|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 320 som snart är 7 år gammal och det börjar bli dags för Inspection II. Hörde med bmw danderyd som ville ha 6920kr för denna service. Hur gör ni andra på forumet som har bilar med några år på nacken? Kan det vara ett alternativ att bara göra oljeservice på verkstad för att få stämpel i boken och "garanti" på att motorn inte rasar pga dålig olja och sedan byta tändstift kupéfilter mm själv? Det känns som att det finns en gräns för alla bilar då man inte längre gör all dyr service på originalverkstad. Så igen, hur gör ni? Mvh Calle | |
|
Har du någon motorgaranti kvar över huvudtaget? Gör allt själv om du kan? Det övriga är mest kolla så allt är okej. Broms klossar osv. Har du Ac skall microfiltret bytas också. |
|
|
Det är väll upp till dig, om du vill att bilen skall behålla andrahandsvärde / vara lättsåld, jag servade min 320 Touring -03 på BMW och hadde jag inte sålt den skulle den få servas på BMW i minst 5 år till... men den var riktigt fint skick under 11.000 mil när den såldes i våras.... nuvarande bilen servar jag givetvis själv... men den e ju inte i samma prisklass på långa vägar iof.... |
|
|
Jag skulle inte riktigt se det som positivt om man börjar hemmaserva en 03a när jag letade begagnat. Det finns dock verkstäder som jag värderar lika högt som BMW i Sthlm och där finns bland annat Per Larsson bil och motorteknik (tar 6500 inkl bromsvätska) och Geschwind (ännu billigare). ------- //Lövet |
|
|
se denna tråd för synpunkter: Länk Mvh Henrik. |
|
|
Tja kanske inte behöver lämnas in på just BMW. Själv lämnade jag in min 540 E34 -94a på BMW. Den va väldigt väldokumenterad och välservad innan så jag ville inte förstöra det. Sen e jag lat... Serva själv är också ett alternativ sålänge du är service minded och kan se vad som behöver bytas innan det går sönder. |
|
Danne_e39 |
Det är upp till en själv, jag har bara lämnat in en bmw på oljeservice det var min första bil. Alla andra har jag meckat själv med, köpt precis en 330 -02a som gått 10k mil och har inga planer på att lämna in den nånsin! jag är seriös med mina bilar, och om folk inte vill köpa bilen för den är själv survad så får dom gärna titta vidare, inte min förlust =) men håller med om att så länge de finns motorgaranti så ska man lämna in bilen. |
|
Hur länge gäller motorgarantin, förresten? Jag vet, en dum fråga. |
|
|
Har agerat lika som Danne_39. Hellre gör jag jobbet själv och vet att det blir noggrant gjort eller låter en verkstad göra där jag kan vara närvarande och se vad som görs. Jag köper hellre en bil som har ägts av en pedant som har servat bilen själv än en bil som har servats av bmw och tvättats av naturen (regn). BMW M-POWER |
|
|
Sålänge det finns kvitton som styrker servicen så spelar det ingen roll för mig. Iaf inte på bilar som har några år på nacken. Gjorde själv en inspection 2 på min 330 i våras och sparade åtskilliga tusenlappar, och vet dessutom att det inte fuskats.. |
|
| jag hade letat upp en verkstad som gör ett bra jobb till bra pris. det borde väl finnas i sthlm? här i jkpg är vi ju bortskämda med rinaldo. jag gav runt 2500:- för inspektion II. dock för en 316i compact -99. | |
| Kvitto på delar är väl alltid bra dok, men ibland är det ju viss prisskillnad med eller utan då kan det bli svårare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.