AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
657

BMW e30 cab vibbrerar i 40-50 km/h

pe
75
pershav
320i cab -91
Mycket lustigt beteende hos min e30 cabrio från 91. Den har relativt kraftiga vibbrationer i ratt och hela bilen mellan 40-50 km/h för att sedan avta och kännas lite igen vid 90-100 men inte lika kraftigt.

Det är som det drar i ratten med korta slag åt vänster höger.

Jag har bytt fälgar, däck, balanserat, bytt bromsskivor.

Det har blivit lite bättre men fortfarande inte alls bra, själv funderar jag på någon bussning i framvagnen som är slut.

Tips och hjälp uppskattas mycket!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Har du rätt stl på fälgens navhål?
Spacerskivor kanske?
pe
75
pershav
320i cab -91
Det är orginal kryssekerfälgar 15 tums utan varken spacers eller navringar, var även exakt samma beteende med de förra fälgarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Prova först att swappa bakhjul/framhjul och se om det blir någon skillnad (mest för att utesluta att något blivit knas med en fälg eller ett däck).

Läser nu att du hade samma problem med de förra fälgarna, så det verkar inte vara fälg/däck-relaterat.

Nog dags att se över leder och bussningar. Glapp i en styrled kan orsaka vibrationer - när jag hade följande glapp i en av mina styrleder på min 535i så vibrerade det - fast mest kännbart i farter kring 90 km/h
Länk
pe
75
pershav
320i cab -91
Jepp, jag har även skiftat fram mot bakhjul. Såg när jag var under den att högra bakre bussningen på länkarmen var rejält sprucken, får byta dem. Styrlederna verkar tajta men det kanske är svårt att märka bara genom att känna på dem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.