AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
780

Hilfe! Motorproblem 730IA -92

Hej har en 730IA - 92 med 405000 km, samma motor, samma automatlåda (5 stegad) dom senaste 375000 km. Har nu problem med att besiktiga bilen!

Problemet: Vid tomgång går en av cylindrarna inte alls, bilen bränner olja och det "rycker" lite lätt i bilen pga obalansen - varvtalet är dock stabilt.
Problemt försvinner vid mycket lätt gas pådrag (runt 1000 varv).

Nu skulle jag vilja höra om någon har haft ett liknande problem eller om ni kan veta en lösning. Cylindern är bara död vid tomgång...
Bilen gick inte igenom besiktningen och verkstaden vet inte vad dom ska göra...

Snälla, hilfe.... det måste finnas en lösning!

Skulle någon också veta vad det kostar att byta motor? Det torde ju vara dags snart... Behåller mest bilen för att se hur många mil man verkligen kan köra med en BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Jo, jag vet att det var ett tag sedan...

Jag skulle prova att byta:

- 11.61.7.501.562 "Kåpa med bakslagsventil" populärt kallat "membran"
- 11.61.1.747.085 "Kåpa" egentligen en enkel "gummiplupp"

Kostar tillsammans runt 300 kr inkl BMWCS-rabatt.

Bytet är ett h**vete och tog mig 4 timmar. Resultat = söndertrasade händer ;-). Jag har inte haft några direkta problem som du berättar om med nuvarande bil, men förra V8:an jag hade (540 -93) hade liknande problem. De två bakersta cylindrarna gick sällan, motorn hostade och gick som skit på tomgång, och ett lättare vinande kunde höras mot slutet (innan jag fick membranet bytt).

/Mattias
Hur gick det?..löste det sig?...undrar hur många mil du kommit till nu?
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag tror att han har en 6-a.V8-an kom först 93.

ho
432
hombre
750iA 1991
Flyer72 har nog inte varit här så mycket. Han har bara gjort 3 inlägg. Gissningvis fixade han därför inte problemet.

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Ett kompprov är alltid en bra början

// Henke Bleifuss
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ez>>>En bra början hade det nog varit,synd att han säkert cyklar nu....;)

Han tyckte nog det tog "lite tid" innan responsen kom från forumet iaf :))

Ok,jag kan oxå ge några tips>>>Kolla tändstiften,tändkablar o gör en övrig service flyer72, iofs så BORDE verkstaden hittat sådana bagatellfel...( en M30 du har/hade,eller?).

Mvh Janne.

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Janne T: Hähä, kollade datumet lite för sent, men OM han nu väntat så länge så kanske han blir jättenöjd med lite tips =D

// Henke Bleifuss
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Helt rätt ez...Tips skadar aldrig,finns säkert fler med liknande symptom på sina vagnar..

Tyckte det bara var lite kul :)

Mvh Janne.
Det var ett tags sedan! Problemet löstes genom att byta verkstad... vad dom gjorde vet jag faktiskt inte, men dom löste problemet snabbt. Bilen har nu rullat 43300 mil.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kul att höra!
Är det en V8 eller sexa i kärran?

//Magnus

Povre
Hej Flyer72. Fick samma bekymmer som du beskrev i min 740iAL -93 för ett par veckor sedan. Går inte på alla cylindrar och ruskar som en gammal Ardenner på tomgång. Det försvinner och motorn drar jämt och fint igen bara man ökar varvet något. Tycker att det rycker något mer, vilket dock kan bero på att jag blivit lite nojjig. Vad sa man på verkstaden var problemet på din bil? Fler tips från andra är också välkommet.

Micke
Povre
Tycker att det ryker mer, skall det vara i mitt tidigare inlägg.
Det är en sexa på 188 Hk - vad exakt som gjordes för att få ordning på motorn vet jag inte.

Bilen är fullservad på BMW och motorn blev renoverad för dryga 20K runt 40000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.