|
|
|
|---|---|
|
Är snart klar med helrenoveringen på min 320 E30. Sitter en M20b25 med lättat svänghjul och extraktor grenrör. Annars original. Sitter chassisats, powerflex i chassit. Alla slitdelar är utbytta, bilen är rostfri ( 100% ). Nylackerad ( inte original kulör ). Sitter 188diff utan lamell samt getrag 260.. så det är ju i sig en riktig 325a teknisk sett. Utvändigt är endast listerna bortplockade och en mild version av sidokjolar. Annars original. Hur mycket är en sådan bil värd idag? Lite svårt att jämnföra på blocket... | |
Roffa1 |
Tyvärr, så är den inte värd så mycket p.g.a att den efter motorbytet ej längre får framföras på allmän väg. Bilen är i sitt nuvarande skick olaglig och därmed omöjlig att försäkra. Den går ej heller att reg besiktiga med den större 325 motorn. (Sorry!) Sälj den billigt som banbil. |
|
Varför skulle den inte gå att besikta med den motorn? Det funkade kalas för mig att regga med större motor. ///BMW - Was sonst! |
|
| Tror inte det är några problem. Ser inte så stor skillnad på motorerna. Hade en e34 med likadant motorbyte och det var inga problem vid besiktning | |
|
Motorn ser ju likadan ut så de spelar ju ingen som helst roll. Besiktningsmannen kan aldrig bevisa att det inte är en m20b20. Han märker det säkert på prestandan men skiter säkert i det. Finns massor med 320 med b25 i.. Är den superfräsh med en lättsåld färg så kan den vara värd en slant till rätt köpare. Vad jag sett på blocket och här på autopower finns det renoverade originalbilar med m-tech 2 paket för uppemot 70k men det tror jag inte att de får. Rimligare pris är kanske 40-50? Svårt att säga utan att ha sett bilder på just din bil. |
|
|
Okej runt 40-50k eventuellt. Inte lönt att fundera på att sälja den. Kostat över 100k redan. Får bli en M60B30 i den istället, eller B40n om dom tycker bilen klarar det. Upp till SFRO när det är dags. 15kw/100kg är det ju som gäller men det gick tydligen att tumma liiite på. Efter det bör den ökat i värde :) Men då vill man nog inte sälja den =D |
|
Roffa1 |
För några år sedan försökte jag mig själv på samma ombyggnad (byte till 325i motor) trots byte till 325:ans bakvagn inkl bakre skivbromsar,osv, så vart det ändå totalstopp p.g.a antalet hk som skilde. 136-172hk. Effektökningen var på tok för stor. så detta projekt var bara att lägga ned. Sålde sedan bilen vidare i originalskick för 55.000:- inkl M-Tech II pkt. |
| Du måste regga om genom Sfro. Kostar 9000kr | |
|
Tekniskt sett är det ej möjligt att regga bilen!, men i praktiken slinker nog de allra flesta byggena igenom som konverterats från en tex 2l sexa till 2.5l sexa, flertalet har tillochmed gått från 2.0 till 3.5l motorvolym utan problem. Har man inte allt för bra finish på grejerna kan man alltid slipa bort motorvolymsbeteckningen och då finns det absolut ingen som är villig att spendera den tiden det tar för att bevisa att det inte är bilens originalmotor vid en besiktning. |
|
|
Sluta far med osanningar nu. Det går att regga bilen med annan motor. Det kostade drygt 6000 kronor för mig att göra det. För att återgå till topic hur är det med listerna? Är de igenspacklade eller bara bortplockade? ///BMW - Was sonst! |
|
| Menade att en "vanlig" besiktning" rent tekniskt sett ej är möjlig att få bilen godkänd i pga att motorvolymen är ändrad, dock går ju regbesiktning men då kräver de åtminstonde att bromsar, bakaxel mm är rätt dimensionerat och kan ta hand om effekten. Skulle man få bilen reggad som ombyggt fordon kan försäkringen hamna på en helt annan nivå än tidigare. | |
|
Dvs annan motor än original (då 2.5l M20 motorn används istället för 2.0l M20!! ) Originalmotorn får dock trimmas och öka effekten med 30% (40hk) samt 10% vridmomentsökning (ca 210NM)! |
|
|
Något att tänka på är också att din försäkring slutar gälla om du har ändrat bilen utan att omregistera den. Så skulle du krasha in i en Mercedes E-klass får du betala reparationerna själv. Det kan ju svida lite. |
|
|
tuvham, ifall de hittar "motorbytet"! Vilket de förmodligen inte lär göra om bilen ser original ut och bara har 0.5l mer motorvolym och ett 40 tal hk till. Att tänka på är att sålänge man låter bli att turbokonverterar ska man ha en väldig otur för att åka dit på detta och detta gäller en flygande besiktning också. Bara för att man kraschar bilen är inget skäl till att undersöka varena skruv i bilen och ha brottsmisstanke i bakhuvudet. |
|
|
Nej, det är sant, men det är värt att skänka en tanke på det eller hur? Speciellt om man säljer bilen och någon annan drabbas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.