|
|
|
|---|---|
| Hej har precis köpt en 318-98. Den rasslar ibland vid uppstart sedan försvinner det efter några sekunder. Vid vissa tillfällen hörs inget alls och den går jättefint. Motorn går kanon i övrigt. Sitter det någon hydraulisk kedjespännare eller? | |
|
köpte även jag en 318 -98 som rasslade lite, så jag böt kedjespännare först men de hjälpte inte så då böt jag kamkedja med, så då blev den tyst men har märkt att min tomgångsmotor rasslar lite också så det blir nästa ingrepp :) och ja spännaren spänns av oljetrycket behöver du någon mer hjälp sen om du ska byta spännare/kedje eller nått så äre bara å fråga för jag fick riva isär skiten 3 gånger innan det var bra, så man kan ju nästan det där utantill :D |
|
|
Rasslade din hela tiden eller bara vid uppstart? Ska inte spännaren hålla kvar trycket när motorn stängs av, typ backventil? |
|
|
min rasslade när jag gasade upp till ca 2-3 tusen rpm och sedan släppte gasen, sen även lite vid tomgång. min har gått 14.000 mil sitter ingen backventil är jag nästan helt säker på då jag plockade isär den gamla och det enda som finns är spännare(cylinder) med en kolv i som spänns ut med en fjäder, och på baksidan ett hål in i cylindern för oljan, som hjälper fjädern att pressa ut kolven |
|
|
Den rasslar bara vid start ett par sekunder. Kan det vara ventillyftarna? Kan det hjälpa med att skölja motorn med motorsköljmedel och sedan ny olja och filter? Vi verkar inte ha samma problem. jag har inga missljud alls vid några andra tillfällen. |
|
|
hade det varit lyftarna så hade det väll ljudet varit mer tickande och inte rassel ? en gissning, om fjädern i spännaren börjat bli dålig så kanske den inte orkar spänna kedjan riktigt förränns oljetrycket hjälper till ? så kanske därför den rasslar i någon sekund före motorn fått upp oljetryck riktigt. som sagt ren gissning |
|
| Den låter lite som en diesel, sen går den kanon. Inga missljud alls och drar fint. | |
| Har samma på min E46á -04 ... någon som vet ca pris för byte kamkedja och spännare ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.