AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.700

E65-740d, för bra för att vara sann?

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Såg den här E65-740d -04 som dök upp i Tyskland idag:
Länk

Grymt välutrustad, låga mil och bra pris!
Är det min nya drömbil eller är den för bra för att vara sann?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet inte om den går att regga med miljöklass 2005 (Euro4) avgaskrav, då ligger den koldioxidbaserade skatten på runt 8.000:- om året, men är nästan säker på att det borde vara möjligt?

Men det står att den är Euro3 klassad i annonsen och det borde motsvara miljöklass 2000 och alltså viktbaserad beskattning - och importbilar vägs in manuellt istället för att gå på standarduppgifter från importören, vilket innebär 1-2 skatteklasser dyrare, mao ca. 10.000:- per år...

Kanske inga avgörande kostnader ändå? Själv tycker jag det låter helt ok när jag tänker på vilken drömbil det är.

Hittade flera trådar genom Google, kolla så att din bil inte är en återimporterad bil från annat land...: Länk Länk Länk

Mvh
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
De 740d som jag har kunnat kolla upp som finns i Sverige är alla importerade och har en årsskatt på 9600-9900kr vilket är vad jag har räknat med.
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Har fått lite svar från försäljaren nu:

1. we can arrange export registration for you

2. There are no heavy scratches or other damages

3. Only phone is not working

4. Brakes, tyres, main service new

5. I can make Pics of servicebook Monday

Har också svarat och frågat på vilket sätt telefonen inte funkar, om det finns andra felmeddelanden, om de kan skicka bilder med bättre upplösning så man kan bedöma skicket lite bättre samt om de kan ge mig chassinumret på bilen.

Nån som vet vad det kan vara för emblem som sitter på ena njuren?
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Har nu fått detaljerade bilder från Serviceboken och kollat upp alla ställen som har gjort service på bilen. De är alla officiella BMW-handlare/verkstäder.
Ska man ändå kontakta dem för att verifiera att de har servat den här bilen?

Har fått chassinumret också. Hur är det med att kolla upp en bil genom BMW här i Sverige? Har de slutat med det eller kan man fortfarande få fram garantiåtgärder och utrustningslista på bilen?
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
M-bilar i Västerås fick fram full utrustningslista, alla besök bilen gjort hos BMW sen ny och vilka garantiåtgärder som är gjord på den. Miltalet bekräftades också då.
Verkstäderna som har servat bilen har också bekräftat det som står i serviceboken.
Har också fått väldigt högupplösta bilder på bilen från handlaren som visar insida och utsida i detalj och jag har inte kunna upptäcka några skador på den.

Nu till mitt lilla huvudbry... Jag kan inte komma ifrån jobbet och åka och kolla på bilen förrän den 23:e aug.
Handlaren sa först att han inte kunde reservera den nästan två veckor åt mig men sen skickade han ett mail där han säger att lägger jag en handpenning på EUR1000 så håller han den. Om jag av nån anledning inte vill köpa bilen efter att ha sett och provkört den så får jag tillbaka handpenningen.

Vågar man lita på det?
Ska man kräva att få det skriftligt med försäljarens underskrift och är det nåt som är hållbart om man trots allt skulle få problem?

Firman verkar vara en stor och seriös firma enligt hemsidan med alla medarbetare presenterade med namn och bild.
Varför inte? €1K är 'bara' driftskostnaden för den bilen ett par veckor. Men är den inte väl dyr i just (framtida) fordonsskatt?

Om det är en seriös firma mailar han klausulerna för handpenning/exit till dig. Allt skall framgå.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Han känns faktiskt rätt ärlig.

Att telefonen inte funkar skulle kunna bero på SIM kortet?: Länk Länk

Mvh
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Vad jag kunnat få ut av handlaren så verkar det vara när man kopplar ihop sin mobil via bluetooth så hör man inget i bilens ljudsystem.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du hör ingen radio när du använder telefonen för samtal..
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Nej, menar att man inte hör från telefonen, dvs den man pratar med. Det ska ju höras i bilens ljudsystem när man pratar i telefon.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja om du har telefonen kopplad till bilen så får du samtalen i bilens ljudsystem...sen kan du ha en mobil till som ligger ständigt i bilens hållare och då använda tvillingkort..och har den orginaltelefonlur så är det bara stoppa Simkort i den
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Man kan inte koppla en "vanlig" mobiltelefon via bluetooth till denna årsmodell. Den ingyggda bluetooth gränssnitt passar bara till BMW:s egna handset som finns i bilen. Bilen har egen simkortplats.

George

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Så har man då äntligen kommit hem med bilen efter två dagars körning från Trier via Luxemburg (billig soppa!), Düsseldorf, Köln, vissa gränsbutiker för att testa lastkapaciteten ;), Norrtälje och slutligen Västerås.

Bilen var verkligen i så fint skick som det utlovats från handlaren. Det enda som var i lite sämre skick än vad som gick att utröna från bilderna var fälgarna. Men de style 92 fälgarna hade jag tänkt byta till nästa år iaf.
Länk

Telefonen funkade ju dock inte som tidigare nämnts. Vare sig handsfree eller med luren. Samtal kopplas upp men det hörs ingenting förutom ett svagt knäppande. Precis som om den skulle vara mute:ad.

Nu är iaf pappren för ursprungskontroll inskickade och jag hoppas de är snabba med ett svar så jag kan boka regbesiktning och få på riktiga skyltar! :)

Sen ska det lackkonserveras så den klarar vintern fint samt vinterdäck och fälgar införskaffas.

Nästa projekt blir att hitta nåt smart sätt att spela MP3 i stereon. Helst utan att använda FM-sändare. Dension Gateway 500 verkar intressant!
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Då var äntligen ursprungskontrollen avklarad och regbesiktning bokad till tors morgon.
Rumänerna fick således äntligen tummen ur och skickade ett svar till TS...
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Regbesiktning avklarad utan anmärkning! Intressant att bilen vare sig behövde vägas eller mätas avgaserna på.
Fick ett regnr på den direkt också!
Och en positiv överraskning när jag idag sökte info om den på TS hemsida för att se vad de skrivit in där. Årsskatten var en tusenlapp lägre än en likadan bil och årsmodell som jag tittade på i somras! :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.