AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
27.098

CTEK Zafir 45 versus Zafir 100, laddtid?

Sida 1 av 2
Jag har köpt mig en CTEK Zafir 100 laddare.

Har vid flera tillfällen här på forumet läst rekommendation att man för optimal laddning bör låta CTEK laddaren vara inkopplad 24 timmar. Jag antar att denna 24 timmars rekommendation enbart gäller för CTEK Zafir 45 eller är det en generell CTEK rekommendation???

Provade min Zafir 100 sent i går kväll för första gången och redan i morse när jag kollade kl 9 var den i underhållsläge (orange lampa, fast sken)

Jag antar att man inte behöver ladda 24 timmar med en Zafir 100 som är betydligt kraftfullare än en Zafir 45? Eller är det bra för batteriet att tugga några timmar extra på underhållsläget?

Enligt manualerna tar det 12 timmar att bulkladda ett 100AH batteri med Zafir 100 medan det tar 22,5 timmar att bulkladda ett 90AH batteri med Zafir 45 (en enorm skillnad alltså):
Zafir 45
Länk
Zafir 100
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Du är inne på helt rätt spår. Det är inte fel att låta laddaren stå på tills du använder bilen nästa gång. Avsulfateringen tar tid(betänk att beläggningarna har byggts upp sedan bilen var ny) och varje gång batteriet laddas en längre tid så sker avsulfateringsprocessen. Jag brukar koppla in Cteken ca rn gång i månaden året runt på entusiastbilarna, de rullar med ojämna mellanrum.
Mvh
Asken
Asken: Hmmm... jag förstår... men jag är nog mera ute efter att försöka hitta en tumregel för minimal laddningstid (men ändå att man når avsedd effekt).

En CTEK 100 laddare bulkladdar ju ett 90AH batteri på ungefär halva tiden mot den mycket vanliga CTEK 45 laddaren, en extremt stor skillnad enligt manualerna. ca 10-11 timmar mot ca 22,5 timmar för CTEK 45. Denna tidsvinsten borde jag kunna dra nytta av i den totala tiden? ;-)

Kanske 15 timmars laddning räcker för bra resultat på ett 90AH batteri med CTEK 100? Då får den 10-11 timmars bulkladdning och ca 5 timmars underhållsladdning.

En CTEK 45 skulle behöva hålla på ungefär 27,5 timmar för samma resultat. (bulkladdning i 22,5 timmar + 5 timmars underhållsladdning)

Eller är jag ute och cyklar nu i mitt tänk? ;-)
Roffa1
Underhållsladdar mitt 80A batteri kontinuerligt, kopplar in laddaren ungefär varannan månad brukar vara färdigladdat på ca 8 timmar (oavsett grad av urladdning)

Nu kör jag visserligen inte med Zafir utan istället med Ctek 25000 underhållsladdar direkt på batteripolerna, försöker jag iställlet ladda via motorummet så tar det flera dgr innan laddaren övergår till underhåll.

För att utröna hur lång din Zafirladdare behöver ha på sig för att ladda ditt batteri, så håller du förslagsvis koll på när den övergår till underhåll. (då är laddningen klar)
Svar från CTEK support (jag frågade via websajten):
-----------------------
"Om du har bråttom att ladda, kan du tänka så här:
Ditt batteri är på 90Ah. Om det är tomt tar det ca 10 timmar att fylla upp till 80% av fulladdat (90Ah x 0.8 = 72Ah) sedan kan det ta mellan 1 - 10 timmar till att fylla de sista 20% beroende på batteriets ålder och skick. Som mest kan det ta ca 20 timmar från tomt upp till 100% fulladdat. Behöver det gå fortare behöver du en större laddare.

Din Zafir 100 ska lysa med grönt sken när det är fulladdat. Det är den lampan du ser på övre raden längst till höger (ej supply eller recond)."
-----------------------
Min kommentar: Jag startade laddningen drygt kl 23:00 i går. I morse drygt kl 9:00 stod den i underhållsläge med fast orange sken. Kl 15:00 gick jag till garaget för att koppla ur laddaren och då stod den också i underhållsläge fast med grönt sken. (Sannolikt hade den haft grönt sken ett tag). Jag antar att det gröna skenet betyder ca 100% laddning medan orange sken betyder att den ligger mellan ca 80-100%? Sammanlagt laddtid 16 timmar.

