enbart för inbitna entusiaster att ta sig an dessa stackars objekt. |
|
|
Kommer inte ihåg historien exakt, men det var någon som köpte bilen i södra sverige och körde hem den till hustrun som bodde i Stockholms skärgård. Av någon anledning (sjukdom eller att hon inte gillade bilen) så blev den aldrig använd. Däremot konserverades den på ett seriöst sätt och var därför i ett fantastiskt bra skick när den baxades ut ur garaget. Men bromsar och kopplingshydaulik mm måste givetvis åtgärdas före användning. Jag köpte själv en 5000-milad Triumph som hade sått på en loge mellan 1976 till 2000 då jag köpte den. Det kostade några tusenlappar i reservdelar och 50 timmars eget arbete för att ha den besiktad ua och klar inkl rekonditionering av lack mm. Gamla bilar klarar lagring förvånadsvärt bra så länge de står torrt! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Min 1600 har varit avställd sen 1989 men startade direkt när jag köpte den förra året. Däremot måste man verkligen kunna bilar för att fixa resten då den stått i gräs sen den ställdes av....... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.