AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
526

Vem ska betala skrotningsavgiften när man importerar?

mikkke
Vem ska betala skrotningsavgiften när man importerar bil Jag eller importfirman??
Hej

Det är första registrerade ägaren.
mvh
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Så om jag skrotar min bil så är det inte jag som betalar den utan han som tog in den i sverige först..låter ju skummt..

Skrotningsavgiften betalas i samband med registrering och inte, som Roffa tycks tro, då bilen skrotas.

www.malte-racing.com
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
En avgift går till staten (ca 1500 kr) vid importtillfället, av första registrerade ägaren som sagts ovan. Sen tar ju bilskroten också betalt av den som lämnar bilen för skrotning men det är nog inte det som denna tråd avser.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Skrotningsavgiften är en ekonomisk säkerhet som skall se till att det finns pengar för att ta hand om alla olika delar som finns i en bil, efter förbrukandet. Det är därför den som först registerar bilen som ska se till att dessa pengar finns.
Se
70
Sebban
525i -89
För att inte blanda ihop begreppen är det såhär: I samband med importen betalas en skrotnings-PREMIE, till staten. Denna får man tillbaka när bilen skrotas, som en pant ungefär. Skrotnings-AVGIFTEN är den avgift som skroten tar för att ta emot en bil. Oftast brukar avgiften vara högre än premien och därför kostar det en summa att skrota bilen.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
På tal om bilskrot...varför står det övergivna bilar vid vägkanten numera?
Kan man inte spåra den senaste ägaren och be denne att flytta på bilen. De kan ju alltid hävda att bilarna är stulna - men då borde de vara anmälda stulna o försäkringsbolaget skulle då behöva vara tvungna att flytta på bilen.
Det är inte bara fult utan även trafikfarligt ibland!
Vad tycker ni?

Mvh

/NP
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
NP: bra point! Och det beror nog på som att det, som Sebban skriver, ändå kostar att bli av med bilen. Om PREMIEN höjdes, skulle man ju få mer tillbaka så att det täcker AVGIFTEN till skrotfirman. Och då blir det 'lönsamt' att lämna bilen till skrotning, kanske tom få täckning för ev bärgning dit.

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.