Jag tycker det är trevligt om det går att fulladda ett batteri från när man kommer hem från jobbet tills nästa morgon. Annars kan ju eventuella batteri problem leda till alternativt färdsätt nästa morgon. ;-) Vilket väl oftast ska vara fullt möjligt med ett 100AH batteri och en CTEK Zafir 100 laddare, fast lite tight blir det. ;-)
Roffa1
Om du istället laddar i "Stjärnläget" så snabbar du på laddningen något, vill minnas att den då laddar med 14,7v istället för 14,4v.
Roffa1
Tillägg: Får intrycket av att du laddar batteriet varje dag? detta är nog ej att rekommendera då batteriet förlorar lite vätska vid varje uppladdning med extern laddare.
Har du ett slutet batteri så blir det då till slut torrt = Kaputt!
Roffa1: Nej, nej. Jag har bara laddat en gång och det är den första laddaren jag haft. Planerar väl ladda ca 1 gång / månad ungefär. Kanske 1 gång / varannan månad under vintern om jag kör Webaston regelbundet.
Roffa: Kan tillägga att jag kopplade in min laddare via motorrummet men det verkar ju gått bra. Tror inte heller att mitt Carguard larm störde processen. (Hade huven stängd och bilen låst med aktiverat larm under hela laddningen). CTEK skriver ju i manualen att strömslukare i vissa fall kan störa laddprocessen.

Din CTEK fungerar inte när du kopplar in laddaren via motorrummmet? Underligt.
Roffa1
Mats: Den fungerar, men det tar betydligt längre tid att ladda från motorutrymmet. vet ej varför? det kanske blir för långa laddkablage ca 5-6 meter.
Vill minnas att Ctek rekommenderar laddning direkt på batteriets poler.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker också det blir bäst resultat "på" polerna, naturligtvis behövs inga kablar lossas utan det är bara att ansluta klämmorna så nära polerna som möjligt.

Det spelar inte så stor roll att batteriet "bara" laddats till 90-95%, de där sista procenten är inte så viktiga. Om man använder bränsledriven extravärmare vintertid så är det mycket bra att ansluta laddaren 1-4 gånger i månaden i 10-12 timmar, när det är som kallast (under -10´C) så ladda helst en gång i veckan.

Om bilen känns svårstartad så är bilens egen generator den starkaste/snabbaste laddaren, åk en liten extra sväng på 30-40 minuter...

Mvh
Har bilen i flerbilsgarage.

Jag vill ha min bil larmad och låst medan jag laddar, därför kommer jag fortsätta att ladda via motorutrymmet.

Antar att det inte går att trockla ut nätsladden någonstans i bagageutrymmet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilens generator laddar inte batteriet mera än en extern laddare, dvs du får köra lika länge för att fylla batteriet fullt typ 24 timmar.
En generator laddar bara lite mera än vad belastninga av förbrukare är och batteriet är ingen förbrukare/belastning utan en reservkälla när generators kapacitet inte räcker till, så det får enbart några amperes laddning efter som det är batterispänningen som regleras i generatorns regulator. Utan det är enbart straxt efter start som generator skickar på lite extra till ett urladdad batteri, tills spänningen i systemet stiger ganska snabbt över ca 12,5V från generator så sjunker laddströmmen till batteriet.
Bara för att har en 150Ampers generator så betyder det inte att batteriet kan laddas med 150amp, skull kokas sönder ganska fort.
Och alla ladd % är viktiga, när det temperaturen sjunker så sjunker också batterikapaciten linjärt med att tempen sjunker under + 20C så när det är -20C så är alla % viktiga och inte så bra om man sulpherat bort dessa av att inte sköta batteriet. (Kan vara skillnaden mellan liv o död om man är i obyggden nånstans där inte mobilen har täckning så man kan påkalla hjälp.

Alltid laddat under huven, när batterispänningen i sleepmode sjunkit under 12,3V, efter 12-15 timmar med Cteck Zafir så är det fullt och håller ca 12,7-12,9Volt. Inte noterad någon tidsskillnad när jag laddat lösa lika batterier inom samma spännings/urladdningsnivåer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis det jag menar - generatorn är en värstingbulkladdare som kan dra i kanske 10Ah på 30-40 minuter - inte 150Ah...

Det måste vara bra mycket bättre att ladda med extern laddare i 12 timmar än inte alls, jag har själv ont om tid att låta batteriet laddas längre än så och ögat är alltid grönt.
K2
348
K2
523i -97
Har en litet äldre modell Ctek, multi XS 3600 som laddar med max 3.6 A. Fullkomligt suverän grunka som sparat in många tusenlappar redan på batterier som verkade vara helt slut (regenereringsfunktionen), även gott att man kan ha den här laddaren inkopplad i princip konstant utan minsta problem.

