|
|
|
|---|---|
|
Har bytt lmm eftersom den tidigare lagt av, bytt vakumslangar men fått hög tomgång i någon minut både varm/kall därefter går den ner till normala varv.Provat med en annan lmm men samma resultat.Tidigare gick motorn helt perfekt på tomgång men inte nu. Bilen är en 520i-91 M50/B20 motor.Finns det någon som kan tippsa mig om eventuellt fel eller måste jag åka till BMW o gör en diagnostik. | |
|
Lägger till en liten bump här när jag har samma problem, testat att byta LMM, lambda och även tomgångsmotor (även rengjort "min egen" (jämnare TG med den)). Jag har även mätt upp alla givare och de verkar OK. |
|
| Samma här. Är det smutsig tomgångsventil som är orsaken? | |
|
Pendlar den eller är den hög? Pendlar den så är det mest troligt "tomgångsmotorn" (eller vad man vill kalla den), som inte kan öppna och stänga i ordning trolig orsak skit i mojängen. Är tomgången HÖG (2-3krpm) men stadig kan det vara TPS:en, det var den för mig i alla fall. |
|
| Ca 2-2.5k på kall motorn när man startar. Motorn rusar några sekunder, sen går den ner. Har haft 3 andra E39:or med samma motor ingen annan har gjort så här.. | |
| Blir tomgången normal sedan? | |
|
Tjena Japp blir normal efter ett litet tag. Har nästan blivit värre den senaste tiden. Det sker när bilen är kall. Kan hålla tomgång vid 2.5-3k sen lugna ner sig efter ett tag. Kan det vara en skitig tomgångsventil eller någon givare i pedalen? |
|
|
Nja det påminner inte riktigt om varken tomgångsmotorn eller TPS, är det tomgångsmotorn så vandrar/pendlar tomgången (blir aldrig stadig alt. kan vara stadig ibland, skyhög ibland för att sedan pendla pendlar mellan de olika alternativen då). Är det TPSen så blir tomgången kanske lite "orolig" (min lät som ett flera hundra hästarsmonster... ibland med perfekt tomgång och ibland låg den på 2.5-3krpm). Måste klura lite till... |
|
|
Fått indikation från forum i USA att en LMM rengöring kan lösa problemet. Provar och återkommer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.