|
|
|
|---|---|
| Min 525i -90 (12-ventilaren) har mycket ojämn tomgång ibland. Detta händer då temperaturmätaren står mittemellan rött och blått. dvs, motorn är ljummen. Då skiftas tomgången mellan ca 500 och 800 varv. Är detta någon tomgångsventil eller lambdasond eller liknande som ska bytas??? | |
| Hade liknande på min 525 -93. Då var det lamdasonden som var paj. Det märktes på bensinförbrukningen oxå. Den tog ca:1,3l/mil men nu när lamdasonden är bytt så drar den ca:1l/mil | |
| Jaha ok. Men om Lambdasonden är dålig så borde väl varningslampan på CheckControlen lysa? Dessutom så borde väl avgasvärdena bli sämre? Min bil drar relativt lite soppa, ca 0,9 L/mil på blandad körning. Och på bilprovningen fick jag beröm för bilen gav 0,03 i CO-värde, bravo BMW!! Något annat förslag om vad som kan vara trasigt? | |
|
Kan vara! Dålig topplockspackning samt att toppen kan ha spruckit. :-( Detta i värsta fall. |
|
| Nejdå. Ingen topplockspackning är dålig heller. Den väldigt tät och fin. Det enda som läker lite är ventilkåpspackningen... Något annat? | |
|
Hej Per_j82 Prova att koppla ur tomgångsmotorn, sitter i insugningsbälgen. Om det är denna borda tomgången bli jämn, dock kan den bli för hög eller låg. Tomgångsmotor kan du köpa på skroten för 500:- Mvh / Wallace |
|
|
Hej WALLACE! Sitter den verkligen inuti insugningsbälgen? Alltså måste man plocka bort den? Annars har jag sett att det sitter en liten sorts elmotor på sidanom insugninsbälgen. Kan det vara den? |
|
|
Hej Tomgågnsmotorn sitter fast i insugningsbälgen på en sidan, det är den du har lokaliserat. Kopplas lätt ur via el-kontakten. Hej Wallace |
|
| Hej igen! Jo jag kopplade ur kontakten och mycket riktigt så vart tomgången mycket bättre! Dessutom så startade bilen väldigt lätt när den var "ljummen" vilket den aldrig har gjort förut. Det har varit ett evigt nötande på startmotorn innan den gått igång. Detta hände bara när motorn var ljummen. Men nu gick det bra! Tror du detta är bara slumpen, eller styr den där tomgångsmotorn bränsle/luft tillförseln vid start också? Alltså styr den den automatiska choken??? Kan detta bli bra om jag byter den? | |
| Är det inte kallstartsventilen ni pratar om nu? | |
|
Byt denna så kommer nog ditt problem att försvinna. Finns på skroten för ca 500:- Kallstarts ventil vet jag inte. På dessa motronic system finns det dock en temperatursensor som jobbar med motstånd, denna ska ge 2signal" att nu är bilen kall och bränslet anpassat därefter. Denna lilla sensor sitter på termostathuset och ska ej förväxlas med tempgivaren till kylarvattnet. Tomgångsmotorn eller luftsliden (tror ja det även kallas ibland) jobbar med att släppa in mer eller mindre luft (tjuvluft kan man kanske säga) detta i enighet med om motorn är varm eller kall. Over and out / Wallace |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.