Kan man ägna ett dygn att ladda ett nästan tomt 90 Ah batteri så funkar dessa laddare precis hur bra som helst.
Endast bulkfasen (första delen av uppladdning av ett tomt batteri, tills spänningen når runt 14,4V), går något snabbare med en större laddare, t.ex Zafir 100 vs, Zafir 45. Så snart spänningen når denna nivån sjunker laddströmmen, oavsett om laddaren kan prestera 10 eller 100 eller 200A osv.
När strömmen når nästan noll kopplar laddaren om till underhållsladdning genom att sänka spänningen till runt 13,8V. Alla laddare som använder 2-stegsteknik funkar på samma sätt, Cetek såväl som övriga, det är ingen "rocketscience" på något vis.
Underhållsfasen upp till 95-100% laddningsgrad tar allt från 15 till 30 timmar, och hur lång tid hela förloppet tar (bulk + underhåll) beror givetvis på vilken status batteriet hade vid start. I de flesta fall, som i diskussionen ovan, utgår man ju från ett batteri som inte är nere på noll osv.
I bilen med motorns generator har man en liknande teknik, men pga att det alltid finns parallella förbrukare så kan laddregulatorn aldrig detektera laddströmmen in på batteriet enbart, man kör därför med konstant spänning, oftast 14V förutom på nyare bilar som har IBS eller motsvarande som å andra sidan håller järnkoll på varje in eller urladdad Ah i batteriet.
Hjälpstartuttaget framme på motorn rekommenderas starkt som anslutningspunkt för extern laddning (eller hjälpstart, både som givare eller mottagare). Mellan batteriet och anslutningsbulten i motorrummet går en grov kabel på 50 till 70mm2, som givetvis inte påverkar det minsta vad gäller spänningsfall eller tid vid laddning med 5 eller 10A osv.
På bilar med IBS är det nödvändigt att använda detta uttag, om man i stället går direkt på batteripolerna så utesluts sensorn för IBS och allt blir felberäknat, man kan få varning för urladdat batteri trots att man laddat fullt osv.

FP
folke: bara en liten kommentar

Angående tid för att bulkladda med en Zafir 45 versus Zafir 100, du skriver att det går "något snabbare" med en större laddare.

Enligt mig är skillnaden ganska stor i tid mätt? Varje fall enligt CTEKs egna manualer?

Enligt manualerna tar det 12 timmar att bulkladda ett 100AH batteri med Zafir 100 medan det tar 22,5 timmar att bulkladda ett 90AH batteri med Zafir 45.
Zafir 45 manual
Länk
Zafir 100 manual
Länk

Cetek´s beräkningar stämmer säkert när man utgår från tomma batterier.
I praktiken utgår man inte från tomma batterier speciellt ofta, som tur är eftersom de förstörs efter några rejäla djupurladdningar.

FP
folke: Ok det du menar är att normalt sett går en bulkladdning relativt fort i tid mätt oavsett laddare? (inga stora tidsskillnader under förutsättning att batteriet inte är totalt urladdat)

Men man ska alltså inte lita på när CTEK markerar grönt på symbolen för underhållsladdning? Detta betyder inte att laddningsprocessen är klar (95-100%) och att batteriet är full laddat?

Det är säkrast att låta den underhållsladda mellan 15-30 timmar ändå?

Det var egentligen detta jag ville få svar på från början i min tråd. ;-)
Allt beror ju på hur mycket batteriet är laddat, och när laddströmmen börjar sjunka osv. I detta ögonblick spelar storleken mindre roll eftersom batteriet i sig ändå inte drar över en viss ström osv, oavsett storlek på laddare.
Indikeringar i sig är ett otyg, det bästa är att ha så få kulörta dioder som möjligt. Fråga mig inte hur jag vet, men genom åren har jag fått svara på en del frågor från kunder osv och det som inte finns att ta del på, misstyda osv, orsakar inga problem heller...)
Bästa indikeringen är en amperemeter, men inte många laddare har detta idag. Då menas inte billiga oreglerade garageladdare som ibland har en simpel mätare, dessa räknar vi inte in alls i denna division med Cetek eller andra motsvarande elektroniska laddare.
Universalsvaret blir: låt laddningen alltid fortgå något dygn så är man helt säker på 100% resultat. Om det indikerar fel efter 25-30 timmar så är det också ett fel i batteriet.

FP
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Lyfter en tråd om CTEK. Jag fick BMW att testa batteriet i E61'an, då jag tycker den går lite segt ibland under uppstart. Bilen har verkligen all utr inkl webasto, så den slukar en del ström. Dock körs den 9 mil pr gång den startas i pricip (18 mil per dag) men BMW sa att batteriet hade 75% kapacitet, och rekomenderade att jag kopplade in en laddare 1-2 ggr i månaden, för att underhållsladda.

Vad tror Ni om en CTEK XS800 ? Är den för klen för att underhållsladda?

Laddaren ska även användas på en Polo 1,4 (60 Ah batteri) som har en dårlif körprofil (2 x 5 km per dag) - så den måste laddas på vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.