AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.063

I morgon blir det en 320iT M-sport-08

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Efter varit ifrån Bmw ett tag, så sk jag imorgon hämta hem min första E91.
Länk

Riktigt pedantskött, och en av få 320iT (170 hk.) med M-paketet som jag sett..
Jo
635
Jojje
Finns det några frekventa fel som man bör se upp med på e91?
Snygg bil, har en likadan själv fast oljebrännare :-)

Min 08 har rullat felfritt i sedan ett år tillbaka och några frekventa fel har jag inte träffat på mer än följande kommentarer:

Kolla stenskott i framrutan. Jag har precis bytt ruta efter att ha haft 6st rejäla skottskador på mina drygt 1500mil. Rutan är ganska dyr att byta pga regnsensor, självrisken ligger på ca 3000kr.
Verkar som att aerodynamiken på E91 samlar stenskotten i vindrutan istf i fronten, eller så har jag haft maximal otur.

Kolla så shadowlinelisterna kring förar/passagerardörren inte är drabbade av rostangrepp. Detta förekom också på E46 på motsvarande lister.

M-chassiet i kombination med 18-tum och RFT är grymt stötigt, det kommer till sin rätt först vid hastigheter över 150km/h...

Köp till BMW Original Blackline bakljus, det gör sig otroligt bra till en E91 M-sport i silver :-)
Jo
635
Jojje
Tack för infon. Det sitter 17" m-fälg på, och jag tror inte det är rft däck.
Jo
635
Jojje
Vad är origanldimension på däcken på 18" på E91?
225/40-18 och 255/35-18.

Det ser ut att sitta Bridgestone Potenza däck på din nya bils fälgar. Det är dessa däck som sitter monterade på 17" M-sport fälgar så det är med största sannolikhet RFT däck på den silvriga 320i:n, om inte ägaren har bytt ut däcken.
Jo
635
Jojje
Däcken är bytta, men vågar inte svara på om det är rft däck..får kolla detta i kväll..
grattis :D
Skulle du åberopa BMW assistans kräver de att du har RFT däck på bilen. Saknar du det åtar de sig tydligen inte assistans ärenden. Rättvist eller ej, går att fundera på.
Ofta hänger det på den som kommer ut, om han/hon tittar efter vad det sitter för däck på bilen.
Chris87, jag tycker det låter konstigt att BMW kräver detta. Om det gällde vid punktering kan jag förstå det, men inte för andra nödsituationer, typ om motorn stannar. Har du fått denna info från BMW direkt?
Jag skall kolla upp med min säljare idag.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Det står på BMWs hemsida Länk

Du har nog rätt i att det enbart gäller vid punktering, men budskapen är olika beroende på vem man ställer frågan till. Jag har testat på olika återförsäljare och vissa säger si och andra så.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
De fixade min punka på mina icke-rft vinterdäck..

De påpekade fint när jag ringde att det bara gällde rft, men att de skulle fixa det ändå. nästa gång blir det nog rft-däck av just den anledningen...
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Kristoffer_L
Själv har jag en självrisk-eliminerings-försäkring som glasmästaren erbjöd. Har för mig att jag betalar 200-250kr/år. Ett måste om man har regnsensor...

Jojje
Gratulerar t nya bilen. Klart rätt med M-paket till 91:an

Surf Or Die!!!
Jo
635
Jojje
Bil hämtad och körde med 40 mil. Mycket nöjd! Får väl varva motron rätt friskt för att få fart, men tycker ändå att den går över förväntan. I övrigt är den så gott som i nyskick. Pensionerad banktjänsteman som haft den sedan ny..
Det satt RFT fram(satt på sedan ny), och nya Michelin (ej rft) bak. blir nog inte rft fram när jag byter. Tycker dom är lite bullriga..
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har personligen aldrig fattat grejen med RFT, har kört 2000mil/år sedan 1983 utan punktering. Varför har man ens reservhjul? En kvarleva från gamla tider med T-Fordar och urusla cykeldäck... Jag menar, man kör ju inte runt med ett reservdelslager fullt av tändstift,generatorer etc. Ha en rejäl sprayburk med istället.

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.